مکزیکی هایی که به دنبال پناهندگی در گواتمالا هستند، تیراندازی توسط کارتل های مواد مخدر را توصیف می کنند که آنها را مجبور به فرار کرد.


AMPLIACION NUEVA REFORMA، گواتمالا (AP) – هنگامی که یک کشاورز 72 ساله مکزیکی صدای گلوله‌ها را از آخرین تیراندازی کارتل‌ها در نزدیکی خانه‌اش شنید، متوجه شد که زمان رفتن فرا رسیده است. او فرزندان و نوه هایش را جمع کرد و با پای پیاده از مرز به گواتمالا گریخت.

آنها حیوانات، اسناد و پول خود را رها کردند و فرار کردند. آنها در میان نزدیک به 600 نفری بودند که این هفته از جوامع مختلف در آماتنانگو لا فرانترا فرار کردند تا از دست کارتل های مواد مخدر رقیب که مناطق مرزی روستایی در جنوب مکزیک را به وحشت انداخته بودند فرار کنند.

کشاورز که برای محافظت از خانواده اش خواست نامش فاش نشود، گفت: “من به دلیل تیراندازی و ترس خانه ام را ترک کردم.” کارتل ها حتی مردم بی گناه را می کشند.»

آنها بیش از چهار کیلومتر بر فراز کوه ها و در میان بوته زارهای متراکم پیاده روی کردند تا اینکه راهی پیدا کردند که آنها را به Ampliacion Nueva Reforma، دهکده فقیرنشین گواتمالایی در شهرداری کویلکو، هدایت کرد.

تنها در این جامعه، بیش از 200 پناهنده مکزیکی در چند روز گذشته وارد شده اند. مردم محلی برای اسکان آنها در مدرسه ساده خود و جمع آوری کمک های غذایی و آب تلاش کرده اند.

مرد گفت: «خدا را شکر که به ما کمک کردند و به ما چای دادند تا ترس ما را کاهش دهند. ما از بازگشت می ترسیم. هیچ مرجعی برای مبارزه با آنها وجود ندارد. ما از دولت می خواهیم که مداخله کند و به ما کمک کند و ارتش مکزیک را بفرستد.»

رئیس جمهور گواتمالا، برناردو آریوالو، روز چهارشنبه گفت که دولت او کمک های بشردوستانه را هماهنگ خواهد کرد، اگرچه تاکنون نشانه های کمی از این امر دیده شده است. اما این بیشتر از آن چیزی بود که از طرف مکزیکی شنیده شد، جایی که مقامات به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد وضعیت پاسخ ندادند و رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور حتی در طول بیش از سه ساعت کنفرانس خبری روزانه خود در روز پنجشنبه به آن اشاره نکرد.

یک زن 42 ساله که برای محافظت از خانواده اش فقط با نام مستعار کارلا خود را معرفی کرد، گفت که روز یکشنبه به همراه چهار فرزندش فرار کرده است.

«به دلیل تیراندازی ها، نمی توانستی از خانه خود بیرون بروی و دنبال غذا بگردی. او گفت: «تصور کنید چه چیزی می توانستم به فرزندانم غذا بدهم. ما نمی دانیم که این تا کی ادامه خواهد داشت. نمی دانیم که می توانیم به عقب برگردیم یا نه.»

نوئل پرز، شهردار Ampliacion Nueva Reforma، برای اقامت طولانی‌تری آماده شد. او گفت که پناهجویان به لوازم اولیه، محصولات بهداشتی و یک چادر بزرگ نیاز دارند. تا کنون نه شهردار (کویلکو) و نه دولت به ما کمک نکرده اند و ضروری است که از این افراد مراقبت کنند.

رهبران کلیسای کاتولیک در جنوب مکزیک همچنین از دولت مکزیک درخواست کردند تا از جوامع در برابر کارتل هایی که پول حفاظت جمع آوری می کنند و از مردم محلی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند محافظت کند.

در نامه‌ای به تاریخ چهارشنبه و امضای اسقف بازنشسته جیمی کالدرون از اسقف تاپاچولا، که شامل محله‌های نزدیک مرز با گواتمالا است، از دولت درخواست کمک کرد.

دو تا از قدرتمندترین کارتل‌های مکزیک از ایالت‌های شمالی سینالوآ و جالیسکو بیش از یک سال است که برای کنترل مسیرهای قاچاق در این منطقه با هم می‌جنگند که منجر به جابجایی‌های متعددی شده است.

روز چهارشنبه، آریوالو گفت که دولت او در حال هماهنگی با دولت‌های محلی نزدیک مرز برای مراقبت از مکزیکی‌هایی است که «از درگیری‌های بین گروه‌های طرف مکزیکی فرار می‌کنند».

یک گزارش دولت گواتمالا که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده است، روایت های پناهندگان را از مجبور شدن به ترک خانه های خود به دلیل کمبود مواد غذایی و درگیری بین باندهای جنایتکار سازمان یافته توصیف می کند. آنها به جوامعی در شهرداری کویلکو وارد شدند. این 580 نفر شامل مردان، زنان، کودکان و سالمندان بودند.

در نامه اسقف نشین آمده است که جوامعی که مدت‌ها در فقر فرو رفته و توسط دولت نادیده گرفته شده‌اند، اکنون نیز باید از «خدمت به عنوان گروگان در جوامع خود، پرداخت پول اخاذی به کارتل مربوطه، بسته به محل زندگی‌شان، و مجبور شدن به جابجایی در موانع جاده‌ها رنج ببرند. که مانع از ترافیک رایگان می شود.»

ساکنان باید پول اندکی را که دارند برای خرید اقلام کمیاب با قیمت های متورم خرج کنند، زیرا از مغازه داران نیز باج گیری می شود. و بین 20 تا 22 ژوئیه، وضعیت بدتر شد زیرا ساکنان “ارعاب، تهدید و مجبور شدند به عنوان سپر انسانی در درگیری بین کارتل های مواد مخدر عمل کنند.”

این نامه به طور مشخص به کسانی که به گواتمالا گریخته اند اشاره نمی کند، اما می گوید که در حالی که ارتش مکزیک و گارد ملی در زمین هستند، آنها هیچ کاری برای محافظت از جوامع انجام نمی دهند.

در این نامه آمده است: «ما باید چه کار کنیم یا بگوییم تا اطمینان حاصل شود که دولت حداقل به وظیفه خود برای محافظت و نظارت بر ایمنی جوامع عمل می کند؟»

در ماه ژوئن، در بخش دیگری از چیاپاس، حدود 5000 نفر به دلیل خشونت پس از آتش زدن خانه‌ها در شهر تیلا توسط افراد مسلح آواره شدند.

سپتامبر گذشته، رئیس‌جمهور مکزیک اذعان کرد که کارتل‌ها برق برخی از شهرهای چیاپاس در نزدیکی مرز با گواتمالا را قطع کرده‌اند و کارمندان دولتی را از ورود به مناطق عمدتاً روستایی برای تعمیر خطوط برق منع کرده‌اند.

در روز پنجشنبه نیز سکوت دولت مکزیک برقرار شد.

__

ماریا ورزا، نویسنده AP در مکزیکوسیتی در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید