در نشانه ای از روابط رو به رشد، کشتی های جنگی روسیه دوباره از آب های کوبا بازدید می کنند


هاوانا (AP) – سه کشتی جنگی روسیه شنبه وارد آب های کوبا شدند. این دومین سفر مسکو در چند ماه اخیر و نشانه ای از تعمیق روابط روسیه و کوبا بود.

این گروه دریایی متشکل از یک کشتی آموزشی، یک ناوچه گشتی و یک نفتکش قرار است تا 30 آگوست در بندر هاوانا کوبا لنگر بیاندازد. ورود این کشتی ها تنها چند هفته پس از آن صورت می گیرد که اسکادران دیگری از کشتی های جنگی روسیه، از جمله یک زیردریایی هسته ای قدرتمند، ماه گذشته به عنوان بخشی از تمرینات نظامی برنامه ریزی شده از هاوانا بازدید کردند.

مقامات آمریکایی تمرینات نظامی در اواسط ژوئن را از نزدیک دنبال کردند و گفتند که این گروه چهار کشتی هیچ تهدید واقعی ایجاد نمی کند. در آن زمان، کارشناسان تور کشتی‌های جنگی در دریای کارائیب را یک نمایش نمادین قدرت در پاسخ به حمایت مستمر ایالات متحده و غرب از اوکراین توصیف کردند.

مقامات دفاعی کوبا در اوایل این هفته آخرین تماس با بندر را اعلام کردند و ورود کشتی‌های جنگی روسیه را “رویشی تاریخی” و نشانه “دوستی و همکاری” خواندند. اما هیچ کدام از دولت ها در مورد هدف این استقرار اخیر توضیحی ندادند.

لنگر انداختن ناوگروه باعث هیجان عمومی شد. کوبایی‌ها روز شنبه در امتداد خیابان بندر قدم زدند تا کشتی‌های جنگی را بهتر ببینند. مقامات گفتند که بازدیدکنندگان علاقه مند در روزهای یکشنبه و دوشنبه اجازه سوار شدن به کشتی آموزشی روسی Smolny را خواهند داشت.

«این یک رابطه دوستانه است. مایدلیس پرز، بیننده 29 ساله که کشتی های جنگی عظیم را به سه فرزندش نشان می دهد، گفت: ارتباط بین روسیه و کوبایی ها. “من به یک سفر خانوادگی می روم.”

روسیه متحد دیرینه ونزوئلا و کوبا است. کشتی‌های جنگی و هواپیماهای آن به طور منظم به دریای کارائیب حمله کرده و در هاوانا پهلو گرفته‌اند. اگرچه کوبا نقش مرکزی در سیاست خارجی روسیه ایفا نمی کند، کارشناسان می گویند که روسیه به دلیل نفوذ مستمر آن در میان کشورهای در حال توسعه، کوبا را از نظر استراتژیک مهم می داند.

کوبا و روسیه – که هر دو مشمول تحریم‌های شدید آمریکا هستند – روابط سیاسی و اقتصادی خود را در سال‌های اخیر تقویت کرده‌اند، به‌ویژه در شرایطی که مسکو به دنبال افزایش حمایت دیپلماتیک از جنگ خود در اوکراین است و هاوانا به دنبال کمک‌های اقتصادی ممکن است.

کوبا به طور مداوم از قطعنامه های سازمان ملل در مورد حمله به اوکراین خودداری کرده و از انتقاد از جنگ مسکو اجتناب کرده است. روسیه مقادیر قابل توجهی نفت به کوبا که از تحریم اقتصادی واشنگتن رنج می برد فروخته است.

دیدگاهتان را بنویسید