دادگاه عالی اسرائیل به ارتش دستور داد تا مردان افراطی ارتدوکس را به خدمت سربازی برسانند و این امر دولت نتانیاهو را متزلزل کرد.


اورشلیم (AP) – دادگاه عالی اسرائیل روز سه شنبه به اتفاق آرا رای داد که ارتش باید سربازگیری مردان افراطی ارتدوکس را آغاز کند. این تصمیم مهم می تواند منجر به فروپاشی دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ادامه جنگ خود در غزه شود.

این حکم تاریخی عملاً به سیستم چند دهه ای پایان می دهد که به مردان افراطی ارتدوکس معافیت های گسترده ای از خدمت سربازی اعطا می کرد، در حالی که خدمت اجباری برای اکثریت یهودی سکولار کشور همچنان برقرار بود. منتقدان می گویند این قانون تبعیض آمیز است و شکاف عمیقی را در میان اکثریت یهودی اسرائیل بر سر اینکه چه کسی باید مسئولیت حفاظت از کشور را به دوش بکشد، ایجاد کرده است.

دادگاه قانونی را که معافیت‌ها را در سال 2017 تدوین می‌کرد، لغو کرد، اما تمدید مکرر دادگاه و تأخیر تاکتیک‌های دولت در جایگزینی یک قانون جدید به این معنی بود که راه‌حل سال‌ها به تعویق افتاد. دادگاه حکم داد که در غیاب قانون، سربازی اجباری اسراییل مانند هر شهروند دیگری برای افراط ارتدوکس اعمال می شود.

طبق قراردادهای طولانی مدت، مردان افراطی ارتدوکس از خدمت اجباری معاف هستند که برای اکثر مردان و زنان یهودی اجباری است و به ترتیب به سه یا دو سال خدمت و همچنین خدمت ذخیره تا حدود 40 سالگی نیاز دارد.

این استثناها مدت‌هاست که منبع خشم مردم سکولار بوده است، شکافی که در طول جنگ هشت ماهه عمیق‌تر شده است، زیرا ارتش ده‌ها هزار نیرو را فراخوانده است و می‌گوید به بیشترین تعداد سرباز نیاز دارد. از زمان حمله حماس در 7 اکتبر بیش از 600 سرباز کشته شده اند.

احزاب افراطی ارتدوکس با نفوذ سیاسی، شرکای کلیدی در ائتلاف حاکم نتانیاهو، مخالف هرگونه تغییر در سیستم فعلی هستند. اگر معافیت ها برداشته شوند، آنها می توانند ائتلاف را ترک کنند و منجر به فروپاشی دولت و احتمالاً انتخابات جدید شود – در زمانی که محبوبیت احزاب افراطی ارتدوکس کاهش یافته است.

در شرایط کنونی، برای نتانیاهو دشوار خواهد بود که موضوع را بیشتر به تأخیر بیاندازد یا قانونی برای بازگرداندن معافیت ها تصویب کند. در طول محاکمه، وکلای دولت به دادگاه گفتند که استخدام اجباری مردان افراطی ارتدوکس «جامعه اسرائیل را از هم خواهد پاشید».

افراطی ارتدوکس مطالعات تمام وقت خود را به عنوان سهم خود در حفاظت از دولت می دانند. بسیاری از این بیم دارند که ارتباط بیشتر ارتش با جامعه سکولار بتواند پیروانش را از پایبندی دقیق به دین منصرف کند.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در بیانیه ای از این حکم انتقاد کرد و گفت که لایحه ای در پارلمان با حمایت رئیس جمهور اسرائیل مشکل پیش نویس را حل می کند. منتقدان می گویند این پیش نویس نیازهای زمان جنگ اسرائیل را برآورده نمی کند.

در بیانیه آمده است: “راه حل واقعی برای پیش نویس مشکل، حکم دادگاه عالی نیست.”

دادگاه در حکم خود دریافت که دولت درگیر “اجرای انتخابی ناروا است که نقض جدی حاکمیت قانون و این اصل است که همه مردم در برابر قانون برابر هستند.”

گفته نشده است که چه تعداد افراطی ارتدوکس به خدمت گرفته خواهند شد، اما ارتش گفته است که می تواند 3000 سرباز را در سال جاری جذب کند.

دادستانی عمومی در نامه ای به مشاوران حقوقی مقام دفاعی و وزارتخانه های دارایی و آموزش خواست که مقامات امنیتی باید «فوراً اقداماتی را برای اجرای حکم انجام دهند» و در سال آینده حداقل همین تعداد سرباز افراطی ارتدوکس را استخدام کنند. .

به گفته شوکی فریدمن، کارشناس دین و امور دولتی و معاون مؤسسه سیاست مردم یهود، یک اندیشکده اورشلیم، در حال حاضر حدود 66000 مرد افراطی ارتدوکس واجد شرایط خدمت سربازی هستند.

حکم بالاترین دادگاه اسرائیل باید اجرا شود، و انتظار می‌رود ارتش این کار را پس از طراحی طرحی برای استخدام هزاران نفر از جمعیتی که عمیقاً خدمت سربازی را رد می‌کنند و از سبک زندگی منزوی و متواضعانه‌ای برخوردار است انجام دهد. قادر به پاسخگویی بلافاصله آماده می شود. ارتش هیچ اظهارنظری فوری نداشت.

دادگاه همچنین حکم داد که یارانه های دولتی برای حوزه های علمیه که مردان افراطی ارتدوکس در آنها تحصیل می کنند باید به حالت تعلیق باقی بماند. دادگاه قبلاً بودجه سمینارها را در ابتدای سال به طور موقت مسدود کرده بود.

در پستی در شبکه اجتماعی او نگفت که آیا حزبش از دولت خارج خواهد شد یا خیر.

ارتدوکس های افراطی اسرائیل حدود 13 درصد از 9.9 میلیون ساکن آن را تشکیل می دهند. این جامعه دارای نرخ زاد و ولد بالایی است که آن را با حدود 4 درصد در سال سریعترین جمعیت در حال رشد را به خود اختصاص داده است. به گفته کمیته کنترل دولتی پارلمان اسرائیل، هر سال حدود 13000 مرد فوق ارتدوکس به سن 18 سالگی می رسند، اما کمتر از 10 درصد آنها به خدمت سربازی می روند.

مردان افراطی ارتدوکس در سمینارهای ویژه ای شرکت می کنند که بر مطالعات دینی متمرکز است، در حالی که توجه کمی به موضوعات سکولار مانند ریاضی، انگلیسی یا علوم می شود. منتقدان می گویند که آنها برای خدمت سربازی یا ورود به مشاغل سکولار آمادگی خوبی ندارند.

به طور کلی معافیت های بحث برانگیز کمتری برای زنان مذهبی وجود دارد، تا حدی به این دلیل که از زنان انتظار نمی رود در یگان های رزمی خدمت کنند.

حکم دادگاه به وضعیت شهروندان فلسطینی اسرائیل که انتظار نمی رود در ارتش خدمت کنند، نمی پردازد و اکثر آنها هم چنین نیستند. به عنوان نوادگان فلسطینی هایی که پس از جنگ 1948 که منجر به ایجاد اسرائیل شد، در اسرائیل ماندند، روابط آنها با ارتش تیره شده است و برخی در اسرائیل آنها را به دلیل همبستگی با فلسطینیان در غزه و کرانه باختری به عنوان ستون پنجم می دانند.

حکم روز سه شنبه اکنون زمینه را برای افزایش تنش در داخل ائتلاف بر سر پیش نویس قانون فراهم می کند. نمایندگان مجلس افراطی ارتدوکس احتمالاً با فشار شدید رهبران مذهبی و رای دهندگان آنها مواجه خواهند شد و ممکن است تصمیم بگیرند که آیا ارزش ماندن در دولت را دارد یا خیر. احکام قبلی دادگاه در مورد این موضوع و تهدید به خدمت اجباری به دولت باعث اعتراض و خشونت بین افراطی ارتدوکس و پلیس شده است.

به گفته فریدمن، افراطی‌های ارتدوکس می‌دانند که هیچ آلترناتیو سیاسی بهتری ندارند، اما در عین حال مردم آنها می‌پرسند، “چرا شما را انتخاب کردیم؟”

این معافیت ها سال ها موضوع منازعات حقوقی بوده و تعدادی از احکام دادگاه ها این سیستم را ناعادلانه تشخیص داده اند. اما رهبری اسراییل بارها تحت فشار احزاب افراطی ارتدوکس تاخیرهایی را مطرح کرده است.

جنبش برای دولت با کیفیت در اسرائیل، که رهبری مبارزه با معافیت ها را بر عهده داشته است، از دولت خواست تا فوراً تمام طلاب واجد شرایط حوزه های علمیه را به خدمت سربازی بفرستد. تومر نئور، رئیس امور حقوقی این گروه، گفت: “این وظیفه قانونی و اخلاقی آنها است، به ویژه با توجه به وضعیت پیچیده امنیتی و نیازهای فوری به پرسنل” در ارتش.

ائتلاف نتانیاهو توسط دو حزب افراطی ارتدوکس که مخالف گسترش رای دهندگان هستند حمایت می شود. رهبر دیرینه اسرائیل در تلاش است تا با حفظ ائتلاف خود از احکام دادگاه پیروی کند. اما با اکثریت محدود 64 کرسی در پارلمان 120 عضوی، او اغلب در دست احزاب کوچکتر قرار دارد.

دولت می تواند تلاش کند قانونی پیش نویس کند که معافیت ها را بازگرداند. با این حال، با توجه به حکم دادگاه، این امر از نظر سیاسی دشوار خواهد بود.

برخی از اعضای میانه رو دولت اشاره کرده اند که آنها فقط از قانونی حمایت خواهند کرد که تعداد قابل توجهی از ارتدوکس های افراطی را به خدمت سربازی می بندد. و زمان برای تصویب قوانین در حال اتمام است زیرا کنست در آستانه تعطیلات تابستانی است. این می تواند ارتش را مجبور کند تا قبل از اجرایی شدن قانون جدید، مردان مذهبی را به خدمت بگیرد.

نتانیاهو لایحه سال 2022 دولت قبلی را به اجرا می گذارد که برای حل این مشکل از طریق الزام تعداد محدودی از مسیحیان فوق ارتدوکس طراحی شده بود.

با این حال، منتقدان می گویند که این لایحه قبل از جنگ تنظیم شده است و هیچ کمکی به کمبود شدید پرسنل نمی کند. ارتش در تلاش است تا نیروهای خود را در نوار غزه نگه دارد و در عین حال برای جنگ احتمالی با گروه حزب الله لبنان که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته علیه اسرائیل می جنگد، آماده می شود.

___

اسحاق شارف نویسنده AP در اورشلیم در این داستان مشارکت داشت.

دیدگاهتان را بنویسید