زنده: جدیدترین | دادگاه عالی اسرائیل حکم داد که ارتش باید شروع به استخدام مردان افراطی ارتدوکس کند


دادگاه عالی اسرائیل روز سه‌شنبه به اتفاق آرا رای داد که ارتش باید سربازگیری مردان افراطی ارتدوکس را برای خدمت سربازی آغاز کند – تصمیمی که می‌تواند منجر به فروپاشی ائتلاف حاکم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر در حالی که اسرائیل در حال جنگ در نوار غزه است، شود.

اکثر مردان و زنان یهودی در اسرائیل ملزم به انجام خدمت سربازی در سن 18 سالگی هستند. اما ارتدوکس‌های افراطی قدرتمند از نظر سیاسی به طور سنتی در صورت تحصیل تمام وقت در حوزه‌های علمیه، از خدمت اجباری معاف می‌شدند. این استثناها به ویژه پس از کشته شدن صدها سرباز در جنگ علیه حماس، خشم عموم را برانگیخت.

به نظر می رسد اسرائیل و حماس در مورد نتیجه توافق آتش بس بیشتر و بیشتر از هم دور می شوند. نتانیاهو گفت که او فقط یک توافق آتش‌بس جزئی را می‌پذیرد که به جنگ هشت ماهه پایان ندهد، و این تردیدها را در مورد عملی بودن یک پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده ایجاد می‌کند. رهبران اسرائیل نیز به طور فزاینده ای نشان می دهند که جنگ بعدی با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان می تواند باشد.

اسرائیل جنگ را پس از حمله حماس در 7 اکتبر آغاز کرد که در آن شبه نظامیان وارد جنوب اسرائیل شدند و حدود 1200 نفر – اکثرا غیرنظامیان – را کشتند و حدود 250 نفر را ربودند.

وزارت بهداشت غزه گفت که از آن زمان، حملات زمینی و بمباران اسرائیل بیش از 37600 نفر را در غزه کشته است. هنگام شمارش تعداد، تفاوتی بین جنگجویان و غیرنظامیان قائل نمی شود.

انتقاد بین المللی از اقدامات اسرائیل در حالی افزایش می یابد که فلسطینی ها از گرسنگی گسترده رنج می برند. جنگ تا حد زیادی باعث اختلال در حمل و نقل مواد غذایی، دارو و کالاهای اساسی به غزه شده است، غزه که اکنون کاملاً وابسته به کمک است. دادگاه عالی سازمان ملل به این نتیجه رسید که “خطر قابل قبول نسل کشی” در غزه وجود دارد – اتهامی که اسرائیل به شدت آن را رد می کند.

درحال حاضر:

– دادگاه عالی اسرائیل می گوید افراطی ارتدوکس باید در ارتش خدمت کنند.

– نتانیاهو می گوید با توافقی برای پایان دادن به جنگ در غزه موافقت نمی کند و آخرین پیشنهاد آتش بس را به آزمون می گذارد.

– کارشناسان تصور می کنند که با وجود افزایش کمک ها به شمال، خطر قحطی بزرگ در غزه وجود دارد.

– نامزدهای ریاست جمهوری ایران پیش از رای گیری روز جمعه درباره سیاست خارجی بحث می کنند.

– یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت می گوید اسکله ساخته شده توسط آمریکا در غزه برای رساندن کمک به فلسطینی ها کافی نیست.

– پوشش AP از جنگ در غزه را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید.

در اینجا آخرین اطلاعات است:

آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی: بحران مالی در حال کاهش است

ژنو – رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی روز سه‌شنبه گفت که بیشتر کمک‌کنندگان کمک مالی را از سر گرفته‌اند و کمک‌های جدید وارد شده‌اند و به آژانس پول نقد کافی برای ادامه کار تا پایان ماه اوت را می‌دهند. با این حال، تا پایان سال 140 میلیون دلار کسری وجود خواهد داشت.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل UNRWA، گفت که بررسی مستقل عملیات این آژانس به بازگرداندن اعتماد به این سازمان کمک کرده است. این سازمان کمک‌رسانی پایگاه کمک‌کننده خود را با شامل کردن کشورهای کمک‌کننده مانند الجزایر، عراق، اردن و عمان و همچنین کمک‌های فردی از سنگاپور گسترش داده است.

لازارینی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دفتر سازمان ملل در ژنو گفت که ارسال کمک‌ها به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود، گذرگاه‌های مرزی به غزه برای رفع نیازها کافی نبوده و کامیون‌های حمل بار اغلب غارت می‌شوند.

ادعاهای اسرائیل در اوایل سال جاری مبنی بر مشارکت ده ها کارمند UNRWA در حملات 7 اکتبر باعث شد که ایالات متحده و بیش از ده ها کشور دیگر کمک های مالی خود را متوقف کنند. به استثنای ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، همه کشورها کمک های مالی خود را از سر گرفته اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، وزیر خارجه سابق فرانسه را به عنوان سرپرست تیمی که گزارشی در مورد بررسی بی طرفی آنروا منتشر کرده بود، منصوب کرد. نتایج تحقیقات داخلی هنوز در انتظار است.

خواهر رهبر حماس در حمله هوایی اسرائیل به غزه کشته شد

قاهره – حماس می گوید که در حمله هوایی اسرائیل در نوار غزه خواهر مهاجر تبعیدی اسماعیل هنیه رهبر عالی سیاسی آن کشته شده است.

این گروه در بیانیه‌ای کوتاه گفت: زهر هنیه روز سه‌شنبه در حمله‌ای در شاطی، اردوگاه آوارگان در شهر غزه که قدمت آن به جنگ 1948 بازمی‌گردد، کشته شد.

رسانه های فلسطینی گزارش دادند که بیش از 12 نفر از اعضای خانواده بزرگ هنیه در این حمله کشته شدند. وزارت بهداشت غزه که تلفات فلسطینی‌ها در جنگ را پیگیری می‌کند، تعداد کشته‌شدگان این حمله را اعلام نکرده است.

در ابتدا هیچ اظهارنظری از سوی ارتش اسرائیل وجود نداشت.

حملات هوایی اسرائیل در ماه آوریل سه تن از پسران اسماعیل هنیه و چهار نوه وی را کشت. به گفته اسرائیل، این سه پسر از فعالان حماس بودند.

اسرائیل قول داده است که رهبران حماس را در هر کجا که هستند از بین ببرد.

یحیی سنوار و محمد دیف، دو رهبر ارشد حماس در نوار غزه و طراحان مظنون حمله 7 اکتبر، احتمالاً در هزارتوی وسیع تونل‌های این گروه، زنده و مخفی هستند.

هنیه در قطر مستقر است که مدتهاست به عنوان واسطه بین اسرائیل و حماس عمل می کند.

یک مقام ارشد می گوید که اسرائیل هفته های زیادی را صرف تلاش برای دستیابی به توافق با حزب الله خواهد کرد

اورشلیم – یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که اسرائیل و ایالات متحده قبل از متوسل شدن به ابزارهای دیگر برای بازگرداندن آرامش در مرز اسرائیل و لبنان، هفته‌های نامشخصی را صرف دستیابی به توافقی جدید با حزب‌الله خواهند کرد.

درگیری بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی لبنانی در هفته‌های اخیر تشدید شده و نگرانی‌ها از یک جنگ همه جانبه را افزایش داده است.

زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی روز سه شنبه گفت: «ما اکنون هفته های زیادی را صرف تلاش برای دستیابی به توافق در امتداد مرز خواهیم کرد.

اندکی پس از حمله 7 اکتبر توسط ستیزه جویان فلسطینی که جرقه جنگ در غزه را آغاز کرد، حزب الله در همبستگی با حماس حملات خود را به شمال اسرائیل آغاز کرد. اسرائیل با حملات هوایی پاسخ داد و درگیری با شدت کم ده ها هزار نفر را در دو سوی مرز مجبور به ترک خانه های خود کرده است.

هانگبی در کنفرانس هرتزلیا، گردهمایی سالانه سیاستمداران و تحلیلگران، گفت که حزب الله می تواند «نردبانی برای نزول» پیدا کند، زیرا اسرائیل به سمت عملیات کمتر فشرده در شهر رفح در جنوب غزه حرکت می کند.

اگر توافقی از طریق مجاری دیپلماتیک صورت نگیرد، برای همه روشن است که توافق از طریق دیگر ضروری است. اما در حال حاضر ترجیح می‌دهیم روی کارزار دیپلماتیک تمرکز کنیم.»

عاموس هوخشتاین فرستاده آمریکا هفته قبل با سیاستمداران لبنانی و اسرائیلی برای کاهش تنش ها دیدار کرد. حزب الله گفته است که تا زمان برقراری آتش بس در غزه به حملات خود ادامه خواهد داد.

دادگاه عالی اسرائیل حکم می‌دهد که مردان افراطی ارتدوکس دیگر نمی‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند

اورشلیم – دادگاه عالی اسرائیل روز سه‌شنبه به اتفاق آرا رای داد که ارتش باید به خدمت سربازی مردان افراطی ارتدوکس را آغاز کند. این تصمیم می تواند منجر به فروپاشی ائتلاف حاکم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ادامه جنگ خود در نوار غزه شود.

دادگاه حکم داد که سربازی اجباری اسرائیل در مورد ارتدوکس های افراطی مانند سایر شهروندان اعمال می شود، زیرا هیچ قانونی بین دانشجویان حوزه های علمیه یهودی و سایر سربازان وظیفه تمایز قائل نیست.

طبق قراردادهای طولانی مدت، مردان افراطی ارتدوکس از خدمت سربازی معاف هستند که برای اکثر مردان و زنان یهودی اجباری است. این استثناها مدت‌هاست که منبع خشم مردم سکولار بوده است، شکافی که در طول جنگ عمیق‌تر شده است.

احزاب افراطی ارتدوکس با نفوذ سیاسی، شرکای کلیدی در ائتلاف حاکم نتانیاهو، مخالف هرگونه تغییر در سیستم فعلی هستند. اگر معافیت ها لغو شود، آنها می توانند از ائتلاف خارج شوند که منجر به فروپاشی دولت و انتخابات جدید می شود.

تصمیم دادگاه در زمان حساسی صادر می شود: جنگ در نوار غزه به مدت 9 ماه ادامه دارد و تعداد سربازان کشته شده همچنان در حال افزایش است.

دست کم 21 نفر در حملات اسرائیل به شهر غزه کشته شدند

قاهره – مقامات در نوار غزه تحت کنترل حماس اعلام کردند که حملات رژیم صهیونیستی به شهر غزه بامداد روز سه‌شنبه، دست‌کم ۲۱ نفر از جمله ۹ زن و ۷ کودک را کشت.

به گفته دفاع مدنی تحت مدیریت حماس، یک سازمان امداد و نجات که اغلب اولین بار پس از حملات هوایی در صحنه است، این حملات به دو مدرسه تبدیل شده به پناهگاه های اضطراری و یک ساختمان مسکونی حمله کردند.

ارتش اسرائیل گفت که شبه نظامیان حماس در محوطه مدرسه فعال بودند. این سازمان آنها را به برنامه ریزی برای حمله به اسرائیل و دست داشتن در گروگان گیری از اسرائیل متهم کرد.

دفاع مدنی گفت که حداقل هشت نفر از یک خانواده در حمله به مدرسه عبدالفتاح حمود در ولسوالی درج کشته شدند که شامل پنج کودک و والدین آنها بودند. در میان کشته شدگان یک کودک 18 ماهه و یک زن 77 ساله وجود دارد.

این گروه گفت که حمله دوم به مدرسه اسماء در شاطی، اردوگاه پناهندگان از جنگ 1948، کشته شدند. دفاع مدنی گفت که حمله سوم به خانه یک خانواده در منطقه شیجایه حمله کرد و دو زن را کشت.

سومین حمله به خانه یک خانواده در محله شیجایه حمله کرد و دو زن را کشت.

اسرائیل طی هفته گذشته حملات هوایی خود را به شهر غزه در شمال افزایش داده و ده ها نفر را کشته است، در حالی که نیروهای زمینی اسرائیل به نبرد با شبه نظامیان فلسطینی در شهر جنوبی رفح ادامه می دهند.

اسرائیل بلافاصله پس از حمله حماس در 7 اکتبر که حدود 1200 کشته و حدود 250 گروگان گرفت، حمله هوایی و زمینی خود را علیه غزه آغاز کرد. حمله اسرائیل به کشته شدن بیش از 37000 فلسطینی و ایجاد یک بحران انسانی منجر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید