یک توطئه مرموز منجر به تماس نادری از روسیه با پنتاگون می شود


واشنگتن – اوایل این ماه، وزیر دفاع لوید جی آستین سوم درخواستی غیرمعمول از یک تماس گیرنده غیرمنتظره دریافت کرد: همتای روسی او می خواست صحبت کند.

از زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد، آستین تنها پنج بار دیگر با وزیر دفاع روسیه تلفنی صحبت کرده است، تقریباً همیشه به ابتکار پنتاگون و اغلب در تلاش برای جلوگیری از محاسبات اشتباه که می‌تواند درگیری را تشدید کند.

به گفته پنتاگون، در واقع، تنها چند هفته قبل، در 25 ژوئن، آستین با آندری بلوسف، وزیر دفاع جدید روسیه تماس گرفته بود تا “کانال های ارتباطی را باز نگه دارد.” این اولین تماس تلفنی بین این دو مرد از زمانی بود که بلوسوف، یک اقتصاددان، در ماه می به عنوان بخشی از سازماندهی مجدد کرملین، جایگزین وزیر دفاع قدیمی روسیه، سرگئی کی. شویگو شد.

اکنون، در 12 ژوئیه، به گفته دو مقام آمریکایی و یکی دیگر از مقامات آمریکایی که در این تماس تلفنی توضیح داده شده است، بلوسف تماس گرفت تا هشداری را صادر کند: روس‌ها یک عملیات مخفیانه اوکراینی علیه روسیه را کشف کرده بودند که به اعتقاد آنها امتیازی را که آمریکایی‌ها دارد، داشت. بلوسوف از آستین پرسید آیا پنتاگون از این توطئه و پتانسیل آن برای افزایش تنش بین مسکو و واشنگتن آگاه بود؟

این دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود و در مورد این تماس محرمانه صحبت کردند، گفتند که مقامات پنتاگون از این ادعا شگفت زده شده و از چنین توطئه ای بی اطلاع بودند. اما هرچه بلوسوف فاش کرد، هر سه مقام گفتند، آنقدر جدی گرفته شد که آمریکایی‌ها با اوکراینی‌ها تماس گرفتند و اساساً گفتند: اگر به فکر انجام چنین کاری هستید، این کار را نکنید.

اگرچه اوکراین به شدت به ارتش، اطلاعات و حمایت دیپلماتیک ایالات متحده وابسته است، سیاستمداران اوکراینی همیشه با همتایان آمریکایی خود در مورد عملیات نظامی خود، به ویژه عملیات علیه اهداف روسیه در پشت خطوط دشمن، شفاف نیستند. این عملیات ها باعث ناامیدی مقامات آمریکایی می شود، زیرا به گفته آنها موقعیت اوکراین در میدان نبرد به طور قابل توجهی بهبود نیافته است، اما خطر بیگانه کردن متحدان اروپایی و گسترش جنگ را به همراه دارد.

عملیات‌های دو سال گذشته که ایالات متحده را ناآرام کرده است شامل حمله به پایگاه هوایی روسیه در ساحل غربی کریمه، یک کامیون بمب‌گذاری شده که بخشی از پل تنگه کرچ را که روسیه و کریمه را به هم متصل می‌کند تخریب کرد و حملات هواپیماهای بدون سرنشین در عمق روسیه بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اغلب از چنین حملاتی به عنوان “حملات تروریستی” یاد می کند و کرملین از آنها به عنوان مدرکی بر ادعای بی اساس پوتین استفاده می کند که تهاجم او به اوکراین در واقع یک جنگ دفاعی است. علیرغم انکار آمریکا، سیاستمداران روسی علنا ​​تاکید می کنند که چنین حملاتی بدون تایید و حمایت آمریکا امکان پذیر نخواهد بود.

اینکه آیا حمله ادعایی اوکراین در این ماه واقعاً رخ داده و قریب الوقوع بوده است، همچنان نامشخص است، و این سؤال که چه شکلی ممکن است داشته باشد، هنوز مشخص نیست. مقامات پنتاگون و کاخ سفید می گویند هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. آنها از تشریح جزئیات این تماس خودداری کردند اما بر نیاز به گفت و گو بین مخالفان تاکید کردند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون چند ساعت پس از گفتگوی 12 ژوئیه به خبرنگاران گفت: «در این تماس، وزیر امور خارجه بر اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی با توجه به جنگ جاری بین روسیه و اوکراین تأکید کرد.

مقامات پنتاگون نمی گویند که آیا آستین روز سه شنبه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، رستم عمروف، موضوع را مطرح کرده است یا خیر.

بیانیه وزارت دفاع روسیه پس از تماس تلفنی 12 ژوئیه تایید کرد که بلوسوف آغازگر این تماس بوده است. در این بیانیه آمده است: «موضوع جلوگیری از تهدیدات امنیتی و کاهش خطر تشدید احتمالی درگیری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت». با این حال، در این بیانیه هیچ اشاره ای به مأموریت محرمانه مظنون از سوی اوکراین نشده است.

