وقایع نگاری حماسه حقوقی پیرامون جولیان آسانژ و استرداد او به ایالات متحده به اتهام جاسوسی


لندن (AP) – جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، روز سه شنبه به جزایر ماریانای شمالی سفر کرد تا با دادستان های فدرال ایالات متحده به توافق برسد که به او اجازه می دهد در ازای اعتراف به گناه آزاد شود.

این آژانس در نامه ای که به دادگاه ارسال شد، اعلام کرد که به عنوان بخشی از توافق با وزارت دادگستری ایالات متحده، آسانژ در دادگاه فدرال در ایالت غربی اقیانوس آرام به جرم توطئه برای به دست آوردن و انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه دفاع ملی اعتراف خواهد کرد.

این می تواند او را آزاد کند و یک حماسه حقوقی طولانی را حل کند که چندین قاره را در بر می گرفت و بر انتشار مجموعه ای از اسناد سری متمرکز بود.

آسانژ پس از گذراندن هفت سال در تبعید خودخواسته در سفارت اکوادور در لندن، یک زندان فوق امنیتی لندن را که از سال 2019 در آن زندانی بود، ترک کرد.

در اینجا نگاهی به رویدادهای کلیدی حماسه حقوقی طولانی دارد:

— 2006: آسانژ ویکی لیکس را در استرالیا تأسیس کرد. این گروه شروع به انتشار اسناد حساس یا سری می کند.

– 2010: ویکی لیکس در یک سری پست نزدیک به نیم میلیون سند مربوط به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان را منتشر کرد.

– اوت 2010: دادستان های سوئدی حکم بازداشت آسانژ را بر اساس اتهامات یک زن به تجاوز جنسی و دیگری به سوء استفاده جنسی صادر کردند. حکم بازداشت اندکی بعد پس گرفته شد زیرا دادستان مدارک کافی برای حمایت از اتهامات تجاوز جنسی ارائه نکرد. آسانژ این اتهامات را رد می کند.

– سپتامبر 2010: دادستان کل سوئد تحقیقات مربوط به تجاوز جنسی را دوباره آغاز کرد. آسانژ سوئد را به مقصد بریتانیا ترک می کند.

– نوامبر 2010: پلیس سوئد حکم بازداشت بین المللی را علیه آسانژ صادر کرد.

— دسامبر 2010: آسانژ به پلیس لندن تسلیم شد و در انتظار جلسه استرداد است. دادگاه عالی به آسانژ وثیقه صادر می کند.

– فوریه 2011: دادگاه منطقه ای بریتانیا حکم داد آسانژ باید به سوئد مسترد شود.

— ژوئن 2012: آسانژ وارد سفارت اکوادور در مرکز لندن شد و پس از شکست درخواست درخواست پناهندگی او علیه حکم استرداد. پلیس شبانه روز در حال نگهبانی است تا در صورت خروج از سفارت او را دستگیر کند.

– اوت 2012: اکوادور به آسانژ پناهندگی سیاسی اعطا کرد.

— جولای 2014: آسانژ در تلاش خود برای لغو حکم بازداشت صادر شده علیه او در سوئد شکست خورد. یک قاضی در استکهلم حکم بازداشت را برای جنایات جنسی علیه دو زن تایید کرد.

– مارس 2015: دادستان های سوئدی درخواست کردند که آسانژ در سفارت اکوادور بازجویی شود.

– اوت 2015: دادستان های سوئدی تحقیقات در مورد برخی اتهامات علیه آسانژ را به دلیل محدودیت های قانونی بسته اند. با این حال، تحقیقات در مورد اتهام تجاوز جنسی هنوز فعال است.

– اکتبر 2015: پلیس متروپولیتن به نگهبانی 24 ساعته خود از سفارت اکوادور پایان داد، اما اعلام کرد که در صورت خروج آسانژ از سفارت، آنها را دستگیر خواهند کرد. به این ترتیب عملیات پلیسی که سه سال به طول انجامید و چندین میلیون هزینه برآورد می شود، پایان می یابد.

– فوریه 2016: آسانژ پس از اینکه گروه کاری سازمان ملل در مورد بازداشت خودسرانه دریافت که او به طور غیرقانونی بازداشت شده است، خواستار «رضایت کامل» شد و آزادی فوری و غرامت او را توصیه کرد. بریتانیا این یافته را “صراحتاً مضحک” می خواند.

– سپتامبر 2018: رئیس‌جمهور اکوادور می‌گوید که کشورش و بریتانیا در حال کار بر روی یک راه‌حل قانونی برای اجازه آسانژ به خروج از سفارت هستند.

– اکتبر 2018: آسانژ به دنبال حکمی است که اکوادور را مجبور به اعطای حقوق اولیه به او می کند که به گفته او این کشور در اولین اعطای پناهندگی به او قول داده بود.

– نوامبر 2018: یک محقق یک پرونده دادگاه ایالات متحده را کشف می کند که به نظر می رسد سهوا وجود یک پرونده جنایی طبقه بندی شده علیه آسانژ را فاش می کند. جزئیات تایید نشده است.

— آوریل 2019: لنین مورنو، رئیس جمهور اکوادور، ویکی لیکس را به اتهامات اخیر فساد متهم می کند. دولت اکوادور وضعیت پناهندگی آسانژ را پس گرفت. پلیس لندن آسانژ را از سفارت اکوادور بیرون کشید و او را به دلیل زیر پا گذاشتن شرایط وثیقه در سال 2012 و از طرف مقامات آمریکایی دستگیر کرد.

– می 2019: آسانژ به دلیل آزادی با وثیقه در سال 2012 به 50 هفته زندان محکوم شد.

— می 2019: دولت ایالات متحده آسانژ را در 18 مورد به دلیل انتشار اسناد محرمانه ویکی لیکس متهم کرد. دادستان ها ادعا می کنند که او با چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی ایالات متحده برای نفوذ به رایانه پنتاگون و انتشار اسناد دیپلماتیک محرمانه و پرونده های نظامی در مورد جنگ در عراق و افغانستان، توطئه کرده است.

– نوامبر 2019: دادستان های سوئدی تحقیقات مربوط به تجاوز جنسی را تعطیل کردند.

– می 2020: جلسه استرداد آسانژ در بحبوحه همه گیری کووید-19 به تعویق افتاد.

– ژوئن 2020: ایالات متحده یک کیفرخواست جدید علیه آسانژ ارائه می کند که به گفته دادستان ها بر تلاش های آسانژ برای به دست آوردن و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده تأکید می کند.

– ژانویه 2021: یک قاضی بریتانیایی حکم می‌کند که آسانژ نمی‌تواند به ایالات متحده مسترد شود، زیرا او احتمالاً در شرایط سخت زندان ایالات متحده جان خود را خواهد گرفت.

– ژوئیه 2021: دیوان عالی به دولت ایالات متحده اجازه داد تا علیه حکم دادگاه بدوی که مانع استرداد آسانژ شده بود، تجدیدنظر کند.

– دسامبر 2021: دیوان عالی حکم می‌دهد که تضمین‌های ایالات متحده در مورد بازداشت آسانژ برای تضمین رفتار انسانی با بیمارش کافی است.

– مارس 2022: دادگاه عالی بریتانیا اجازه تجدید نظر آسانژ را برای استرداد او رد کرد.

— ژوئن 2022: دولت بریتانیا دستور استرداد آسانژ به ایالات متحده را صادر کرد. آسانژ جذاب است.

– مه 2023: آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، می گوید آسانژ باید آزاد شود، و گفت که ادامه بازداشت او “هیچ کاری را انجام نمی دهد”.

– ژوئن 2023: یک قاضی دادگاه عالی حکم داد که آسانژ نمی تواند در مورد استرداد خود تجدید نظر کند.

– 20 فوریه 2024: وکلای آسانژ آخرین تلاش قانونی را در دادگاه عالی برای جلوگیری از استرداد او آغاز کردند.

— 26 مارس 2024: دو قاضی دادگاه عالی در لندن سه هفته دیگر به مقامات ایالات متحده مهلت می دهند تا قبل از تصمیم گیری در مورد اعطای درخواست تجدید نظر نسبت به استرداد گرنت، تضمین های بیشتری از جمله تضمین عدم مجازات اعدام آسانژ ارائه کنند.

– 20 مه 2024: دو قاضی دیوان عالی حکم می‌کنند که آسانژ می‌تواند دوباره بر اساس استدلال‌هایی در مورد اینکه آیا به او آزادی بیان اعطا شده است یا به دلیل اینکه شهروند ایالات متحده نیست، در معرض خطر قرار دارد، تجدیدنظر کند. تاریخ جلسه دادگاه هنوز تعیین نشده است.

– 24 ژوئن 2024: وزارت دادگستری ایالات متحده در نامه ای که در دادگاه ارسال شده است می گوید که آسانژ طبق توافق با آژانس در ازای اعتراف به جرم و توطئه برای به دست آوردن و توزیع غیرقانونی اطلاعات سری آزاد خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید