مقامات می گویند 600 مکزیکی برای فرار از خشونت کارتل های مواد مخدر به گواتمالا گریخته اند.


گواتمالا سیتی (AP) – مقامات گواتمالا روز چهارشنبه گفتند که نزدیک به 600 مکزیکی از مرز مکزیک به گواتمالا گریخته اند تا از خشونت کارتل های مواد مخدر فرار کنند.

رئیس جمهور گواتمالا، برناردو آریوالو، گفت که دولت او با دولت های محلی در هوهوهوتنانگو و شهرداری کویلکو برای مراقبت از مکزیکی ها “که از درگیری های بین گروهی در سمت مکزیک فرار می کنند” هماهنگی می کند.

یک گزارش دولتی که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده است، روایت های پناهندگانی را بازگو می کند که گفته اند به دلیل کمبود مواد غذایی و درگیری بین باندهای جنایتکار سازمان یافته خانه های خود را ترک کرده اند. این 580 نفر شامل مردان، زنان، کودکان و سالمندان بودند.

در سمت مکزیک، سرویس امنیت ایالت چیاپاس گفت که هیچ گزارشی از منطقه دریافت نکرده است. وزارت خارجه مکزیک و گارد ملی مکزیک فوراً به درخواست اظهار نظر در مورد پناهجویان مکزیکی به گواتمالا پاسخ ندادند.

کارتل ها از ایالت های شمالی سینالوآ و جالیسکو برای قلمرویی در سراسر مکزیک می جنگند. و بیش از یک سال است که این مبارزه را به چیاپاس در مرز با گواتمالا می برند. آنها برای کنترل مسیرهای پرسود قاچاق مواد مخدر، مهاجران و اسلحه مبارزه می کنند.

در ماه ژوئن، در بخش دیگری از چیاپاس، حدود 5000 نفر به دلیل خشونت پس از آتش زدن خانه‌ها در شهر تیلا توسط افراد مسلح آواره شدند.

سپتامبر گذشته، رئیس‌جمهور مکزیک اذعان کرد که کارتل‌ها برق برخی از شهرهای چیاپاس در نزدیکی مرز با گواتمالا را قطع کرده‌اند و کارمندان دولتی را از ورود به مناطق عمدتاً روستایی برای تعمیر خطوط برق منع کرده‌اند.

به گفته هماهنگ کننده ملی کاهش بلایای طبیعی در گواتمالا، یکی از سازمان های مراقبت از پناهندگان، خانواده های مکزیکی روز سه شنبه به مکان های مختلف در شهرداری کویلکو رسیدند.

بر اساس گزارش دولت گواتمالا، در میان پناهجویان روز سه‌شنبه یک زن 91 ساله وجود داشت که از دیابت رنج می‌برد، نتوانست داروهای خود را با خود حمل کند و در طول سفر جان باخت.

__

ماریا ورزا، نویسنده AP در مکزیکوسیتی در این گزارش مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید