کره شمالی می گوید یک موشک چند کلاهکی آزمایش کرده است. کیم می‌خواهد این سلاح بر نیروهای دفاعی ایالات متحده چیره شود


سئول، کره جنوبی – کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد که یک موشک چند کلاهکی را با موفقیت آزمایش کرده است، سلاحی پیچیده که رهبر کیم جونگ اون به دنبال آن بود تا بر دفاع موشکی قاره آمریکا غلبه کند. این بیانیه با ارزیابی کره جنوبی مبنی بر اینکه پرتاب یک نوع متفاوت از سلاح در روز چهارشنبه شکست خورده است.

خبرگزاری رسمی کره گزارش داد که این پرتاب جداسازی و هدایت کلاهک های متحرک منفرد را برای اطمینان از عملکرد خودروی چندگانه با ورود مجدد آزمایش کرد. در این بیانیه آمده است که کلاهک های متحرک جدا شده “به درستی به سمت سه هدف هماهنگ شده هدایت شدند” و یک طعمه جدا شده از موشک توسط رادار تایید شد.

این اولین پرتاب شناخته شده کره شمالی در ارتباط با توسعه موشک چند کلاهک بود. با این حال، کارشناسان خارجی فرض می کنند که این یک آزمایش اولیه بود.

KCNA به آژانس موشکی این کشور اشاره کرد و گفت: برای تقویت نیروهای موشکی کره شمالی و توسعه فناوری موشکی، این مهم است که آزمایش این سلاح اکنون وارد فاز جامع شده است.

یک موشک چند کلاهک از جمله سیستم‌های تسلیحاتی با فناوری پیشرفته بود که کیم در نشست حزب حاکم در اوایل سال 2021 به همراه ماهواره‌های جاسوسی، ICBMهای سوخت جامد، سلاح‌های مافوق صوت و موشک‌های هسته‌ای زیردریایی در فهرست آرزوهای خود نام برد. کره شمالی از آن زمان تاکنون مجموعه ای از آزمایش ها را برای توسعه چنین سیستم های تسلیحاتی انجام داده است.

آنکیت پاندا، تحلیلگر ارشد مؤسسه موقوفه کارنگی گفت: «من مدتی است که منتظر آزمایش MIRV هستم، زیرا این یکی از آخرین موارد باقی مانده در لیست آرزوهای مدرنیزاسیون کیم جونگ اون از هشتمین کنگره حزب در ژانویه 2021 بود. صلح بین المللی

پاندا گفت آزمایش روز چهارشنبه به نظر می رسد ارزیابی اولیه برخی از زیرسیستم های کلیدی برای توسعه یک MIRV کاربردی باشد. او انتظار دارد که آزمایش های بیشتر این فناوری به دنبال راه اندازی یک ICBM در مسیری مرتفع انجام شود.

“وجود طعمه ها قابل توجه است. پاندا گفت: “کره شمالی قصد خود را برای تضعیف و غلبه بر دفاع موشکی ایالات متحده پنهان نکرده است.” «دکوی ها در این تلاش کمک خواهند کرد و احتمالاً در موشک های تک کلاهک آنها گنجانده می شوند.»

ارتش کره جنوبی در ابتدا به بیانیه کره شمالی واکنشی نشان نداد. با این حال، پاندا گفت که به نظر می رسد “کره جنوبی در ابتدا ماهیت این آزمایش را اشتباه تفسیر کرد.”

ستاد کل کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که مظنون است که سلاح شلیک شده توسط کره شمالی یک موشک سوخت جامد با نیروی پیشران مافوق صوت باشد. این موشک در سواحل شرقی شمال منفجر شد و قطعاتی را در آب پراکنده کرد. دود بیشتری نسبت به پرتاب های معمولی شناسایی شد که نشان دهنده وجود مشکل احتراق احتمالی به دلیل خرابی موتور است.

آزمایش روز چهارشنبه اولین پرتاب تسلیحاتی کره شمالی از زمانی بود که نزدیک به یک ماه پیش چندین موشک انداز با قابلیت حمل سلاح هسته ای را برای شبیه سازی حمله پیشگیرانه علیه کره جنوبی شلیک کرد.

در هفته‌های اخیر، کره شمالی بالن‌های زباله متعددی را نیز به سمت کره جنوبی پرتاب کرده است که آن را نوعی «انتقام‌جویی» برای فعالان کره‌جنوبی توصیف کرد که از بالن‌های خود برای ارسال اعلامیه‌های سیاسی استفاده کردند. در پاسخ، کره جنوبی در 9 ژوئن برای اولین بار پس از سال ها به طور مختصر اعلامیه های تبلیغاتی را از طریق بلندگو در مناطق مرزی اعلام کرد.

نگرانی ها در مورد کره شمالی هفته گذشته زمانی تشدید شد که کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافقنامه ای را امضا کردند که هر دو کشور را متعهد می کند در صورت حمله به یکدیگر کمک کنند و همکاری بین آنها را تقویت کنند. تحلیلگران می گویند این توافق نشان دهنده قوی ترین پیوند بین دو کشور از زمان پایان جنگ سرد است.

دیدگاهتان را بنویسید