رهبر ناسیونالیست مجارستان نسبت به سقوط اتحادیه اروپا هشدار داد و در سخنرانی ضدغربی از ترامپ حمایت کرد


بیل توسناد، رومانی (AP) – نخست وزیر ملی گرای مجارستان، ویکتور اوربان، شنبه گفت که اتحادیه اروپا در حال فرو رفتن به سمت بی اهمیتی است. او در یک سخنرانی ضدغربی، نسبت به یک “نظم جهانی” جدید آسیا محور هشدار داد و در عین حال حمایت خود را از نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

اوربان در بایل توسناد، شهری با اکثریت مجارستانی در مرکز رومانی، گفت: «اروپا از دفاع از منافع خود دست کشیده است. تمام کاری که اروپا امروز انجام می دهد این است که بدون قید و شرط از سیاست خارجی طرفدار دموکراسی ایالات متحده پیروی کند، حتی به قیمت خود ویرانگری.

تغییری در راه است که در 500 سال گذشته ندیده بودیم. چیزی که ما در واقع با آن روبرو هستیم، تغییر نظم جهانی است.

اوربان همچنین مدعی شد که ایالات متحده پشت انفجارهای سال 2022 بوده است که به خطوط لوله گاز نورد استریم که گاز را از روسیه به آلمان می رساند، آسیب رساند. او این اقدام را “یک اقدام تروریستی که ظاهراً به دستور آمریکایی ها انجام می شود” خواند. او هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرد.

اظهارات این سیاستمدار راست افراطی در زمانی است که انتقادات فزاینده از سوی شرکای اروپایی وی پس از انجام “ماموریت های صلح” بلندپایه در اوایل ماه جاری در مسکو و پکن برای میانجیگری برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین مطرح شد. به طور گسترده ای در نظر گرفته می شود که اوربان بهترین روابط را با کرملین در بین همه سران کشورها و دولت های اتحادیه اروپا دارد.

در مورد اوکراین، اوربان ابراز تردید کرد که این کشور جنگ زده ممکن است به عضویت ناتو یا اتحادیه اروپا درآید. ما اروپایی ها برای این کار پول نداریم. وی با بیان اینکه اوکراین به موقعیت یک کشور حائل بازخواهد گشت، افزود: ضمانت‌های امنیتی بین‌المللی در توافق بین آمریکا و روسیه گنجانده خواهد شد.

در طول جنگ روسیه در اوکراین، اوربان از موضع سایر رهبران اتحادیه اروپا شکست خورده است. او از ارائه سلاح به کیف برای دفاع در برابر نیروهای روسی خودداری کرد. علاوه بر این، او مرتباً تلاش‌ها برای حمایت مالی از کیف و اعمال تحریم‌ها بر مسکو را به تأخیر انداخته، تضعیف یا مسدود کرده است.

اوربان معمولاً از دانشگاه تابستانی سالانه توسوانیوس رومانی استفاده می کند تا به جهت گیری ایدئولوژیک دولت ملی خود اشاره کند و استانداردهای بلوک اتحادیه اروپا را که مجارستان در سال 2004 به آن پیوست، به سخره بگیرد.

مجارستان در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که طی آن اوربان تعهدی شبیه ترامپ به “بزرگ کردن دوباره اروپا” داد و آشکارا از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا حمایت کرد. اوربان امسال دو بار از ترامپ در املاک ساحلی مار-آ-لاگو رئیس جمهور سابق دیدار کرد.

اوربان روز شنبه گفت که تلاش مجدد ترامپ برای انتخاب مجدد با هدف هدایت مردم آمریکا از یک دولت لیبرال پساملی گرا به یک دولت-ملت انجام شده است و یک سری لفاظی های محافظه کارانه را تکرار می کند که ترامپ به طور ناعادلانه مجازات می شود تا از تلاش خود برای انتخابات جلوگیری کند.

«به همین دلیل می‌خواهند او را به زندان بیندازند. به همین دلیل می خواهند دارایی های او را بگیرند. اوربان با اشاره به سوء قصد علیه ترامپ در تظاهرات ماه جاری در پنسیلوانیا، گفت: و اگر این کار موثر نباشد، می‌خواهند او را بکشند.

اظهارات اوربان در روز شنبه اولین بار نیست که او از جشنواره ترانسیلوانیا برای ایجاد جنجال استفاده می کند. در سال 2014، اوربان برای اولین بار قصد خود را برای ایجاد یک “دولت غیر لیبرال” در مجارستان اعلام کرد و در سال 2022 هنگامی که علیه تبدیل اروپا به یک جامعه “چند نژادی” صحبت کرد، خشم بین المللی را برانگیخت. روز شنبه، او موضع دیرینه ضد مهاجرتی خود را تکرار کرد و گفت که این پاسخی به جمعیت سالخورده کشورش نیست.

او در سخنرانی روز شنبه خود گفت: «هیچ صحبتی از کاهش جمعیت که با مهاجرت تکمیل می شود، وجود ندارد. «تجربه غربی این است که وقتی تعداد مهمانان بیشتر از صاحبان باشد، خانه دیگر خانه نیست. شما نباید این ریسک را بپذیرید.»

اوربان باسابقه‌ترین رهبر اتحادیه اروپا است و به دلیل مخالفت شدیدش با مهاجرت و حقوق LGBTQ+ تبدیل به نمادی برای برخی پوپولیست‌های محافظه‌کار شده است. او همچنین مطبوعات و قوه قضاییه مجارستان را سرکوب کرده است و از سوی اتحادیه اروپا به نقض حاکمیت قانون و استانداردهای دموکراتیک متهم شده است.

___

مک گرات از سیگیسوآرا، رومانی گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید