یک روزنامه نگار آمریکایی به اتهام جاسوسی در روسیه محاکمه می شود که او و کارفرمایش آن را رد می کنند


یکاترینبورگ، روسیه (AP) – ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، روز چهارشنبه، 15 ماه پس از دستگیری در این شهر روسیه، پشت درهای بسته در یکاترینبورگ محاکمه شد. او متهم به جاسوسی است که او، کارفرمایش و دولت آمریکا به شدت آن را رد می کنند.

این روزنامه نگار 32 ساله در قفس شیشه ای متهم در دادگاه حاضر شد. او یک سر تراشیده داشت و یک پیراهن چهارخانه مشکی و آبی پوشیده بود. قفس با یک قفل زرد قفل شده بود.

مقامات گرشکویچ را در 29 مارس 2023 در جریان یک سفر گزارش دهی به یکاترینبورگ در کوه های اورال دستگیر کردند و بدون مدرک ادعا کردند که او اطلاعات طبقه بندی شده ای را برای ایالات متحده جمع آوری می کند.

روزنامه‌نگاران روز چهارشنبه قبل از پایان جلسه برای دقایقی به دادگاه اجازه ورود پیدا کردند. به گفته سفارت آمریکا در مسکو، دو مقام کنسولی سفارت آمریکا در مسکو نیز برای مدت کوتاهی اجازه ورود به سالن را پیدا کردند.

مقامات دادگاه گفتند که جلسه بعد از حدود دو ساعت پایان یافت و جلسه بعدی برای 13 اوت تعیین شد.

آلمار لاتور، مدیر عامل داوجونز و ناشر ژورنال و اما تاکر، سردبیر آن، گفت: «امروز همکار ما ایوان گرشکویچ با اقدامات شرم آور و غیرقانونی رژیم روسیه علیه او مواجه شد.

در این بیانیه آمده است: دیدن او در دادگاه دیگری که در آن یک دادگاه ساختگی در حال برگزاری است، که مخفیانه و بر اساس ادعاهای واهی برگزار می شود، تکان دهنده است. «اگرچه به ما گفته می‌شود که او تحت این شرایط خوب است، اما بازداشت غیرقانونی ایوانز همچنان یک حمله ویرانگر به آزادی و کار او و حمله باورنکردنی به مطبوعات آزاد است.»

آنها اشاره کردند که او قبلاً 455 روز را پشت میله های زندان گذرانده است.

گرشکویچ، پسر آمریکایی‌الاصل مهاجران شوروی، اولین روزنامه‌نگار غربی است که به اتهام جاسوسی در روسیه پس از شوروی دستگیر شد. وزارت امور خارجه او را “به طور غیرقانونی بازداشت شده” اعلام کرد و دولت را ملزم کرد که شدیداً خواستار آزادی او شود.

ژورنال تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این پرونده را در معرض دید عموم قرار دهد و در ماه های پر فراز و نشیب منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به یک موضوع تبدیل شده است.

گرشکویچ پس از دستگیری در زندان لفورتووو که به شدت غمگین بود در مسکو نگهداری شد. او در جلسات دادگاه که درخواست آزادی او رد شد، سالم ظاهر شد.

لین تریسی سفیر ایالات متحده در اولین سالگرد دستگیری خود گفت: “در مواجهه با این وضعیت وخیم، ایوان انعطاف و قدرت قابل توجهی از خود نشان داده است.”

گرشکویچ در صورتی که دادگاه او را مجرم تشخیص دهد تا 20 سال زندان خواهد داشت که تقریباً قطعی است. دادگاه‌های روسیه بیش از 99 درصد متهمان را مجرم شناخته‌اند و دادستان‌ها می‌توانند نسبت به احکامی که خیلی ملایم‌تر تلقی می‌کنند تجدیدنظر کنند و حتی می‌توانند در مورد تبرئه‌ها تجدیدنظر کنند.

علاوه بر این، روسیه تعاریف بسیار گسترده ای از جرایم جدی مانند جاسوسی و خیانت دارد. مقامات اغلب علیه افرادی که اطلاعات در دسترس عموم را به خارجی ها منتقل می کنند و آنها را به افشای اسرار دولتی متهم می کنند، اقدام می کنند.

پل ویلان، مدیر امنیتی شرکت آمریکایی، در سال 2018 در مسکو به اتهام جاسوسی دستگیر شد و در حال گذراندن حکم 16 سال زندان است.

دستگیری گرشکویچ حدود یک سال پس از آن صورت گرفت که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قوانینی را برای ارعاب روزنامه نگاران تصویب کرد. آنها انتقاد از “عملیات نظامی ویژه” در اوکراین و اظهاراتی را که به عنوان بی اعتباری ارتش تلقی می شد، جرم انگاری کردند. روزنامه نگاران خارجی عمدتاً پس از تصویب این قوانین کشور را ترک کردند. بسیاری از آنها به تدریج در ماه های بعد بازگشتند، اما نگرانی هایی در مورد اینکه آیا مقامات روسیه علیه آنها اقدام خواهند کرد یا خیر وجود داشت.

پس از دستگیری وی، با افزایش خصومت بین مسکو و واشنگتن، ترس از اینکه روسیه آمریکایی ها را هدف قرار داده است، افزایش یافت. سال گذشته، آلسو کورماشوا، خبرنگار با تابعیت دوگانه ایالات متحده و روسیه برای ایستگاه رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد که توسط دولت آمریکا تامین می شود، به اتهام نقض قانون ثبت نام به اصطلاح “عوامل خارجی” دستگیر شد.

یکی دیگر از دو تابعیتی، کسنیا کارلینا، ساکن لس آنجلس، نیز به اتهام خیانت در یکاترینبورگ محاکمه می شود. او متهم به جمع آوری پول برای یک سازمان اوکراینی است که سلاح و مهمات کیف را تامین می کرد. چندین خبرنگار غربی پس از دستگیری گرشکویچ مجبور به ترک کشور شدند زیرا روسیه روادید آنها را تمدید نکرد.

از آنجایی که محاکمه گرشکویچ علنی نیست، جزئیات کمی از پرونده وی احتمالاً علنی خواهد شد. اما دفتر دادستان کل روسیه در این ماه گفت که او متهم به “جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده از طرف سیا در مورد Uralvagonzavod”، کارخانه ای در 150 کیلومتری شمال یکاترینبورگ است که تانک ها و سایر تجهیزات نظامی را می سازد و تعمیر می کند.

Uralvagonzavod نه تنها از نظر استراتژیک انفجاری است، بلکه کانون احساسات شدید طرفدار پوتین است که در آن یک آمریکایی فضول می تواند توهین آمیز و هشدار دهنده باشد. در سال 2011، در خلال کنفرانس سالانه پوتین، مدیر کارخانه ایگور خلمانسکیخ با محکوم کردن اعتراضات گسترده در مسکو در آن زمان توجه ملی را به خود جلب کرد. پوتین بعداً او را به عنوان نماینده منطقه ای خود و عضو شورای امنیت ملی منصوب کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هنگامی که در جریان یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در روز چهارشنبه درباره محاکمه پرسیده شد، از اظهار نظر خودداری کرد و تنها گفت: “ما باید منتظر حکم باشیم.”

روسیه مبادله زندانیان با گرشکویچ را رد نکرده است، اما می‌گوید تا زمانی که حکمی در مورد او صادر نشود، این امکان وجود ندارد. این ممکن است ماه ها طول بکشد، زیرا دادگاه های روسیه اغلب هفته ها به تعویق می افتد. چشم انداز پس از حکم مختلط است.

اگرچه روابط بین روسیه و ایالات متحده به دلیل درگیری در اوکراین تیره است، کرملین و واشنگتن در سال 2022 تبادل نظر کردند که بریتنی گرینر، ستاره WNBA را که در حال گذراندن 9 سال و نیم سال حبس به دلیل نگهداری حشیش بود، آزاد کرد. این تبادل همچنین شاهد آزادی ارزشمندترین زندانی روسی در ایالات متحده، فروشنده اسلحه ویکتور بوت بود.

دو کشور همچنین ترور رید کهنه سرباز تفنگدار دریایی را که به دلیل حمله به یک افسر پلیس در حال گذراندن دوران محکومیت 9 ساله خود در روسیه بود، با خلبان روسی کنستانتین یاروشنکو که در حال گذراندن حکم 20 سال زندان به اتهام توطئه برای قاچاق کوکائین بود، مبادله کردند.

ایالات متحده ممکن است کارت قوی دیگری مانند اما برای مبادله نداشته باشد. پوتین اعلام کرده است که علاقه مند به آزادی وادیم کراسیکوف، روس زندانی در آلمان به جرم قتل رهبر شورشیان چچن در برلین است. اما تمایل آلمان برای کمک به درگیری روسیه و آمریکا نامشخص است.

دولت بایدن همچنین باید مراقب باشد که پس از اینکه مورد انتقاد جدی قرار گرفت به دلیل معامله کردن باوت، که معمولاً به عنوان یک چهره ورزشی از آن به عنوان “بازرگان مرگ” یاد می شود، به نظر نمی رسد که بیش از حد انفاق می کند.

اما بایدن ممکن است برای آزادی گرشکویچ انگیزه داشته باشد زیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، رقیب اصلی او در انتخابات امسال، به خود می بالد که به راحتی می تواند این روزنامه نگار را آزاد کند. ترامپ در ماه مه ادعا کرد: پوتین این کار را برای من انجام خواهد داد، اما نه برای هیچ کس دیگری.

با این حال، کرملین تاکید می کند که هیچ تماسی با ترامپ نداشته است و پسکوف قبلا از توجه به تبادل احتمالی ابراز خشم کرده و گفته است: “این تماس ها باید به صورت کاملا مخفیانه انجام شود.”

وی روز چهارشنبه با تکرار این مطلب افزود: فقط می توانم تکرار کنم که این موضوع عاشق سکوت است.

هاینتز از تالین، استونی گزارش داد. لین بری در واشنگتن و داشا لیتوینووا در تالین، استونی مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید