زلنسکی در بحبوحه انتقاد از تلفات بیش از حد، یک ژنرال عالی رتبه را اخراج می کند


کیه، اوکراین – ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز دوشنبه یکی از ارشدترین ژنرال های خود را پس از انتقاد عمومی مبنی بر اینکه تصمیمات فرمانده منجر به تلفات بیش از حد شده است، از سمت خود برکنار کرد.

برکناری ژنرال یوری سودول از فرماندهی نیروهای مشترک، نشانه آشکاری بود که نشان می‌دهد از زمانی که زلنسکی ژنرال فرمانده خود، والری سالوشنی، ژنرال الکساندر سیرسکی را در فوریه جانشین ژنرال فرمانده خود کرد، در ارتش حاکم شد، همچنان انسجام نظامی را تهدید می‌کند.

زلنسکی اعلام کرد که سرتیپ آندری هناتوف را جایگزین سودول خواهد کرد.

سودول در فوریه توسط سیرسکی به عنوان بخشی از یک بازسازی بزرگتر منصوب شد. زلنسکی در مورد دلایل برکناری فرمانده یا سمت آینده وی اظهار نظری نکرد.

اما اعلام رئیس جمهور پس از آن منتشر شد که بوهدان کروتیویچ، رئیس ستاد تیپ آزوف – هنگ گارد ملی اوکراین – نامه ای به اداره تحقیقات دولتی نوشت و خواستار تحقیق در مورد رفتار ژنرال شد.

سپس، تنها چند ساعت قبل از اخراج ژنرال، کروتیویچ یک نامه سرگشاده غیرعادی و کوبنده در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که در آن به طور ضمنی ژنرال را متهم کرد که از طریق رهبری ضعیف خود “بیش از هر ژنرال روسی سرباز اوکراینی را کشته است”.

کروتیویچ مستقیماً نام سودول را در نامه خود ذکر نکرد، اما پیشنهاد کرد که همه نیروهای اوکراینی می دانند که منظور او چه کسی است. او نوشت: «همه در ارتش این را می‌دانند زیرا 99 درصد ارتش از او به خاطر کاری که انجام می‌دهد متنفرند.

ماریانا بزوهلا، یکی از اعضای کمیته دفاع پارلمان، در بیانیه ای گفت که کروتیویچ به سودول اشاره می کند و او نیز نگرانی های او را در میان می گذارد.

او در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی پرسید: «آیا این موضوع ادامه خواهد داشت؟» آیا ارتش باید بر اساس نفرت از رهبر خود متحد شود؟ آیا واقعاً باید مردم و قلمرو خود را از این طریق از دست بدهیم؟ آیا اینجوری کار میکند؟”

نه سودول و نه سیرسکی برای اظهار نظر در دسترس نبود و در ابتدا هیچ نظری از سوی رهبری نظامی وجود نداشت.

کروتیویچ نوشت که می‌دانست صدور چنین بیانیه‌ای عمومی می‌تواند عواقبی برای او و واحدش داشته باشد، اما احساس می‌کرد که چاره دیگری ندارد.

در حالی که سربازان از غر زدن خصوصی در مورد تصمیماتی که آنها عاقلانه می دانند یا ابراز نارضایتی از رهبری نظامی اوکراین نمی ترسند، به ندرت پیش می آید که سربازی چنین توبیخ عمومی برای یک فرمانده صادر کند.

پس از اعلام زلنسکی، بزوهلا گفت که اخراج یک نفر مشکلات عمیق تری را حل نمی کند. او گفت: “بدون تغییر در اصول سیستم، تصمیم پرسنلی تاثیری نخواهد داشت.”

پس از اینکه زلنسکی اعلام کرد که سودول را با هناتوف جایگزین می کند، کروتیویچ نوشت که فرمانده جدید “افسر بسیار خوبی” است و افزود: “امیدوارم اخبار از جبهه بهتر شود.”

نیروهای مسلح اوکراین از زمان پاییز در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند و ماه‌هاست که برای حفظ کشورشان می‌جنگند، علی‌رغم اینکه تعدادشان بیشتر است و بیشتر از آن‌ها تفنگ دارند. حمایت نظامی ایالات متحده به دلیل اختلافات سیاسی در واشنگتن به تعویق افتاد و بلاتکلیفی سیاسی در کی یف تلاش ها برای تقویت کمپین اوکراین برای بسیج نیروهای جدید را به تاخیر انداخت.

تحلیلگران می گویند سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی کشور، به خوبی از این انتقاد آگاه است که نشان دهنده یک طرز فکر منسوخ شده “شوروی” است و بیش از حد مایل است جان سربازان را برای اهداف نظامی مشکوک فدا کند.

در حالی که او به دلیل رهبری دو نبرد موفق در اوایل جنگ – در دفاع از پایتخت کیف و در حمله متقابل در منطقه خارکف شمالی – تحسین برانگیز شد – هنوز هم در برخی از محافل تلخی زیادی نسبت به تصمیم او برای گذراندن مدت طولانی در دفاع وجود دارد. از باخموت برای جنگیدن.

سودول، که در سال 2003 به ارتش پیوست، درجات را طی کرد و قبل از ارتقاء، فرمانده نیروی دریایی اوکراین بود. در زمان فرماندهی تفنگداران دریایی، او به دلیل بی توجهی به نیازهای سربازانش در برخی محافل شهرت پیدا کرد. به ویژه، نیروهای تحت فرمان او از عملیاتی در اواخر سال گذشته برای دفاع از یک قطعه زمین در کرانه شرقی رود دنیپر انتقاد کردند که یکی از سربازان در مصاحبه ای آن را “ماموریت انتحاری” توصیف کرد.

پس از انتقاد شدید فرمانده آزوف، سیرسکی بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن بر اهمیت حفاظت از جان سربازان اوکراینی تاکید کرد، اما در آن اشاره‌ای به سودول یا انتقاد نکرد.

او نوشت: “آموزش با کیفیت بالا، مراقبت های پزشکی موثر و مزیت فن آوری – ما در حال ایجاد یک سیستم جهانی برای هر واحدی هستیم که اولویت اصلی آن نجات جان سربازان ما است.” او گفت: «جان سربازان بالاترین ارزش است.

اواخر عصر دوشنبه، سیرسکی با زلنسکی ملاقات کرد و برکناری سودول اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید