مقامات سازمان ملل به اسرائیل می گویند که در صورت عدم بهبود امنیت، تلاش های کمک رسانی به نوار غزه متوقف خواهد شد


واشنگتن (AP) – دو مقام سازمان ملل گفتند که مقامات ارشد سازمان ملل به اسرائیل گفته اند که عملیات کمک رسانی در سراسر نوار غزه را متوقف خواهند کرد، مگر اینکه اقدامات فوری برای محافظت بهتر از کارکنان بشردوستانه انجام شود.

این مقامات گفتند که در نامه سازمان ملل به مقامات ارشد اسرائیلی در این ماه آمده است که اسرائیل باید از جمله به کارکنان سازمان ملل اجازه دهد تا مستقیماً با نیروهای زمینی اسرائیل در نوار غزه ارتباط برقرار کنند.

آنها به شرط فاش نشدن نام خود برای گفتگو در مورد مذاکرات جاری با مقامات اسرائیلی صحبت کردند. مقامات سازمان ملل اعلام کردند که تصمیم نهایی در مورد تعلیق عملیات در غزه وجود ندارد و مذاکرات با اسرائیلی ها ادامه دارد.

مقامات نظامی اسرائیل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

اسرائیل به برخی حملات نظامی علیه امدادگران بشردوستانه، از جمله حمله در آوریل که منجر به کشته شدن هفت کارگر آشپزخانه مرکزی جهانی شد، اعتراف کرده است. با این حال، این کشور ادعاهایی مبنی بر وجود حملات بیشتر را رد می کند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد پیش از این به دلیل نگرانی های امنیتی، ارسال کمک از یک اسکله ساخت آمریکا در غزه را به حالت تعلیق درآورده است.

کارکنان سازمان ملل و نمایندگان سایر سازمان های امدادی ماه ها شکایت کرده اند که هیچ راهی برای برقراری ارتباط سریع و مستقیم با نیروهای اسرائیلی روی زمین ندارند. این در تضاد با رویه رایج در مناطق درگیری در سراسر جهان است که به عنوان «اجتناب از درگیری» شناخته می‌شود، که برای محافظت از امدادگران در برابر حملات شبه‌نظامیان طراحی شده است.

سازمان ملل و امدادگران نیز از افزایش بی قانونی در نوار غزه شکایت دارند. آنها از اسرائیل می خواهند که برای تضمین امنیت کلی عملیات خود اقدامات بیشتری انجام دهد.

استیو تاراولا، سخنگوی برنامه جهانی غذا، یکی از آژانس‌های کمک رسانی اصلی در غزه، روز سه‌شنبه گفت: «محل ما مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفت، اگرچه دیگر درگیری وجود نداشت». تاراولا از جمله کسانی نبود که تهدید سازمان ملل برای توقف عملیات خود در سراسر قلمرو را تایید کرد. اردوگاه های برنامه جهانی غذا دو بار در دو هفته گذشته در آتش متقابل گرفتار شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید