ریشی سوناک بریتانیایی در تلاش برای تقویت محافظه کاران در آستانه انتخابات با اقدامات اشتباه دست و پنجه نرم می کند.


لندن (AP) – ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، در طول زندگی سیاسی نسبتا کوتاه خود، خود را کاملاً و مبتنی بر واقعیت نشان داده است، اما همیشه در مورد تیزبینی هوش سیاسی او تردیدهایی وجود داشته است.

مبارزات انتخاباتی پنج هفته اخیر به وضوح نشان داد که او درایت برخی از اسلاف خود مانند تونی بلر یا بوریس جانسون را ندارد.

از زمانی که سوناک تاریخ انتخابات 4 ژوئیه را در باران شدید در پایان ماه مه اعلام کرد، چندین اشتباه در مبارزات انتخاباتی او رخ داده است. به عنوان مثال، او نامزدهایی را که در یک رسوایی شرط بندی در تاریخ انتخابات گرفتار شده بودند به حالت تعلیق درآورد – یک هفته پس از اینکه کیر استارمر، رهبر حزب کارگر از او خواست این کار را انجام دهد.

بزرگترین اشتباه – که او به خاطر آن عذرخواهی کرد – تصمیم او برای ترک زودهنگام هشتادمین سالگرد بزرگداشت روز D-D در 6 ژوئن در شمال فرانسه بود.

منتقدان گفتند که تصمیم برای حذف رویداد بین المللی برای پایان مراسم بزرگداشت نشان دهنده بی احترامی به کهنه سربازان و آسیب رساندن به اعتبار بین المللی بریتانیا است. دیگر رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، همگی در این مراسم حضور داشتند. مانند استارمر که به عنوان گزینه مورد علاقه جانشین سوناک به عنوان نخست وزیر شناخته می شود.

از آن زمان، سوناک نتوانسته تعداد نظرسنجی های حزب محافظه کار خود را افزایش دهد. اینها در سالهای اخیر به دلیل رفتار دو سلف بلافصل او کاهش یافته است.

ابتدا، جانسون پس از اینکه متهم به دروغگویی به پارلمان درباره نقض قرنطینه ویروس کرونا در دفتر خود در خیابان داونینگ شد، مجبور به استعفا شد. سپس 49 روز پر هرج و مرج – و آسیب زا – لیز تراس اعتماد محافظه کاران را از بین برد. کاهش مالیات بدون بودجه آنها بازارهای مالی را متلاطم کرد و هزینه های استقراض را افزایش داد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که محافظه کاران احتمالا برای اولین بار در 14 سال گذشته قدرت را از دست خواهند داد.

راب فورد، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه منچستر، می‌گوید: «محافظه‌کارها نیاز فوری به افزایش محبوبیت سوناک در میان رهبران حزب داشتند، در غیر این صورت کمپین متمرکز بر رهبران، خطر تقویت نقاط ضعف را به جای ایجاد نقاط قوت دارد. با این حال، یک کمپین ناشیانه و معیوب برای سوناک نتوانست رتبه‌بندی محبوبیت رهبران حزب را بهبود بخشد.»

باید گفت که سوناک باتجربه ترین مبارز نیست. او از سال 2015 تنها نماینده مجلس بوده است و هرگز نقش برجسته ای در مبارزات انتخاباتی ایفا نکرده است، چه رسد به اینکه در راس قرار گیرد.

سوناک در اکتبر 2022 نخست وزیر شد، زمانی که خود را به عنوان جانشین ثابت تراس معرفی کرد. او به رای دهندگان یادآوری کرد که به اعضای حزب محافظه کار در مورد بی پروایی طرح اقتصادی تراس هشدار داده بود، زیرا او آنها را برای جانشینی جانسون به چالش می کشید.

او گفت: “من حق داشتم در مورد لیز تراس هشدار دهم.” “به همین دلیل است که اکنون همه می توانید به من اعتماد کنید.”

هنگامی که سوناک پس از یک نبرد رهبری جایگزین تروس شد، او اولین سیاستمدار رنگین پوست بریتانیا، اولین هندویی شد که نخست وزیر شد – و در سن 42 سالگی، جوانترین سیاستمدار در بیش از 200 سال گذشته شد.

سوناک که اکنون 44 ساله است، به سرعت در صفوف محافظه کار به صدر جدول رسیده بود. او چهار سال پیش ظاهراً از جایی بیرون کشیده شد و در آستانه همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان وزیر دارایی منصوب شد.

او باید ظرف چند هفته از بزرگترین بسته محرک اقتصادی که یک وزیر خزانه‌داری تا به حال خارج از زمان جنگ ارائه می‌کرد، رونمایی می‌کرد.

او ماهر، با اعتماد به نفس و مجهز به پیشرفت تکنولوژی مدرن بود. به همین دلیل به او لقب «دیشی ریشی» داده شد و به سرعت به یکی از مورد اعتمادترین و محبوب‌ترین چهره‌های دولت جانسون در طول سختی همه‌گیری تبدیل شد.

به عنوان وزیر دارایی، سوناک به دلیل معرفی بسته حفاظت از مشاغل COVID-19 که میلیون ها شغل را نجات داد، مورد ستایش قرار گرفت. اما این بهایی داشت: بار مالیاتی کشور به بالاترین سطح خود از دهه 1940 رسید.

او با آن احساس راحتی خاصی ندارد. سوناک به طور غریزی سیاستمداری است که طرفدار مالیات های کم و ایالت های کوچک است و مارگارت تاچر، نخست وزیر سابق را بت می داند.

سوناک در 20 ماه نخست وزیری خود تلاش کرده است تا اختلافات تلخ در حزب محافظه کار خود را مهار کند. برخی انتظار دارند که او رویکرد سخت گیرانه تری در قبال سیاست مهاجرت و کاهش جسورانه مالیات اتخاذ کند، در حالی که برخی دیگر از او می خواهند که به مرکز سیاسی نزدیکتر شود، یعنی به منطقه ای که از نظر تاریخی در انتخابات بریتانیا پیروز شده است.

سوناک در سال 1980 در ساوتهمپتون در سواحل جنوبی انگلستان از پدر و مادری هندی که هر دو در شرق آفریقا به دنیا آمده بودند به دنیا آمد. پدرش پزشک خانواده بود و مادرش داروخانه ای را اداره می کرد که اغلب در حسابداری در آنجا کمک می کرد.

او توضیح داده است که چگونه والدینش پس انداز کردند تا او را به کالج وینچستر، یکی از گران ترین مدارس شبانه روزی در بریتانیا بفرستند. او سپس به دانشگاه آکسفورد رفت تا در رشته سیاست، فلسفه و اقتصاد – موضوعی که نخست وزیران آینده انتخاب می کنند- تحصیل کند.

او سپس مدرک MBA را در دانشگاه استنفورد به پایان رساند که سکوی پرشی برای حرفه بعدی او به عنوان مدیر صندوق تامینی در Goldman Sachs در ایالات متحده بود. او در آنجا با همسرش آکشاتا مورتی، دختر میلیاردر و موسس غول فناوری هندی Infosys آشنا شد. آنها دو دختر دارند.

این زوج ثروتمندترین ساکنان خیابان داونینگ شماره 10 تا به امروز، طبق فهرست ثروتمندان ساندی تایمز، با ثروت تخمینی 651 میلیون پوند (815 میلیون دلار) حتی از پادشاه چارلز سوم نیز ثروتمندتر هستند به گفته استارمر، رهبر حزب کارگر، سوناک در حال از دست دادن ارتباط با واقعیت روزمره و مشکلات کارگران است.

سوناک با تضمین ثروت خود، در سال 2015 در مقر امن محافظه‌کاران در ریچموند در یورکشایر به پارلمان انتخاب شد. در همه پرسی بریتانیا برگزیت در سال 2016 از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد. هنگامی که کمپین ترک به طور غیرمنتظره ای برنده شد، سوناک از یک صعود شهاب سنگی لذت برد که به سرعت او را به خیابان داونینگ برد.

او به باختن عادت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید