اتحادیه اروپا ابتدا 1.6 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده روسیه را به اوکراین منتقل می کند


لاهه، هلند (AP) – اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که 1.5 میلیارد یورو (1.6 میلیارد دلار) برای کمک به اوکراین متعهد شده است. این اولین قسط پولی است که از سود حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه به دست می آید.

در ماه مه، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که از درآمدهای بهره از دارایی های بانک مرکزی روسیه به ارزش حدود 210 میلیارد یورو (225 میلیارد دلار) برای حمایت نظامی از اوکراین و بازسازی این کشور جنگ زده استفاده کنند.

این پول که بیشتر آن در بلژیک است، به عنوان بخشی از بسته تحریمی در تلافی تهاجم گسترده مسکو مسدود شد. بروکسل تخمین می زند که سود این دارایی ها می تواند سالانه حدود 3 میلیارد یورو ایجاد کند.

اتحادیه اروپا در کنار اوکراین است. امروز ما در حال انتقال 1.5 میلیارد یورو از درآمدهای حاصل از دارایی های بی حرکت روسیه برای دفاع و بازسازی اوکراین هستیم. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: هیچ نماد یا کاربرد بهتری برای پول کرملین وجود ندارد تا اوکراین و کل اروپا را به مکانی امن‌تر برای زندگی تبدیل کنیم.

این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که مسکو اعلام کرد دو روستا در شرق اوکراین را بازپس گرفته است. فشار اخیر نیروهای کرملین به شرق و شمال شرق اوکراین موفقیت تدریجی را به همراه داشته است و کی یف نگران است روسیه بدون حمایت مالی حتی بیشتر از این پیشروی کند.

مقر اتحادیه اروپا اعلام کرد که 90 درصد پول به صندوق ویژه ای به نام «تسهیلات صلح اروپا» سرازیر خواهد شد، که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر از آن برای بازپرداخت هزینه های تحویل تسلیحات و مهمات به اوکراین استفاده می کنند.

10 درصد دیگر به بودجه اتحادیه اروپا سرازیر خواهد شد. برنامه هایی که با این پول تامین می شود به تقویت صنعت دفاعی اوکراین کمک می کند یا در صورت مخالفت برخی کشورها با استفاده از سهم آنها برای اهداف نظامی به بازسازی آن کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید