بریتانیا طرح های اعتراضی به درخواست حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو در دادگاه کیفری بین المللی را لغو کرد.


لندن (AP) – دفتر کایر استارمر، نخست وزیر بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که بریتانیا با درخواست دادگاه کیفری بین المللی برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مخالفت نخواهد کرد.

این اعلامیه نشان‌دهنده تغییر جهت از برنامه‌های نخست‌وزیر سابق ریشی سوناک است که در اوایل ماه جاری زمانی که حزب کارگر استارمر محافظه‌کاران را از قدرت برکنار کرد، برکنار شد.

این پیشنهادی از سوی دولت قبلی بود که قبل از انتخابات مطرح نشده بود و من می‌توانم تأیید کنم که دولت در راستای موضع دیرینه ما مبنی بر اینکه این موضوع بر عهده دادگاه است، آن را پیگیری نخواهد کرد.» سخنگوی استارمر گفت.

کریم خان، دادستان دادگاه، نتانیاهو، گالانت و سه رهبر حماس – یحیی سنوار، محمد دیف و اسماعیل هنیه – را به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه و اسرائیل متهم کرد.

نتانیاهو و دیگر سیاستمداران اسرائیلی این اقدام را محکوم کردند و آن را رسوایی و ضدیهود دانستند. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز از دادستان انتقاد کرد و از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حماس حمایت کرد – مانند سوناک.

کریم خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، در ماه مه به دنبال صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع، به خاطر جنگ اسرائیل در غزه بود، ضربه‌ای نمادین که انزوای اسرائیل را بر سر جنگ غزه عمیق‌تر کرد.

اسرائیل عضو دیوان نیست. حتی اگر حکم بازداشت صادر شود، نتانیاهو و گالانت هیچ خطر فوری تحت پیگرد قانونی ندارند. با این حال، تهدید به دستگیری می تواند سفر را برای آنها دشوار کند.

دیوان کیفری بین‌المللی به دولت مهلتی تا روز جمعه داده بود تا ظرف آن شکایت کند.

تصمیم استارمر بریتانیا را در تضاد با ایالات متحده قرار می دهد، اگرچه دفتر او روز جمعه اعلام کرد که این تصمیم بر اساس اعتقاد قوی به تفکیک قوا و حاکمیت قانون در داخل و خارج از کشور است.

این موضوع برای استارمر و حزبش حساس است.

استارمر، وکیل سابق حقوق بشر، تحت فشار حزب خود قرار دارد تا موضع سخت تری در قبال بحران جاری غزه اتخاذ کند. لندن همچنین صحنه اعتراضات گسترده علیه اقدامات اسرائیل برای ریشه کن کردن شبه نظامیان حماس بوده است. همچنین یک رکورد از حوادث ضدیهودی گزارش شده است.

پس از آنکه استارمر در ابتدا از اعلام آتش بس خودداری کرد، اندکی پس از انتقام گیری اسرائیل از حمله 7 اکتبر توسط شبه نظامیان حماس، حزب کارگر آراء و کرسی هایی را که انتظار می رفت به دست آورد، از دست دادند. این حزب همچنان در حال بهبودی از لکه رسوایی مربوط به اتهامات یهودستیزی علیه رهبری سلف خود، جرمی کوربین است.

استارمر اخیراً بودجه آژانس امداد فلسطین سازمان ملل متحد آنروا را که در ژانویه توسط دولت سوناک به حالت تعلیق درآمده بود، بازگرداند.

وی همچنین گفت که دولت فلسطین یک “حق مسلم” برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان بخشی از روند صلح دارد.

ساشا دشموک، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل بریتانیا، از تصمیم استارمر برای اعتراض نکردن به شکایت در دادگاه لاهه استقبال کرد.

دشموک گفت: «این یک مداخله کاملاً نادرست توسط دولت گذشته بود. بریتانیا به جای تلاش برای جلوگیری از تحقیقات فلسطینی مورد نیاز فوری دیوان بین‌المللی کیفری، باید از تلاش‌ها برای محاکمه همه عاملان جنایات جنگی و نسل‌کشی احتمالی حمایت کند.»

دیدگاهتان را بنویسید