گروه استقلال کالدونیای جدید خواستار آزادی یک رهبر بومی از بازداشت در سرزمین اصلی فرانسه شد


نیس، فرانسه (AP) – اعضای یک جنبش استقلال در قلمرو فرانسه در اقیانوس آرام در کالدونیای جدید روز دوشنبه خواستار “آزادی و بازگشت فوری” رهبر بومی کاناک شدند که پس از ناآرامی های مرگبار اخیر برای بازداشت موقت به سرزمین اصلی فرانسه منتقل شد. .

کریستین تین، یکی از رهبران جنبش موسوم به واحد هماهنگی اقدام میدانی، شنبه شب با هواپیما بیرون رانده شد. مقامات فرانسوی، همراه با شش فعال دیگر، آنها را به سازماندهی دو هفته ناآرامی در ماه مه که ۹ کشته برجای گذاشت، تخریب گسترده و بازدید اضطراری امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، متهم می کنند.

این جنبش در بیانیه ای اعلام کرد: ما خواستار آزادی و بازگشت فوری برادران و خواهران خود هستیم تا بتوانند در سرزمین خود با عدالت روبرو شوند. او دستگیری این فعالان و انتقال آنها به بازداشتگاه در 17000 کیلومتری را محکوم کرد و دولت مکرون را به استفاده از “تاکتیک های استعماری” در کالدونیای جدید متهم کرد.

مردم کاناک مدت‌ها در تلاش بودند تا از فرانسه جدا شوند، فرانسه که در سال 1853 ادعای مجمع‌الجزایر اقیانوس آرام را داشت و در سال 1957 به همه کانکس‌ها شهروندی فرانسوی اعطا کرد. آخرین خشونت در 13 مه در واکنش به تلاش‌های دولت مکرون برای اصلاح قانون اساسی فرانسه و تغییر فهرست‌های انتخاباتی در کالدونیای جدید رخ داد، زیرا کانکس می‌ترسید که این امر آنها را بیشتر به حاشیه براند.

دو روز بعد، فرانسه حالت فوق العاده اعلام کرد و بلافاصله 3500 سرباز را برای کمک به پلیس برای سرکوب درگیری ها، غارت و آتش سوزی به این کشور اعزام کرد.

تین و 9 تن دیگر از رهبران طرفدار استقلال با شروع خشونت در حبس خانگی قرار گرفتند. تین از جمله رهبران طرفدار استقلال بود که با مکرون در جریان سفر ماه گذشته وی به کالدونیای جدید ملاقات کرد. پس از این دیدار، رهبر کناک از معترضان خواست تا برای دستیابی به هدف اصلی «استقلال کامل»، «همه (اشکال) مقاومت را حفظ کنند.

ایو دوپاس، دادستان کالدونیای جدید، گفت که انتقال این فعالان به سرزمین اصلی فرانسه اجازه می‌دهد تا تحقیقات “به صورت آرام و بدون فشار” ادامه یابد.

دادستان نام شش فعال دیگر را ذکر نکرد. بر اساس گزارش های رسانه های فرانسوی، آنها برندا وانابو، مدیر ارتباطات گروه استقلال و فردریک مولیاوا، رئیس دفتر رئیس کنگره کالدونیای جدید هستند.

گروه تین فعالان کناک را که هفته گذشته بازداشت شده اند به عنوان “زندانی سیاسی” توصیف کرده و اتهامات دولت علیه آنها را “غیر قابل تحمل، غیرقابل قبول و مهمتر از همه ناعادلانه و غیر قابل توجیه” توصیف کرده است.

اتهامات این هفت نفر شامل معاونت به قصد قتل، سرقت سازمان یافته با سلاح، تخریب سازمان یافته اموال خصوصی که مردم را به خطر می اندازد و مشارکت در یک سازمان جنایتکار به قصد طرح جنایت است.

گروه تین همچنین پلیس و نیروهای ارتش فرانسه را به استفاده از “نیروی نامتناسب” علیه معترضان استقلال متهم کرد و قول داد که “مردم کاناک هرگز از تمایل خود برای استقلال از طریق راه های مسالمت آمیز دست نخواهند کشید.”

در طول هفت ماه گذشته، واحد هماهنگی اقدام میدانی در کالدونیای جدید تظاهرات مسالمت آمیزی را علیه مقامات فرانسوی و اصلاحات انتخاباتی مورد حمایت پاریس سازماندهی کرده است.

با توجه به اینکه فرانسه در حال حاضر در کمپین انتخابات زودهنگام پارلمانی است، ماکرون تغییرات قانون انتخابات را در کالدونیای جدید به حالت تعلیق درآورد.

ژرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه ماه گذشته گفت که حزب تین “گروه کوچکی است که وانمود می کند طرفدار استقلال است، اما در واقعیت مرتکب غارت، قتل و خشونت می شود.”

شورای ملی رؤسای مردم بومی کاناک ادعاهایی مبنی بر دست داشتن این حزب در خشونت های مرگبار را رد کرد. رئیس بزرگ هیپولیت سینوامی-هتامومو حمایت کامل خود را از این گروه که بیش از 100000 نفر را “از هر سن و پیشینه ای” در پایتخت نومئا و جاهای دیگر بسیج کرده است، ابراز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید