از کوسه نمی ترسید؟ خوب، حالا آنها کوکائین مصرف می کنند


از آنجایی که گویی ایده کوسه‌هایی که در نزدیکی ساحل کمین کرده‌اند به اندازه کافی ترسناک نبود، محققان در برزیل دلیل جدیدی برای نگرانی کشف کردند: برخی از آنها کوکائین در خون خود دارند.

در مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد، محققان 13 کوسه را در سواحل ریودوژانیرو مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که همه آنها دارای رگه‌هایی از کوکائین در بافت کبد و ماهیچه‌شان هستند. سطح کوکائین یافت شده در این کوسه ها 100 برابر بیشتر از آنچه قبلاً در زندگی دریایی مشاهده شده بود، بود.

راشل آن هاوزر دیویس، یکی از نویسندگان این مطالعه و زیست‌شناس بنیاد اسوالدو کروز در برزیل، گفت: «ما واقعاً حرف نداشتیم. ما به شکلی ناخوشایند هیجان زده بودیم، اما این یک گزارش بدیع است. این اولین بار است که چنین داده‌هایی برای شکارچی راس پیدا می‌شود.»

این اولین مطالعه ای بود که کوکائین را در کوسه ها بررسی کرد. چندین مطالعه قبلی روی گونه های کوچکتر از جمله نرم تنان، سخت پوستان و حتی مارماهی ها انجام شده است. در تمام 13 کوسه مورد مطالعه، کوکائین فیلتر نشده در سطوح بسیار بالاتری نسبت به مطالعات قبلی روی حیوانات دیگر یافت شد که نشان دهنده قرار گرفتن در معرض مزمن با این دارو است.

با این حال، این مطالعه تنها به یک نمونه کوچک نگاه کرد، و بسیاری از سوالات را در مورد اینکه آیا قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن در معرض کوسه ها یا افرادی که آنها را می خورند، بی پاسخ گذاشت.

دانیل اسنو، رئیس آزمایشگاه علوم آب در دانشگاه نبراسکا، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «فکر می‌کنم بسیار قابل توجه است که آنها با وجود داشتن 13 حیوان موفق به انتشار آن شدند.

بیش از یک دهه پیش، اسنو یکی از اولین محققانی بود که یک ماده مخدر غیرقانونی، مت آمفتامین، را در فاضلاب در نبراسکا اندازه گیری کرد. او گفت: «تصور اینکه این مواد شیمیایی به آب ختم می‌شود، می‌تواند بر موجودات آبی که در آنجا زندگی می‌کنند تأثیر بگذارد، چندان دور از ذهن نیست.

این مطالعه در برزیل اوایل سال جاری پس از کشف سطوح بالای کوکائین در رودخانه‌های حوضه ریودوژانیرو آغاز شد. کارشناسان دریایی دیگر بررسی کرده بودند که آیا کوسه‌ها در خلیج مکزیک کوکائین را از بسته‌های متعدد گم‌شده یا پرتاب شده به آب در یک مستند در سال 2023 به نام «کوسه‌های کوکائین» که الهام‌بخش عنوان مطالعه هفته گذشته بود، بلعیده بودند.

تیم زیست‌شناسان بنیاد اسوالدو کروز – سازمانی زیر نظر وزارت بهداشت برزیل – به‌ویژه علاقه‌مند به آزمایش شکارچیان برتر در این حوزه‌ها بودند. پس از آزمایش قبلی کوسه‌ها برای آلودگی‌های دیگر، آنها نمونه‌هایی را به آزمایشگاه کوسه تیزپوز برزیلی فرستادند – گونه‌ای نسبتاً کوچک از کوسه‌های آب‌های ساحلی ریودوژانیرو که اغلب توسط مردم محلی خورده می‌شود.

هاوزر دیویس گفت: چندین فرضیه در مورد چگونگی رسیدن کوکائین به موجودات دریایی وجود دارد. اینها شامل آزمایشگاه‌های غیرقانونی می‌شد که در آنها کوکائین تصفیه می‌شد یا بسته‌های کوکائین که توسط قاچاقچیان گم شده یا دور ریخته می‌شد. با این حال، او معتقد است که این فرضیه ها تنها بخش کوچکی از داروی موجود در دریا را توضیح می دهد.

او گفت: “ما معتقدیم منبع اصلی ادرار و مدفوع مصرف کنندگان کوکائین است.” اکثر تصفیه خانه های فاضلاب در سراسر جهان نمی توانند به طور موثر این مواد را فیلتر کنند و در نتیجه به دریا نشت می کنند.

João Matias، یک تحلیلگر علمی در آژانس مواد مخدر اروپا، بخشی از تیمی بود که سطح کوکائین را در فاضلاب بیش از 100 شهر، از جمله برزیل، تجزیه و تحلیل کرد. نتایج آنها نشان داد که سطوح کوکائین در فاضلاب برزیل مشابه شهرهای اروپایی با بالاترین میزان است.

با این حال، او تاکید کرد که غلظت کوکائین خیلی بالا نیست. وی با اشاره به مطالعه هفته گذشته گفت: تاکید بر این نکته بسیار مهم است که 100 درصد مطمئن هستم که غلظت های یافت شده فوق العاده کم است.

تریسی فانارا، مهندس محیط زیست فلوریدا که تیم تحقیقاتی مستند “کوکائین کوسه ها” را رهبری می کرد، خاطرنشان کرد که کوکائین تنها بخش کوچکی از مشکل بزرگ آلاینده ها در زیستگاه های طبیعی است.

او گفت: «کوکائین علاقه مردم را برمی انگیزد. اما ما آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروها، ضدآفتاب ها، حشره کش ها، کودها داریم. تمام این مواد شیمیایی به اکوسیستم ما ختم می‌شوند.»

هاوزر دیویس نگرانی های مشابهی را ابراز کرد. او پرسید: “چرا وقتی فلزات، آفت کش ها و PFAS یافت می شوند، هیچ کس تعجب نمی کند؟”

با این حال، او امیدوار است که تحقیقاتش فرصت های جدیدی را برای آزمایش کوکائین در حیوانات دیگر باز کند.

او گفت: “ما امیدواریم کوسه ها، پرتوها و حتی لاک پشت های دریایی دیگر نیز وجود داشته باشند.”

دیدگاهتان را بنویسید