بولیوی از کودتای کوتاه مدت در حال فروپاشی است زیرا به نظر می رسد آرامش در حال بازگشت است


LA PAZ، بولیوی (AP) – پس از اینکه نیروهای نظامی به رهبری یک ژنرال ارشد به کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و سپس به سرعت عقب نشینی کردند، آرامش به پایتخت بولیوی بازگشت. صحنه های آشفته ای وجود داشت که تهدید می کرد دموکراسی طولانی مدت بحران زده آمریکای جنوبی را در هرج و مرج فرو می برد.

12 میلیون نفر از ساکنان این کشور روز چهارشنبه در شوک و ناباوری شاهد بودند که نیروهای مسلح بولیوی ظاهراً علیه دولت رئیس جمهور لوئیس آرس، کنترل میدان اصلی پایتخت را با نفربرهای زرهی، راندن یک تانک به داخل کاخ و پرتاب گاز اشک آور در مقابل دولت رئیس جمهور لوئیس آرس مشاهده کردند. معترضانی که به خیابان ها سرازیر شدند.

ژنرال خوان خوزه زونیگا، فرمانده ارتش این کشور، از کاخ برای گروهی از خبرنگاران تلویزیونی سخنرانی کرد و قول داد که «دموکراسی را بازگرداند»، کابینه را تغییر دهد و زندانیان سیاسی را آزاد کند.

اما از آنجایی که رهبران اپوزیسیون کودتای آشکار را محکوم کردند، مشخص شد که کودتا از حمایت سیاسی قابل توجهی برخوردار نبود. آرس با امتناع از تسلیم شدن، یک فرمانده جدید ارتش را منصوب کرد که فوراً به سربازان دستور عقب نشینی داد و قیام را تنها پس از سه ساعت آشفته و لرزان پایان داد. صدها نفر از هواداران آرس با تکان دادن پرچم های بولیوی، خواندن سرود ملی و تشویق به میدان مقابل کاخ هجوم آوردند.

آرس پس از سرپیچی از ژنرال زونیگا گفت: «ما اینجا در کاخ ریاست جمهوری مصمم هستیم که با هرگونه کودتا مقابله کنیم.» و از بولیوی ها خواست برای دفاع از دموکراسی بسیج شوند.

هنگامی که سربازانش از مرکز لاپاز عقب نشینی کردند، مقامات به سرعت زونیگا را دستگیر کردند. با انجام این کار، آنها تلاش آشکار برای کودتا را سرکوب کردند و آخرین بحران را در کشوری که درگیر رقابت های سیاسی و بحران اقتصادی شدید بود، خنثی کردند.

ادواردو دل کاستیلو، وزیر دولت، هنگام اعلام دستگیری زونیگا و یکی از توطئه‌گران، معاون سابق نیروی دریایی، دریاسالار خوان آرنز سالوادور، به خبرنگاران گفت: «هدف آنها سرنگونی قدرت منتخب دموکراتیک بود.

این شورش کوتاه مدت به دنبال ماه ها تنش فزاینده بین آرس و متحد سابقش، رئیس جمهور سابق، اوو مورالس بود. مورالس به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی، سال‌ها پس از اعتراضات گسترده‌ای که به استعفا و فرار او در سال 2019 منجر شد – نمادی از جناح چپ جهانی و چهره برجسته در سیاست ملی باقی می‌ماند – سرنگونی که حامیانش آن را کودتا می‌دانند.

مورالس از زمان بازگشت از تبعید، بازگشت سیاسی چشمگیری را به نمایش گذاشته است. مورالس با تهدیدش برای به چالش کشیدن آرس در انتخابات مقدماتی 2025، جرقه شکاف بی سابقه ای را در حزب حاکم سوسیالیست ایجاد کرده است. این اختلاف تلاش‌ها برای حل بحران اقتصادی عمیق‌تر را فلج می‌کند، زیرا ذخایر خارجی کشور کاهش می‌یابد، صادرات گاز طبیعی آن سقوط می‌کند و پیوند ارزی آن فرو می‌ریزد.

در حالی که پلیس با تجهیزات ضد شورش در خارج از کاخ ریاست جمهوری محاصره می کند، بولیوی ها – علیرغم آشنایی آنها با درگیری های سیاسی در کشوری که بر اساس یک شمارش، شاهد 190 کودتا بوده است – دستگاه های خودپرداز را ازدحام کردند، صف های طولانی در پمپ بنزین ها تشکیل دادند و قفسه های خواربارفروشی ها را خالی کردند. و داروخانه ها

اواخر عصر چهارشنبه، ادموندو نوویلو، وزیر دفاع تلاش کرد تا افکار عمومی ناآرام را آرام کند و آنچه را که در حضور روسای ارتش تازه منصوب شده بود، روشن کند.

به گفته نوویلو، ناآرامی‌ها در اوایل این هفته زمانی آغاز شد که آرس در یک جلسه خصوصی در روز سه‌شنبه پس از تهدید فرمانده ارتش، مورالس را در صورت ادامه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال 2025 دستگیر خواهد کرد. در جلسه آنها، نوویلو گفت که زونیگا به مقامات هیچ نشانه ای مبنی بر آماده شدن برای گرفتن قدرت نداده است.

نوویلو درباره زونیگا گفت: «او اعتراف کرد که مرتکب افراط و تفریط شده است. “ما به دوستانه ترین شکل، با در آغوش گرفتن خداحافظی کردیم. زونیگا گفت که همیشه در کنار رئیس جمهور خواهد بود.

ساعاتی بعد، اشغال پرشور کاخ آغاز شد. زونیگا که توسط خودروهای زرهی و حامیانش تعقیب شد، به ساختمان دولتی هجوم برد و اعلام کرد که از درگیری های سیاسی خسته شده است. وی گفت: «نیروهای مسلح قصد دارند دموکراسی را بازگردانند.

اعضای اپوزیسیون پراکنده کشور که بنا به گزارش زونیگا از آنها حمایت می‌کرد، کودتا را قبل از اینکه مشخص شود شکست خورده است رد کردند. ژانین آنیز، رئیس جمهور موقت سابق، که به دلیل نقشش در سرنگونی مورالس در سال 2019 زندانی شده است، گفت که سربازان تلاش کردند “نظم قانون اساسی را از بین ببرند” اما از آرس و مورالس درخواست کردند که در انتخابات 2025 شرکت نکنند تا رقابت کنند.

شورش یک مرد نظامی قدیمی با مشخصات سیاسی کمی باعث سردرگمی شد. کمی قبل از دستگیری، زونیگا ادعا کرد که رئیس جمهور آرس شخصا از ژنرال خواسته است تا به کاخ حمله کند تا محبوبیت رهبر جنجالی را افزایش دهد.

رئیس جمهور به من گفت: «وضعیت بسیار بد، بسیار بحرانی است. زونیگا به نقل از رئیس جمهور بولیوی گفت: باید چیزی برای افزایش محبوبیت خود آماده کنم.

ایوان لیما، وزیر دادگستری، اتهامات زونیگا را رد کرد و تاکید کرد که ژنرال برای توجیه اقدامات خود دروغ گفته است. او گفت که دادستان حداکثر مجازات 15 تا 20 سال زندان را برای زونیگا به دلیل متهم شدن او به “تجاوز به قانون اساسی” درخواست خواهد کرد.

تحلیلگران گفتند که رویدادهای روز چهارشنبه بیش از هر چیز دیگری بر ضعف نهادهای دموکراتیک بولیوی تأکید کرد.

این امر به ارتش کنترل می‌کند و دموکراسی را تضعیف می‌کند. کاترین لدبور، مدیر شبکه اطلاعات آند، یک گروه تحقیقاتی مستقر در بولیوی، گفت: این نشانه مهمی است که به مشکلات کودتای 2019 رسیدگی نشده است. دموکراسی بولیوی بسیار شکننده است و قطعا امروز بسیار شکننده تر از دیروز است.

___

DeBre از بوئنوس آیرس، آرژانتین گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید