منطقه داغستان روسیه پس از حملاتی که 20 کشته برجای گذاشت، روز عزای عمومی است


مسکو (AP) – اولین روز از سه روز عزای روز دوشنبه در منطقه داغستان در جنوب روسیه پس از خشم افراط گرایان اسلامی اعلام شد. مقامات گفتند که ستیزه جویان 20 نفر را کشتند که بیشتر آنها افسران پلیس بودند و در حملاتی ظاهرا هماهنگ به عبادتگاه ها در دو شهر حمله کردند.

خشونت روز یکشنبه در ماخاچکالا، پایتخت منطقه ای داغستان و دربنت در نزدیکی آن، آخرین موردی بود که مقامات افراط گرایان اسلامی در منطقه عمدتا مسلمان قفقاز شمالی را مقصر دانستند. در عین حال، این بدترین خشونت در روسیه از ماه مارس بود که افراد مسلح در کنسرتی در حومه مسکو تیراندازی کردند و 145 نفر را کشتند.

گروه وابسته به دولت اسلامی در افغانستان که مسئولیت حمله ماه مارس را بر عهده گرفت، به سرعت از حمله در داغستان تمجید کرد و گفت که این حمله توسط “برادران قفقازی که نشان داده اند هنوز قوی هستند” انجام شده است.

موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن معتقد است که شاخه قفقاز شمالی شبه نظامیان تروریستی دولت اسلامی، ولایت کاوکاز، احتمالاً پشت این حمله است. در این گزارش آمده است که این حمله “پیچیده و هماهنگ” بوده است.

سرگئی ملیکوف، فرماندار داغستان، اعضای ” سلول های خواب” اسلامی را که از خارج کنترل می شوند، مقصر دانست، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. او در یک بیانیه ویدئویی گفت که هدف مهاجمان “گسترش وحشت و ترس” بوده و سعی کردند این حمله را به اقدام نظامی مسکو در اوکراین مرتبط کنند – اما هیچ مدرکی نیز ارائه نکردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مجدداً بدون مدرک و علی‌رغم اینکه گروه وابسته به داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تلاش کرد اوکراین را مسئول حمله ماه مارس معرفی کند. کیف به شدت هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پوتین گزارش‌هایی از حملات روز یکشنبه دریافت کرده و تلاش‌ها برای کمک به قربانیان ادامه دارد.

کمیته تحقیقات، بالاترین آژانس تحقیقات جنایی ایالتی، گفت که هر پنج مهاجم کشته شده اند. از 20 نفر کشته شده، حداقل 15 نفر افسر پلیس بودند.

مقامات بهداشتی داغستان گفتند که حداقل 46 نفر زخمی شده اند. حداقل 13 نفر از آنها افسر پلیس هستند و چهار افسر در وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شدند.

در میان کشته شدگان پدر نیکولای کوتلنیکوف، کشیش ارتدوکس 66 ساله روسی در کلیسایی در دربنت بود. به گفته شمیل خادولایف، معاون یک سازمان نظارت عمومی محلی، مهاجمان گلوی او را قبل از آتش زدن کلیسا بریدند. این حمله زمانی رخ داد که ایمانداران ارتدکس پنطیکاست را جشن گرفتند که به عنوان یکشنبه تثلیث نیز شناخته می شود.

کنیسه کله نوماز در دربند نیز به آتش کشیده شد.

اندکی پس از حملات دربنت، ستیزه جویان به یک پست پلیس در ماخاچکالا تیراندازی کردند و به یک کلیسای ارتدکس روسی و یک کنیسه در آنجا حمله کردند و سپس توسط نیروهای ویژه شکار و کشته شدند.

بر اساس گزارش های خبری روسیه، مهاجمان شامل دو پسر و برادرزاده ماگومد عمروف، رئیس شاخه منطقه ای داغستان حزب اصلی کرملین، روسیه متحد بودند. عمروف توسط پلیس برای بازجویی بازداشت شد و روسیه متحد بلافاصله او را از صفوف خود برکنار کرد.

در اوایل دهه 2000، تقریباً هر روز حملاتی به پلیس و دیگر مقامات داغستان صورت می‌گرفت که افراط‌گرایان شبه‌نظامی را مسئول آن دانستند. پس از ظهور شبه نظامیان تروریستی “دولت اسلامی” بسیاری از ساکنان منطقه در سوریه و عراق به آن پیوستند.

خشونت در داغستان در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما نشانه‌ای از اینکه هنوز احساسات افراطی در منطقه حاکم است، جمعیت آشوب‌گر در فرودگاهی در ماه اکتبر بود که به پروازی از اسرائیل حمله کردند. بیش از 20 نفر – که هیچ کدام اسرائیلی نبود – مجروح شدند، صدها مرد که برخی از آنها بنرهایی با شعارهای ضد یهود حمل می کردند، به سمت آسفالت هجوم بردند، مسافران را تعقیب کردند و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.

تیراندازی در فرودگاه روایت کرملین مبنی بر اینکه گروه‌های قومی و مذهبی با هم در هماهنگی در روسیه زندگی می‌کنند را رد کرد.

پس از حمله به تالار کنسرت مسکو در ماه مارس، اطلاعات روسیه گزارش داد که یک به اصطلاح “گروه تروریستی” را در جنوب روسیه متلاشی کرده و چهار نفر از اعضای آن را که اسلحه و پول نقد را برای مهاجمان مظنون در مسکو تامین می کردند، دستگیر کرده است.

هارولد چمبرز، یک تحلیلگر سیاسی و امنیتی متخصص در قفقاز شمالی، خاطرنشان کرد که واکنش مقامات به حمله روز یکشنبه “به طور قابل توجهی جامع تر از هر چیزی است که در گذشته تجربه کرده ایم، اما هنوز ناکافی است، به ویژه از نظر زمان واکنش.”

او گفت: «آنها قطعاً از این حمله غافلگیر شدند. آنچه ما در اینجا می بینیم هنوز این اختلاف بین توانایی های ضد تروریسم روسیه و توانایی های تروریست ها در روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید