رومانی عضو ناتو: بقایای بیشتری از پهپادهای روسیه از جنگ اوکراین در خاک این کشور فرود آمده است


بخارست، رومانی (AP) – وزارت دفاع رومانی روز پنجشنبه اعلام کرد که بقایای یک پهپاد مشکوک روسیه در یک منطقه روستایی در رومانی فرود آمده است. این ظاهرا جدیدترین حادثه ای است که در آن بقایای هواپیماهای بدون سرنشین جنگ در همسایه اوکراین در خاک کشور عضو ناتو سقوط کرد.

در همین حال، در اوکراین، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که مقامات یک مظنون 18 ساله را در ارتباط با تیراندازی به یک قانونگذار سابق که از استفاده از زبان اوکراینی به جای روسی حمایت می کرد، دستگیر کردند.

از زمان شروع جنگ در فوریه 2022، رومانی چندین بار قطعات هواپیماهای بدون سرنشین را در قلمرو خود تأیید کرده است.

پس از حملات روسیه به زیرساخت‌های بندر اوکراین، بقایای یک هواپیمای بدون سرنشین که به گفته وزارت دفاع روسیه منشأ روسیه است، در نزدیکی مرز پیدا شد.

در بیانیه ای آمده است که این قطعات توسط تیمی از متخصصان در یک منطقه خالی از سکنه در نزدیکی روستای پلاورو در شهرستان تولچه، که در آن سوی رود دانوب از شهر بندری ازمیل اوکراین قرار دارد، کشف شد.

به گفته این وزارتخانه، این کشف پس از آن صورت گرفت که روسیه طی دو شب گذشته حملاتی را به “اهداف غیرنظامی و زیرساخت های بندری” در اوکراین انجام داد. این حملات باعث شد رومانی از هواپیماهای جنگی برای نظارت بر حریم هوایی خود استفاده کند.

این وزارتخانه حملات روسیه را به شدت محکوم کرد و آنها را “غیر موجه و در تضاد جدی با هنجارهای حقوق بین الملل” خواند.

این وزارتخانه گفت که مقامات اورژانس رومانیایی هر دو شب به ساکنان تولچه هشدار پیامکی ارسال کردند و متحدان ناتو در جریان قرار گرفتند.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که مظنون قتل ایرینا فاریون (60 ساله) در دنیپرو، صدها کیلومتر دورتر از شرق دستگیر شده است.

فریون جمعه گذشته در روز روشن در خیابانی در شهر لویو در غرب اوکراین به ضرب گلوله کشته شد. پلیس گفت که این حادثه به عنوان یک قتل تلقی می شود.

زلنسکی گفت: «دستگیری بسیار دشوار بود. در روزهای اخیر، صدها متخصص از پلیس ملی اوکراین، سرویس امنیتی SBU و سایر خدمات برای حل این قتل تلاش کرده اند.

مرگ فریون اوکراین را شوکه کرد و چندین هزار نفر در مراسم تشییع جنازه او در لویو شرکت کردند.

فریون از سال 2012 تا 2014 نماینده پارلمان اوکراین بود. او بیشتر به خاطر کمپین هایش برای ترویج استفاده از زبان اوکراینی توسط مقامات روسی زبان اوکراینی شناخته شده است.

در بخش‌های شرقی اوکراین در مرز با روسیه، روسی‌زبان‌ها رواج دارند و برخی از مقامات قدیمی نیز پس از سال‌ها حکومت شوروی، روسی صحبت می‌کنند.

___

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید