روسیه در نبردهای وحشیانه موجی از نیروها را به جبهه می فرستد


واشنگتن – ماه می برای ارتش روسیه در اوکراین ماه مرگبار بود. به گفته آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورهای غربی، به طور متوسط ​​روزانه بیش از 1000 سرباز روسی مجروح یا کشته می‌شوند.

مقامات آمریکایی می گویند، روسیه با وجود تلفات خود، هر ماه 25000 تا 30000 سرباز جدید جذب می کند – تقریباً به همان میزان که میدان جنگ را ترک می کنند. این به ارتش روسیه اجازه می دهد تا به ارسال موج پس از موج نیروها به دفاع اوکراین به امید غلبه بر آنها و شکستن سنگرها ادامه دهد.

سربازان روسی این سبک جنگ را با انداختن در چرخ گوشت مقایسه می کنند. به نظر می رسد فرماندهان از این واقعیت غافل هستند که سربازان پیاده خود را به مرگ می فرستند.

گاهی اوقات این رویکرد مؤثر بوده و ارتش روسیه را در آودیوکا و باخموت در شرق اوکراین به پیروزی رساند. اما مقامات اوکراینی و غربی می گویند که این تاکتیک در بهار امسال زمانی که روسیه تلاش کرد زمین هایی در نزدیکی شهر خارکف را تصرف کند کمتر موفقیت آمیز بود.

مقامات آمریکایی گفتند که روسیه به هدف اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دست یافته است: ایجاد یک منطقه حائل در امتداد مرز برای دشوارتر کردن حمله اوکراینی ها به کشور.

مقامات غربی می گویند، اما این پیشروی خارکف را تهدید نکرد و در نهایت توسط نیروهای دفاعی اوکراین متوقف شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه ای با هیئت تحریریه نیویورک تایمز گفت: «رئیس جمهور پوتین و مسکو واقعاً در بهار امسال تلاش کردند به موفقیت های بزرگی دست یابند و از خطوط مقدم عبور کنند». آنها تلاش کردند و شکست خوردند. آنها به موفقیت بسیار کمی دست یافته اند و بهای بسیار بالایی را برای آن می پردازند.”

تلفات روس ها به ویژه در زمان های دیگر، به ویژه در جریان حملات به آودیوکا و باخموت، بسیار زیاد است. اما حملات به این شهرها چندین ماه به طول انجامید. پیشروی در ماه مه، چه در خارج از خارکف و چه در امتداد جبهه شرقی، با مراحل شدیدتر حملات روسیه مشخص شد. تحلیلگران اطلاعات نظامی بریتانیا می گویند تلفات روسیه در ماه مه که به طور متوسط ​​روزانه 1200 نفر تخمین زده می شود، بالاترین تلفات جنگ بوده است.

درگیری ماه گذشته شهر ووچانسک، در حدود 65 کیلومتری خارکف را به شدت ویران کرد. در آنجا، نیروهای اوکراینی و روسی درگیر نبردی تلخ برای کنترل هستند.

سربازان روسی در شبکه های اجتماعی و پلتفرم پیام رسان تلگرام گفته اند که یگان های آنها متحمل خسارات سنگینی شده اند. برخی می گویند که صفوف آنها با هواپیماهای بدون سرنشین، شلیک مسلسل و آتش توپخانه از بین می رود.

استفاده روسیه از پیاده نظام در امواج حمله نشان دهنده یکی از مزایای آن در جنگ است: جمعیت این کشور به طور قابل توجهی بیشتر از اوکراین است، بنابراین کشور را با استخر بیشتری از نیروهای بالقوه جذب می کند.

اما این خسارات روسیه را مجبور کرد تا نیروهای جدید را نسبتاً سریع به اوکراین بفرستد. بنابراین سربازانی که به جبهه اعزام می شوند آموزش ضعیفی دارند.

فقدان آموزش ساختاریافته و نیاز به استقرار نیروهای جدید برای عملیات رزمی، توانایی روسیه را برای اعزام واحدهای توانمندتر محدود کرده است. این نیز منجر به تلفات بیشتر می شود.

اما وضعیت پیچیده تر از آن است. تغییر ماهیت جنگ های مدرن نیز منجر به افزایش تعداد تلفات در ماه های اخیر شده است.

به لطف وجود پهپادها در همه جا، شناسایی و حمله به نیروهای دشمن برای هر دو طرف آسان است. و مین ها و مهمات خوشه ای حرکت در مناطق باز را به یک تلاش کاملاً انتحاری تبدیل می کند.

لوید آستین وزیر دفاع اخیرا گفت: از زمانی که پوتین در فوریه 2022 تهاجم گسترده ای را آغاز کرد، حداقل 350000 سرباز روسی کشته یا زخمی شده اند. تخمین های بریتانیا بیش از 500000 روس کشته یا زخمی شده اند.

برآوردهای ایالات متحده از تلفات جنگ بر اساس تصاویر ماهواره ای، پیام های رهگیری شده، گزارش های رسانه های اجتماعی و پخش اخبار و گزارش های رسمی روسیه و اوکراین است. اما چنین برآوردهایی حتی در داخل دولت ایالات متحده متفاوت است.

برآوردهای قابل اعتماد از تلفات اوکراینی دشوارتر است. مقامات دولت اوکراین به دقت از این اعداد مراقبت می کنند. چندین مقام دولتی ایالات متحده اصرار دارند که اعداد دقیقی ندارند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته است که 31000 سرباز اوکراینی در دو سال اول جنگ کشته شده اند، اما مقامات آمریکایی می گویند به نظر می رسد این تعداد تلفات اوکراین را کم نشان می دهد.

روسیه در سپتامبر 2022 بسیج نسبی انجام داد که منجر به فرار ده ها هزار مرد جوان از این کشور شد. با این حال، تحلیلگران اطلاعاتی غربی معتقدند روسیه در سال جاری نیازی به بسیج یا فراخوان دیگری نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد روسیه می‌تواند با ارائه مشوق‌های مالی برای استخدام، استفاده از محکومان و واردات برخی از مزدوران روسی از آفریقا، کارزار فعلی خود را حفظ کند.

اما سوال بزرگ امسال این خواهد بود که آیا استراتژی فعلی روسیه می تواند ارتش اوکراین را که در حال حاضر در حالت تدافعی به سر می برد، شکست دهد. سلاح ها و مهمات بسته کمکی جدید 60 میلیارد دلاری آمریکا بالاخره به خط مقدم می رسد و فرماندهان اوکراینی دیگر مجبور نیستند مهمات خود را جیره بندی کنند. روسیه همچنان نسبت به اوکراین برتری دارد، اما نه به این میزان.

سلاح ها و مهمات بسته کمکی جدید 60 میلیارد دلاری آمریکا بالاخره به خط مقدم می رسد و فرماندهان اوکراینی دیگر مجبور نخواهند بود مهمات خود را جیره بندی کنند. روسیه همچنان نسبت به اوکراین برتری دارد، اما نه آنقدر قوی.

اوکراین موضع خود را تغییر داده است و برای کند کردن پیشروی روسیه، استحکامات و میادین مین ایجاد کرده است. مقامات آمریکایی گفتند که جنگ به نفع مدافع است و اوکراین بر حفظ مواضع خود متمرکز است.

آستین در این ماه به خبرنگاران در بروکسل گفت: “من شاهد کاهش پیشروی روسیه و تثبیت این بخش خاص از جبهه هستم.” «چند هفته پیش این نگرانی وجود داشت که ممکن است یک پیشرفت مهم در طرف روسیه رخ دهد. فکر نمی‌کنم در آینده شاهد چنین چیزی باشیم.»

و منطقه حائل جدید روسیه در مرز نزدیک خارکف احتمالاً یک اقدام توخالی است.

با وجود تغییر سیاست دولت بایدن، اوکراین توانسته است به استفاده از تسلیحات ایالات متحده با برد بلندتر برای حمله به روسیه ادامه دهد، از جمله اکنون از موشک های ایالات متحده برای حمله به اهداف نظامی درست در آن سوی مرز استفاده می کند.

مقامات آمریکایی گفتند که این تغییر شروع به تأثیرگذاری کرده است: توپخانه روسیه را از بین برده و حمله به خارکف را برای مسکو دشوارتر می کند.

زلنسکی در این ماه گفت که نتیجه این بود که حمله خارکف “یک اشتباه دیگر روسیه” بود.

وی گفت: انهدام مواضع و موشک‌اندازهای تروریست‌های روسی در نزدیکی مرز توسط نیروهای ما، رزمندگان ما واقعاً مهم است. “کار می کند. همان طور که انتظار داشتیم.»

اما با وجود تمام موفقیت های اوکراین در منطقه خارکف، هنوز چالش های بیشتری در پیش است. در هفته‌های آتی، مقامات آمریکایی و غربی انتظار دارند که جنگ دوباره به شرق و جنوب تغییر کند زیرا به نظر می‌رسد روسیه مایل به استقرار نیروها برای دستیابی به دستاوردهای افزایشی است.

دیدگاهتان را بنویسید