مقامات دولت اوکراین از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کردند. کرملین همچنین از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کرد و وزارت دفاع روسیه نیز به درخواست اظهارنظر پاسخ نداد.

نگاه نادر پشت پرده به یک تماس تلفنی حساس بین وزرای دفاع نشان می دهد که چگونه مکالمات خصوصی بین سیاستمداران آمریکایی و روسی بیشتر از آنچه برای مردم فاش می شود وجود دارد – و چگونه ایالات متحده و روسیه در تلاش برای مدیریت تشدید تنش هستند. خطرات پشت پرده

به عنوان مثال، سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت، برای مثال، در ماه گذشته در یک تماس تلفنی بین آستین و بلوسف، آستین بر “اهمیت حفظ کانال های ارتباطی با توجه به جنگ جاری بین روسیه و اوکراین” تاکید کرد.

آستین این تماس را آغاز کرد و رایدر گفت: “بر این باور است که باز نگه داشتن خطوط ارتباطی مهم است.”

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در همان تماس تلفنی آمده است: آستین و بلوسف “نظرات خود را در مورد وضعیت اوکراین تبادل کردند.” در این بیانیه آمده است که بلوسف «به خطر تشدید بیشتر اوضاع در ارتباط با ادامه عرضه تسلیحات آمریکایی به نیروهای مسلح اوکراین اشاره کرده است».

اما دو مقام آشنا به این تماس گفتند آستین همچنین به همتای روس خود هشدار داد که نیروهای آمریکایی در اروپا را در بحبوحه افزایش تنش ها در اوکراین تهدید نکند.

حدود چهار روز بعد، مقامات دفاعی ایالات متحده در پاسخ به تهدیدات مبهم کرملین مبنی بر استفاده اوکراین از سلاح های دوربرد در خاک روسیه، سطح هشدار امنیتی را برای پایگاه های نظامی در اروپا افزایش دادند.

مقامات آمریکایی گفتند هیچ اطلاعات اطلاعاتی مشخصی در مورد حملات احتمالی روسیه به پایگاه های آمریکایی وجود ندارد. هرگونه حمله از سوی روسیه، چه آشکار و چه پنهان، تشدید قابل توجهی از جنگ در اوکراین خواهد بود.

روسیه اقدامات خرابکارانه خود در اروپا را افزایش داده است تا جریان مواد به اوکراین را مختل کند. تاکنون هیچ پایگاه آمریکایی در این حملات هدف قرار نگرفته است، اما مقامات آمریکایی گفته اند که افزایش سطح هشدار به هوشیاری سربازان کمک می کند.

سپس تماس های تلفنی بین آستین و شویگو در 21 و 23 اکتبر 2022 وجود داشت – اولی به درخواست آمریکایی ها، دومی به درخواست روس ها.

در خلاصه تماس دوم پنتاگون آمده است: «آستین، وزیر امور خارجه، هرگونه بهانه‌ای برای تشدید تنش روسیه را رد کرد و ارزش ادامه ارتباطات را با توجه به جنگ غیرقانونی و غیرموجه روسیه علیه اوکراین تکرار کرد.»

به گفته چندین مقام ارشد آمریکایی، یک هفته بعد، نیویورک تایمز گزارش داد که رهبران ارشد نظامی روسیه اخیراً درباره زمان و چگونگی استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین صحبت کرده‌اند.

اطلاعات جدید اطلاعاتی زمانی آشکار شد که مسکو این باور بی‌اساس را گسترش داد که اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از بمبی به اصطلاح کثیف – یک ماده منفجره معمولی با مواد رادیواکتیو است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مذاکرات با ژنرال های خود شرکت نکرد. این در حالی رخ داد که روسیه لفاظی های خود را در مورد سلاح های هسته ای تشدید کرد و در میدان نبرد دچار شکست شد.

اما این واقعیت که مقامات ارشد نظامی روسیه اصلاً چنین مکالماتی داشتند، دولت بایدن را نگران کرد و نشان داد که آنها چقدر از شکست های خود در اوکراین ناامید شده اند و نشان می دهد که تهدیدهای پنهان پوتین برای استفاده از سلاح هسته ای فقط کلمات توخالی نیستند.

اگرچه خطر تشدید بیشتر تنش همچنان بالاست، نمایندگان دولت بایدن و متحدان آمریکا نیز در آن زمان گفتند که مکالمات تلفنی بین همتایان غربی و روسیه در پایان اکتبر به کاهش نسبی تنش ها در مناقشه هسته ای کمک کرده است.

ساموئل چاراپ، تحلیلگر روسیه در شرکت رند، گفت: «این تماس‌ها برای اجتناب از بدترین موقعیت‌ها در رابطه‌ای است که می‌تواند به طور بالقوه از ریل خارج شود».

دیدگاهتان را بنویسید