ارتش آمریکا پروژه اسکله غزه را به خبرنگاران نشان می دهد و تلاش دیگری برای رساندن کمک می کند


با وجود سربازان آمریکایی در فاصله فریاد از سواحل بمباران شده غزه، ارتش آمریکا تلاش دیگری برای رساندن کمک از طریق دریا به فلسطینی های گرسنه زده انجام می دهد.

پس از چندین بار تلاش، یک اسکله 230 میلیون دلاری دوباره به بهره برداری رسید. ارتش ایالات متحده از روزنامه نگاران برای دیدار روز سه شنبه دعوت کرد. این اولین بار بود که رسانه های بین المللی از نزدیک شاهد این عملیات بودند.

از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در 7 اکتبر، خبرنگاران بین المللی دیگر اجازه ندارند به تنهایی وارد غزه شوند.

این پروژه که برای اولین بار در اواسط ماه مه راه اندازی شد، پس از توقف اخیر به دلیل مواج بودن دریا، هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفت.

روز سه شنبه، سربازان آمریکایی با مسلسل عملیات در اسکله را زیر نظر گرفتند. کشتی های آمریکایی حامل کامیون های پر از کمک های بشردوستانه در اسکله پهلو گرفتند.

رانندگان اسرائیلی و قبرسی کامیون‌ها را از کشتی‌ها بیرون کردند و از مسیر 400 متری به سمت ساحل رفتند و در آنجا پالت‌های کمک‌های امدادی را بار کردند.

سپس کامیون ها به کشتی ها بازگشتند تا به کشتی های باری بزرگ منتقل شوند و دوباره بارگیری شوند. کشتی های باری از قبرس در سراسر دریای مدیترانه حرکت می کنند.

سرهنگ ساموئل میلر، فرمانده یک گروه ضربت مشترک با تیپ هفتم حمل و نقل ارتش ایالات متحده، گفت که کشتی ها می توانند حداقل پنج بار در روز تدارکات را به اسکله برسانند.

او با فریاد بر فریاد امواجی که به اسکله برخورد می‌کنند، گفت: «مأموریت ما در اینجا این است که پالت‌های کمک‌های بشردوستانه را از یک کشتی بزرگتر از ساحل به اسکله شناور برسانیم. “به مرور زمان یاد می گیریم خودمان را سازماندهی کنیم و بهتر شده ایم.”

اسکله شناور در 19 ژوئن پس از دریاهای شدید و بادهای شدید که ارتش را بر آن داشت تا آن را از ساحل جدا کند، دوباره به سواحل غزه لنگر انداخت. در ماه مه، شرایط مشابه پس از فروپاشی اسکله و به گل نشستن چهار کشتی ارتش ایالات متحده، عملیات را به مدت دو هفته متوقف کرد. سه سرباز زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

میلر گفت که از زمانی که این اسکله دوباره عملیاتی شده است، صدها پالت تجهیزات امدادی هر روز به ساحل تحویل داده شده است.

از اسکله، خبرنگاران آسوشیتدپرس می‌توانستند تدارکات امدادی را در مقابل پس‌زمینه‌ای از تخریب تقریباً کامل ببینند. خودروهای ارتش اسرائیل به آرامی بین ساختمان های ویران شده در امتداد ساحل حرکت می کردند. از دور در سواحل چادر بود.

ارتش آمریکا اعلام کرد که تاکنون حدود 6200 متریک تن (6800 تن) کمک از این پروژه به سواحل غزه ارسال شده است.

اگرچه کمک‌ها از اسکله به ساحل می‌رسد، اما رساندن آن به فلسطینی‌های غزه همچنان دشوار است. پس از اینکه ارتش اسرائیل در 8 ژوئن ظاهراً از این منطقه برای نجات گروگان ها استفاده کرد، برنامه جهانی غذای سازمان ملل به دلایل امنیتی ارسال کمک از اسکله را به حالت تعلیق درآورد. بی‌قانونی در اطراف اسکله، جایی که فلسطینیان گرسنه از کامیون‌هایی که به سمت مناطق تحویل کمک می‌برند، می‌دزدند، نیز یک مشکل بزرگ است.

ایالات متحده این پروژه را برای کمک به غزه آغاز کرد، جایی که حمله نظامی اسرائیل به حماس بیش از 80 درصد از 2.3 میلیون ساکن این منطقه را آواره کرده و یک فاجعه انسانی را به دنبال داشت. مقامات بین المللی می گویند صدها هزار نفر در آستانه قحطی هستند.

نمایندگان سازمان ملل و سایر سازمان های کمک بین المللی نسبت به این اسکله ابراز تردید کردند. آنها گفتند که اثربخشی آن محدود است و جایگزینی برای گذرگاه های زمینی تحت کنترل اسرائیل به داخل خاک نیست.

مقامات سازمان ملل روز سه‌شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در صورت عدم اتخاذ تدابیری برای محافظت بهتر از کارکنان بشردوستانه، در حال بررسی توقف همه عملیات‌های امدادی در غزه هستند. این امر غزه را در یک فاجعه انسانی حتی بزرگتر فرو خواهد برد.

فلسطینیان در نوار غزه به شدت به کمک های سازمان ملل وابسته هستند. با این حال، از زمانی که اسرائیل یک گذرگاه زمینی کلیدی را در رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه، در اوایل ماه مه بست، و تحویل از گذرگاه کلیدی دیگر با تأخیر مواجه شد.

با این حال، سربازانی که سه شنبه در اسکله حضور داشتند امیدوار بودند.

کاپیتان جوئل استوارت، ناخدای نیروی دریایی ایالات متحده گفت: “من هر روز با ملوانانم صحبت می کنم.” آنها می دانند که کمک ما برای مردم غزه که در شرایط جنگ رنج می برند ضروری است.

___

جولیا فرانکل، نویسنده آسوشیتدپرس در اورشلیم در این مقاله مشارکت داشت.

___

پوشش AP از جنگ در غزه را در https://apnews.com/hub/israel-hamas-war دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید