حملات آتش‌سوزی چند ساعت قبل از شروع بازی‌های المپیک، شبکه پرسرعت فرانسه را فلج می‌کند


پاریس (AP) – وندالیسم گسترده و “جنایتکارانه” جمعه در شبکه راه آهن سریع السیر فرانسه تنها چند ساعت قبل از مراسم افتتاحیه بزرگ بازی ها رخ داد. از جمله آتش‌سوزی‌هایی که سفر به پاریس از سایر نقاط فرانسه و اروپا را فلج کرده و ورزشکاران المپیک را از سفر باز می‌دارد.

مقامات فرانسوی این حملات را به عنوان “اقدامات جنایتکارانه” محکوم کردند، اگرچه آنها گفتند که هیچ مدرکی دال بر ارتباط مستقیم با این بازی ها وجود ندارد. دادستان های پاریس تحقیقات سراسری را آغاز کردند و گفتند که این جنایات ممکن است به 10 تا 20 سال زندان محکوم شوند.

سارا موزلی، مسافر 42 ساله ای که در ایستگاه قطار Gare du Nord در پاریس منتظر بود، گفت: “این یک شروع دیوانه کننده برای المپیک است.”

در حالی که مقامات پاریس برای رژه دیدنی در و در امتداد رود سن آماده می شدند، سه آتش سوزی در نزدیکی مسیرهای خطوط سریع السیر آتلانتیک، نورد و استر گزارش شد که باعث اختلال در صدها هزار مسافر شد.

از جمله خود ورزشکاران المپیکی بودند.

اطلاعات بیشتر در مورد بازی های المپیک در پاریس

یکی از مقامات شرکت راه آهن فرانسه SNCF روز جمعه گفت که دو قطار از چهار قطار حامل ورزشکاران المپیکی به پاریس در خط سریع آتلانتیک غربی، ساعاتی قبل از مراسم افتتاحیه به دلیل اقدامات خرابکارانه هماهنگ در ریل ها متوقف شدند.

خبرگزاری آلمانی dpa گزارش داد که دو پرش کننده نمایش آلمانی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه در قطار به پاریس بودند اما به دلیل تعطیلی در بلژیک مجبور به بازگشت شدند، اکنون مراسم را از دست خواهند داد.

راننده فیلیپ ویشااپت که با هم تیمی خود کریستین کوکوک در حال سفر بود به DPA گفت: “دیگر هیچ شانسی برای رسیدن به موقع وجود نداشت.”

گزارشی از تلفات این حملات گزارش نشده است.

گابریل عطال، نخست وزیر فرانسه، گفت که سرویس های اطلاعاتی فرانسه برای یافتن عاملان “عملکرد خرابکارانه” بسیج شده اند که وی آن را “آماده و هماهنگ” توصیف کرد.

عطال گفت که اقدامات در آستانه المپیک “هدف روشنی دارد: مسدود کردن شبکه قطارهای پرسرعت”.

وی گفت: خرابکاران ساعاتی قبل از افتتاحیه المپیک از شمال، شرق و غرب به محور پاریس به صورت استراتژیک حمله کردند.

ژان پیر فاراندو، مدیر عامل شرکت راه آهن دولتی SNCF گفت: این یک “حمله از پیش برنامه ریزی شده، حساب شده و هماهنگ” بود که نشان دهنده “میل برای وارد کردن آسیب جدی به مردم فرانسه بود.”

فراندو گفت: «مکان‌ها به‌طور خاص انتخاب شدند تا شدیدترین تأثیر را داشته باشند، زیرا هر آتش‌سوزی دو خط را مختل می‌کرد.

فراندو گفت که کارگران تعمیر و نگهداری راه آهن موفق شدند یک تلاش خرابکارانه مشکوک در مسیرهای جنوب شرقی پاریس را خنثی کنند.

فراندو گفت: کارگران شیفت شب متوجه مزاحمان شدند و به پلیس اطلاع دادند.

«البته این افراد وقتی متوجه شدند که کشف شده اند، خیلی سریع آنجا را ترک کردند. فراندو گفت پس از کارگران راه آهن تشکر می کنم. “متاسفانه ما نتوانستیم این کار را در همه جا انجام دهیم.”

فراندو گفت که در حالی که پلیس تحقیقات پزشکی قانونی را انجام داده و عاملان آن را جستجو می کند، تعمیرات در حال انجام است.

وزیر حمل و نقل فرانسه، پاتریس ورگریته، گفت که خدمات قطار در بعدازظهر، به ویژه در خط آتلانتیک که به طور کامل متوقف شده بود، از سر گرفته می شود. انتظار می‌رود در ایستگاه‌های مونپارناس و بوردو که بیشترین آسیب را دیده‌اند، از هر سه قطار یکی امروز بعدازظهر حرکت کند. وضعیت در حال حاضر در حال بهبود است.»

این حمله در بحبوحه تنش های جهانی و افزایش تدابیر امنیتی در حالی رخ داد که شهر برای المپیک 2024 آماده می شود. مسافران زیادی قصد داشتند برای مراسم افتتاحیه به پایتخت بیایند و بسیاری از مسافران نیز در حال تردد بودند.

اوایل این هفته، وزیر کشور فرانسه گفت که حدود 1000 نفر مظنون به اقدام برای یک قدرت خارجی از شرکت در این بازی ها منع شده اند.

جرالد دارونین با وجود اینکه بارها سوء ظن را مبنی بر دخالت روسیه مطرح کرده است، افزود که چنین تهدیدهایی از سوی کشورهای دیگری نیز صورت گرفته است که وی نامی از آنها نبرد. دارمنین گفت که افراد مسدود شده شامل افرادی هستند که مظنون به افراط گرایی اسلامی یا افراط گرایی سیاسی جناح چپ یا راست بودند یا دارای سوابق جنایی قابل توجهی بودند.

حملات هماهنگ به خطوط راه‌آهن مکان‌های دور از پایتخت را هدف قرار دادند، زیرا روزانه 35000 افسر پلیس برای بازی‌های المپیک در پاریس مستقر هستند و بیش از 45000 نفر در مراسم افتتاحیه مستقر شدند.

مقامات فرانسوی چندین طرح برای برهم زدن المپیک را خنثی کردند. از جمله، یک روسی به ظن برنامه ریزی برای بی ثبات کردن بازی ها دستگیر شد.

پاریس در دهه گذشته هدف حملات تروریستی مرگبار بوده است و برخی از سیاستمداران فرانسوی میزبانی بازی های المپیک را فرصتی برای ملت برای مقابله با سال ها آسیب دیدند.

لوران نونیز، رئیس پلیس پاریس به تلویزیون فرانس اینفو گفت که اداره پلیس پاریس پس از «حمله گسترده» که شبکه پرسرعت TGV را متوقف کرد، «پرسنل خود را در ایستگاه‌های قطار پاریس متمرکز کرده است».

همچنین روز جمعه، فرودگاه بازل مولوز فرانسه در مرز آلمان و سوئیس صبح تخلیه شد و به دلایل امنیتی موقتا بسته شد. مشخص نیست که آیا ارتباطی با حملات دسترسی وجود دارد یا خیر.

این اختلالات به شدت به ایستگاه قطار مونپارناس در پاریس ضربه زد.

به گفته Maiwenn Labbé-Sorin، او ساعت ها در سالن شلوغ ایستگاه در قطاری که به سمت پاریس می رفت گیر کرده بود.

او گفت: «دو ساعت بدون آب، بدون توالت، بدون برق بودیم. سپس توانستیم برای لحظه ای وارد ریل شویم و سپس قطار برگشت. حالا مطمئن نیستم چه اتفاقی قرار است بیفتد.»

بسیاری از مسافران در Gare du Nord، یکی از شلوغ ترین ایستگاه های قطار در اروپا، صبح جمعه به دنبال پاسخ و راه حل بودند. همه نگاه‌ها به تابلوی امتیازات مرکزی بود زیرا اکثر خدمات به شمال فرانسه، بلژیک و بریتانیا با تأخیر انجام می‌شد.

دویچه بان همچنین اعلام کرد که توقف کوتاه مدت و تاخیر قطارهای بین فرانسه و آلمان وجود داشته است.

کوری گرینگر، مدیر فروش استرالیایی 37 ساله که در راه لندن در حال استراحت روی دو چمدان خود در وسط ایستگاه قطار بود، گفت: “آنها باید اطلاعات بیشتری برای گردشگران داشته باشند، به خصوص اگر این یک حمله مخرب باشد.” .

آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش، گفت که مقامات در تلاش هستند تا “تأثیر آن بر مسافران و ورزشکاران را ارزیابی کنند و از حمل و نقل همه هیئت ها به مکان های مسابقه” برای المپیک اطمینان حاصل کنند. او در ایستگاه تلویزیونی BFM افزود: بازی در برابر بازی ها به معنای بازی با فرانسه، مقابل اردوگاه خود، مقابل کشور خود است.

این ناآرامی ها پیش از مراسم افتتاحیه برنامه ریزی شده برای جمعه، که در آن انتظار می رود 7000 ورزشکار المپیکی در کنار بناهای تاریخی معروف پاریس مانند کلیسای نوتردام، موزه لوور و موزه اورسی سوار شوند، رخ داد.

___

نویسندگان آسوشیتدپرس تام نوویان در پاریس، آنجلا چارلتون در پاریس، جیمز جردن و دانیکا کرکا در لندن و ساموئل پترکین در بروکسل مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید