4 سناریو برای مرحله بعدی جنگ در غزه، با پایان نبرد “شدید” به زودی


اورشلیم – نخست وزیر اسرائیل می گوید که جنگ غزه به زودی وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «مرحله شدید جنگ با حماس در شرف پایان است». این بدان معنا نیست که جنگ به زودی تمام می شود، اما جنگ در مرحله شدید خود در شرف پایان است.»

اما هر چقدر هم که این اظهارات پس از بیش از شش ماه خونریزی وحشتناک آرامش بخش باشد، نتانیاهو به سرعت دو چیز را روشن کرد: آتش بس در غزه در چشم نیست. و نبرد بعدی می تواند در لبنان با نیروهای حزب الله متحد حماس باشد.

وی پس از خروج نیروها از غزه گفت: ما قادر خواهیم بود بخشی از نیروهای خود را به شمال منتقل کنیم.

با این حال، نتانیاهو از اعلام حمله به لبنان – اقدامی که احتمالاً منجر به تلفات سنگین اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها می‌شد – خودداری کرد و در عوض درها را برای راه‌حل دیپلماتیک با حزب‌الله باز گذاشت.

راه حل دیپلماتیک در غزه همچنان نامشخص است، تا حدی به این دلیل که اگر اسرائیل بدون برکناری حماس از قدرت، جنگ در غزه را متوقف کند، ائتلاف نتانیاهو احتمالاً فرو خواهد پاشید.

با این حال، به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر نشان می‌دهد که اسرائیل پس از پایان عملیات نظامی کنونی خود در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه، دیگر به دنبال حملات زمینی بزرگ در شهرهای مرکزی غزه نخواهد بود. این تنها منطقه ای از قلمرو است که ارتش اسرائیل چنین حملاتی را انجام نداده است.

اگرچه رهبران اسرائیل از ژانویه گفته اند که در حال حرکت به سمت یک جنگ با شدت کمتر هستند، اما پایان عملیات رفح اکنون می تواند به تکمیل این روند اجازه دهد.

اظهارات نتانیاهو و اظهارات اخیر یوآو گالانت، وزیر دفاع، که روز دوشنبه در واشنگتن بود، حاکی از آن است که تمرکز گفتمان سیاسی و برنامه‌ریزی راهبردی اسرائیل به سمت مرز شمالی خود با لبنان تغییر می‌کند.

دفتر گالانت روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که او با مقامات آمریکایی درباره انتقال به فاز C در غزه و پیامدهای آن برای منطقه، از جمله لبنان و سایر مناطق، گفتگو کرده است.

در آغاز جنگ، گالانت طرح نبرد سه مرحله‌ای را ترسیم کرد که خواستار حملات هوایی شدید به اهداف و زیرساخت‌های حماس، مرحله‌ای از عملیات زمینی با هدف «از بین بردن مقاومت‌ها» و مرحله سوم یا فاز C بود. که شامل “واقعیت امنیتی جدید برای شهروندان اسرائیل” بود.

از ماه اکتبر، اسرائیل درگیر درگیری کوچکتری با حزب الله بوده که صدها هزار غیرنظامی را در هر دو طرف مرز مجبور به فرار کرده است. اما جنگ بزرگتر در نوار غزه بر این جنگ سایه افکنده است.

تغییر لفاظی در آخر هفته می تواند پیشگویی از تشدید تنش قابل توجه بین حزب الله و اسرائیل باشد.

مقامات اسرائیلی ماه ها هشدار داده اند که اگر حزب الله، یک شبه نظامی قدرتمند تحت حمایت ایران که بر جنوب لبنان تسلط دارد، نیروهای خود را از نزدیکی مرز خارج نکند، ممکن است به لبنان حمله کنند. حزب الله همچنین اسرائیل را تهدید به حمله کرده است.

با این حال، کاهش نبرد در غزه می‌تواند فضایی را برای کاهش تنش‌ها در مرز لبنان ایجاد کند. حزب الله در ماه اکتبر در همبستگی با حماس به نبردها پیوست و رهبری آن اعلام کرده است که اگر جنگ در غزه فروکش کند، ممکن است کمپین خود را کاهش دهد.

در زیر چهار راه برای تغییر موضع اسرائیل در قبال غزه آورده شده است.

1. حملات در غزه، اما حملات کوچکتر

پس از پایان حمله اسرائیل به رفح در هفته‌های آتی، انتظار می‌رود ارتش بر عملیات رهایی گروگان‌ها در سراسر نوار غزه تمرکز کند، مانند عملیاتی که در اوایل ماه جاری چهار اسرائیلی را نجات داد و تعداد زیادی فلسطینی را کشت.

مقامات نظامی همچنین می گویند که به یورش کوتاه به محله هایی که در مراحل اولیه جنگ تصرف کرده بودند ادامه خواهند داد تا از قدرت گرفتن مجدد جنگجویان حماس در آن مناطق جلوگیری کنند.

نمونه هایی از این عملیات عبارتند از بازگشت اسرائیل به بیمارستان شفا در شهر غزه در ماه مارس، چهار ماه پس از اولین حمله، یا عملیات سه هفته ای در ماه مه در جبالیه، که نیروهای اسرائیلی نیز تنها در نوامبر آن را تصرف کردند.

2. خلاء قدرت در نوار غزه

اسراییل با عقب نشینی از بخش های وسیعی از نوار غزه بدون واگذاری قدرت به رهبری جایگزین فلسطینی، اساساً می تواند به رهبران حماس اجازه دهد تا تسلط خود را بر منطقه ویران شده، حداقل در حال حاضر، حفظ کنند.

این امکان وجود دارد که ارتش اسرائیل بتواند با حمله منظم به غزه مانع از بازگشت حماس به قدرت سابق خود شود. اما این خلاء قدرت را که در آن قبایل و باندهای بزرگ برای نفوذ با حماس رقابت می کنند، طولانی تر می کند. این خلاء بازسازی غزه، توزیع کمک ها و کاهش درد و رنج غیرنظامیان را دشوارتر می کند.

انتظار می رود اسرائیل کنترل مرز غزه-مصر را برای جلوگیری از قاچاق اسلحه در آنجا حفظ کند. همچنین انتظار می‌رود اسرائیل به اشغال نواری از زمین که شمال و جنوب غزه را جدا می‌کند، ادامه دهد و از حرکت آزاد بین دو منطقه جلوگیری کند.

3. جنگ با حزب الله یا آرامش

با انتقال نیروهای بیشتر به مرز شمالی، ارتش اسرائیل بهتر می‌تواند به لبنان حمله کند و مبارزان حزب‌الله را از خاک اسرائیل دورتر کند.

اما تجمع نیروها می‌تواند حملات موشکی بیشتری را از جانب حزب‌الله تحریک کند و احتمال اشتباه محاسباتی را افزایش دهد که می‌تواند منجر به جنگ همه‌جانبه شود. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هفته گذشته هشدار داد که این گروه ممکن است به اسرائیل حمله کند و خطر تشدید تنش بیشتر از ماه‌ها به نظر می‌رسد.

در عین حال، اعلام اسرائیل مبنی بر ورود به مرحله جدیدی در غزه نیز می تواند زمینه ای برای کاهش تنش ایجاد کند. جنگ کمتر در غزه می تواند راهی برای خروج حزب الله ارائه دهد. در ماه فوریه، نصرالله گفت که اگر تیراندازی در غزه متوقف شود، گروهش شلیک را متوقف خواهد کرد.

مرحله ای از آرامش نسبی در مرز با لبنان نیز می تواند اسرائیلی های آواره را تشویق به بازگشت به خانه کند. این به نوبه خود فشار بر دولت اسرائیل برای اتخاذ اقدامات سخت گیرانه تر علیه حزب الله را کاهش می دهد. یکی از دلایل اصلی که رهبری اسرائیل به حمله به لبنان فکر کرد، ایجاد شرایطی بود که تحت آن، اسرائیلی‌های آواره را متقاعد به بازگشت به کشورشان کرد.

4. تنش های مداوم با دولت بایدن

با اعلام خروج نیروها از غزه، نتانیاهو یک نقطه از اصطکاک با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را کاهش داد اما نقاط دیگر را حفظ کرد.

بایدن از رفتار اسرائیل در جنگ انتقاد کرد، اگرچه دولت او همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی به اسرائیل ادامه می دهد. یک جنگ کمتر مخرب در غزه فرصت کمتری برای اختلاف با واشنگتن بر سر استراتژی نظامی اسرائیل فراهم می کند.

اما امتناع نتانیاهو از ارائه یک طرح روشن برای دولت پس از جنگ غزه و احتمال تداوم تهاجم اسرائیل به لبنان، فضای زیادی را برای اختلاف نظر با واشنگتن فراهم می کند.

دولت بایدن خواهان پایان جنگ با حزب‌الله است و ماه‌هاست که بر نتانیاهو فشار می‌آورد تا رهبری جایگزین فلسطین در غزه را تقویت کند. اما نتانیاهو آینده غزه را مبهم نگه می دارد زیرا شرکای ائتلاف راستگرای او به او فشار می آورند تا این منطقه را اشغال کند و آن را با اسرائیلی ها پر کند.

دیدگاهتان را بنویسید