سوناک و استارمر بریتانیایی در تلاش هستند تا صدای اعتراضی بلند در مناظره انتخاباتی نهایی آنها شنیده شود.


لندن (AP) – نخست وزیر بریتانیا، ریشی سوناک، و کیر استارمر، رهبر حزب کارگر، در نیمه اول مناظره تلویزیونی داغ پایانی خود در مبارزات انتخاباتی بریتانیا در روز چهارشنبه تلاش کردند تا پیام های خود را به گوش مردم برسانند، زیرا پاسخ های آنها توسط معترضان خفه شد.

این دو سیاستمدار که پس از انتخابات 4 ژوئیه برای رهبری بریتانیا رقابت می کنند، به طور زنده از تلویزیون بی بی سی به رقابت پرداختند. با شروع مراسم، فریادهای نامفهوم اما بلندی در خارج از محل برگزاری در دانشگاه ناتینگهام ترنت در مرکز انگلستان، جایی که معترضان طرفدار فلسطین تجمع کرده بودند، شنیده شد.

میشال حسین مجری برنامه اذعان کرد که حواس پرتی همچنان ادامه دارد، زیرا دو سیاستمدار در مورد اخلاق، مالیات و مهاجرت سخنان خود را رد و بدل می کردند. او خاطرنشان کرد که اعتراض بخشی از دموکراسی بریتانیا است.

نه استارمر و نه سوناک به این اعتراض اشاره ای نکردند. اگرچه در نیمه دوم مناظره، هیاهو فروکش کرد، اما به یک سری از مناظره ها پایان داد که در آن استارمر، سوناک و دیگر رهبران حزب مستقیماً از رای دهندگان درخواست کردند.

سوناک که از اکتبر 2022 نخست‌وزیر بوده است اما حزب محافظه‌کارش در نظرسنجی‌ها از حزب کارگر عقب است، در طول مناظره دست به حمله زد و سعی کرد مسیر سیاست را تغییر دهد.

او استارمر را به برنامه ریزی برای افزایش مالیات و سهل انگاری در سیاست مهاجرت متهم کرد. تحت یک دولت کارگری “قاچاقچیان مردم به قایق های بزرگتر نیاز دارند”.

او همچنین از رهبر حزب کارگر پرسید که آیا در صورت انتخاب شدن، با طالبان در افغانستان برای بازگرداندن پناهجویان رد شده از بریتانیا به کشورشان معامله خواهد کرد یا خیر. دولت سوناک چنین توافقی را با آلبانی منعقد کرده و قانونی را تصویب کرده است که به برخی از پناهجویانی که از طریق کانال انگلیسی با قایق به بریتانیا می‌رسند، اجازه می‌دهد در یک سفر یک طرفه به رواندا بازگردانده شوند. استارمر گفت که وقتی به قدرت برسد این قانون را لغو خواهد کرد.

سوناک گفت: «این کاملاً بی معنی است. آنها مردم را احمق می دانند.

نظرسنجی ها برای ماه ها حاکی از آن است که حزب کارگر پس از 14 سال به قدرت بازخواهد گشت و محافظه کاران سوناک به سمت یک شکست تاریخی پیش می روند.

استارمر در طول این مناظره تاکید کرد که هیچ چیز را نباید بدیهی انگاشت و اگر مردم خواهان «تغییر» هستند، باید در 4 جولای پای صندوق های رای بروند.

با این حال، هر دو نامزد از پاسخ مستقیم به بیننده‌ای که می‌پرسید آیا آنها بهترین چیزی هستند که برای نخست‌وزیر بعدی کشور بزرگمان داریم، اجتناب کردند.

سوناک گفت که با توجه به شرایط سختی که کشور در سال‌های اخیر در طول همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای آن با آن مواجه بوده است، ناامیدی بیان شده از این موضوع را درک می‌کند.

استارمر گفت که از این سوال تعجب نکرده است که “مردم اینطور فکر می کنند زیرا کشور در چنین وضعیتی است.”

هفته آینده، رای دهندگان بریتانیایی نمایندگان پارلمان را برای تمام 650 کرسی مجلس عوام انتخاب خواهند کرد و رهبر حزبی که اکثریت را دارد – به تنهایی یا در ائتلاف – نخست وزیر خواهد شد. حزب کارگر در حال حاضر در نظرسنجی‌ها برتری دو رقمی نسبت به محافظه‌کاران دارد که به مدت 14 سال در زمان پنج نخست‌وزیر مختلف در قدرت بوده‌اند.

___

پوشش جهانی انتخابات AP را در آدرس زیر دنبال کنید: https://apnews.com/hub/global-elections/

دیدگاهتان را بنویسید