دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی بخش‌هایی از کانادا و غرب ایالات متحده را خفه می‌کند و هشدارهایی درباره کیفیت هوا در برخی مناطق اعمال می‌شود.


لس آنجلس (AP) – آتش سوزی در کالیفرنیا، اورگان، آریزونا، واشنگتن و دیگر ایالت های غربی و همچنین کانادا آسمان را پر از دود و مه در بخش هایی از غرب ایالات متحده کرده است و برخی از مناطق آسیب دیده را مجبور به صدور هشدارهای مربوط به کیفیت هوا کرده است. مشاوره ها

به گفته مرکز ملی آتش نشانی بین سازمانی، تا صبح چهارشنبه، 79 آتش سوزی گسترده فعال در سراسر کشور تحت کنترل قرار گرفتند و 1,431,460 هکتار (579,292 هکتار) سوختند. دستور تخلیه برای 15 آتش سوزی در شمال غرب، جایی که آتش سوزی تا حد شدید فعال است، اجرا می شود. دستور تخلیه همچنین برای جوامع نزدیک به آتش سوزی های متعدد در کالیفرنیا، شمال راکی ​​و حوضه بزرگ اجرا می شود.

آتش سوزی های بزرگ کجاست؟

31 آتش سوزی بزرگ فعال در اورگان وجود دارد که 791653 هکتار (320371 هکتار) را سوزانده است. آتش سوزی دورکی، بزرگترین آتش سوزی فعال در ایالات متحده، در نزدیکی مرز اورگان و آیداهو در حال شعله ور بود و تا صبح چهارشنبه 0 درصد مهار شد. نزدیک به 400 مایل مربع (1036 کیلومتر مربع) سوخته بود. آتش‌سوزی‌های Cow Valley، Falls و Lone Rock که بزرگترین آتش‌سوزی‌های بعدی هستند، مجموعاً حدود 404404 هکتار (163657 هکتار) را سوزانده‌اند.

12 آتش سوزی بزرگ فعال در کالیفرنیا و آریزونا وجود دارد. در ایالت گلدن، آتش سوزی دریاچه سانتا باربارا 38664 هکتار (15647 هکتار) را سوزانده و 90 درصد آن مهار شده است. مجتمع رعد و برق SQF 2024 در تولار 31309 هکتار (12670 هکتار) سوخت و 7٪ مهار شد. و آتش شلی در شهرستان سیسکیو که 15656 هکتار (6336 هکتار) را ذغال کرده است، 62 درصد مهار شد. شرایط گرم، خشک و باد باعث افزایش فعالیت آتش سوزی در برخی مناطق از جمله آتش سوزی هیل در شمال کالیفرنیا شده است.

آتش سیاه در شرق فینیکس بزرگترین آتش در آریزونا است و پس از آن آتش سوزی رومرو در غرب دادلیویل قرار دارد.

آتش سوزی پایونیر در واشنگتن با 30667 هکتار (12410.5 هکتار) بزرگترین آتش سوزی در ایالت است. در مونتانا، آتش سوزی مرده در شهرستان رزباد به 19982 هکتار (8086 هکتار) افزایش یافت و 95٪ مهار شد.

در کانادا، در حال حاضر حدود 430 آتش سوزی در بریتیش کلمبیا و 177 آتش سوزی در همسایگی آلبرتا در حال شعله ور شدن است. دو مورد از آنها منجر به تخلیه 25000 بازدید کننده و ساکنان بزرگترین پارک ملی در کوه های راکی ​​کانادا شد.

هشدارهای سوخت و آتش سوزی در کالیفرنیا، نوادا، جنوب شرقی و مرکزی اورگان، جنوب آیداهو و نوارهای یوتا و آریزونا اعمال شد.

کدام مناطق مشمول هشدار کیفیت هوا هستند؟

آلودگی هوای ناسالم ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی منجر به هشدارها و توصیه‌های مربوط به کیفیت هوا در مناطقی از غرب ایالات متحده شده است.

اداره حفاظت از محیط زیست اورگان هشدارهای مربوط به کیفیت هوا را تا اطلاع ثانوی برای مناطق شرقی هارنی، مالهور، گرانت، بیکر و مورو صادر کرده است. هوای ناسالم امروز برای شهرهای بند و لا پاین گزارش شده و برای فردا نیز همین وضعیت پیش بینی می شود. حتی پس از پنج شنبه، انتظار می رود کیفیت هوا در لا پاین به دلیل دود همچنان بدتر شود. دود ناشی از آتش سوزی دورکی هوا را در بویز، آیداهو و فراتر از آن خفه کرد. هشدار کیفیت هوا روز چهارشنبه برای کل منطقه اجرا شد.

در آیداهو، هشدارهای مربوط به کیفیت هوا به بخش‌های مرکزی آدا، کانیون، جم، اوویهی، پایت و واشنگتن ارسال شد.

در شمال مرکزی واشنگتن، هشدارهای مربوط به کیفیت هوا تا اطلاع ثانوی در منطقه رزرو کولویل، در سراسر شهرستان چلان و در دره متو تا بروستر در شهرستان اوکانوگان اعمال می‌شد.

و در کانادا، مقامات به دلیل دود آتش سوزی جنگل، هشدار کیفیت هوا را برای کلگری، آلبرتا صادر کردند. این سازمان دولتی اعلام کرد که این خطر زیاد است و به کودکان و افراد مسن توصیه کرد از فعالیت بدنی در فضای باز خودداری کنند.

چگونه از خود در برابر دود آتش سوزی محافظت کنم؟

دود آتش‌سوزی می‌تواند کیفیت هوای ناسالم را در مناطقی که مایل‌ها دورتر از آتش‌سوزی‌ها فاصله دارند، ایجاد کند. برای ایمن ماندن، منطقه مدیریت کیفیت هوای ساحل جنوبی به مردم توصیه می‌کند ابتدا شرایط کیفیت هوا و پیش‌بینی‌های منطقه خود را بررسی کنند.

اگر کولر دارید، باید فیلترها را مرتباً تعویض کنید. فیلترهای با کارایی بالا با علامت “MERV13” یا بالاتر در حذف ذرات دود موثر هستند. دستگاه های تصفیه هوای قابل حمل HEPA نیز مفید هستند.

برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض کیفیت هوای ناسالم، مردم باید در داخل خانه بمانند و پنجره‌ها و درها را بسته نگه دارند. از فعالیت بدنی شدید در فضای باز خودداری کنید، از فن ها یا خنک کننده های تبخیری استفاده کنید که هوا را از بیرون می کشند، از استفاده از وسایل چوب سوز خودداری کنید و شمع و بخور روشن کنید.

اگر باید در بیرون از خانه و در دود باشید، یک ماسک تنفسی مانند N-95 یا P-100 ممکن است محافظتی را ایجاد کند.

و در نهایت: خطرات خود را بشناسید. برخی از افراد، مانند کودکان و افرادی که مشکلات قلبی یا ریوی دارند، ممکن است نسبت به کیفیت هوای متوسط ​​تا ناسالم حساس تر باشند.

چگونه می توانم بعد از آتش سوزی در جنگل با خیال راحت تمیز کنم؟

هنگام تمیز کردن خاکستر پس از آتش سوزی، از عینک ایمنی و ماسک تنفسی محکم مانند N-95 یا P-100 استفاده کنید. با پوشیدن دستکش، کفش های پنجه بسته، جوراب و شلوار و پیراهن بلند از تماس پوست با خاکستر خودداری کنید.

خاکستر حیوانات خانگی و وسایل فضای باز مانند ماشین و اسباب بازی را بشویید. کف را با آب اسپری کنید و به آرامی جارو یا تمیز کنید. سپس خاکستر را در کیسه های پلاستیکی جمع آوری کرده و دور بیندازید. از دمنده برگ استفاده نکنید. آب حاوی خاکستر را از فاضلاب دور نگه دارید. و داخل آن را با جاروبرقی با کیسه های فیلتر یکبار مصرف تمیز کنید.

___

راب گیلیز، نویسنده AP از تورنتو کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید