روسیه سفیر آمریکا را به دلیل حمله مرگباری که به گفته مسکو از موشک های آمریکایی استفاده کرده است احضار کرد


وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه سفیر آمریکا را در اعتراض به استفاده از موشک های پیشرفته ساخت آمریکا در حمله اوکراین به کریمه الحاق شده توسط روسیه احضار کرد. در این حمله چهار نفر کشته و بیش از 150 نفر زخمی شدند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن “در واقع به یک طرف” در جنگ از طرف اوکراین تبدیل شده است. وی افزود: قطعاً اقدامات تلافی جویانه به دنبال خواهد داشت.

هیچ اظهارنظر فوری از سوی مقامات دولت ایالات متحده یا اوکراین ارائه نشده است. آسوشیتدپرس قادر به تأیید مستقل ادعاهای روسیه در مورد موشک های مورد استفاده نبود.

نیروهای مسلح کی یف از زمان تهاجم روسیه در بیش از سه سال پیش، به شدت به سلاح های غرب متکی بوده اند. کمک های نظامی برای توانایی اوکراین برای دور نگه داشتن ارتش کرملین بسیار مهم بود. برای چندین ماه تقریباً هیچ تغییر عمده ای در طول 1000 کیلومتر خط مقدم در شرق و جنوب اوکراین رخ نداده است.

برخی از کشورهای غربی به دلیل ترس از تحریک کرملین، تمایلی به ارائه کمک های بیشتر – و پیچیده تر – به ارتش کی یف ندارند. اما زمانی که اوکراین در مقاطعی تلاش می کرد تا در برابر ارتش قوی تر و مجهزتر روسیه مقاومت کند، رهبران غربی به تدریج تسلیم شدند و حمایت بیشتری ارائه کردند.

در جدیدترین تحول بزرگ، پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که ارتش اوکراین توانایی استفاده از موشک های دوربرد تهیه شده توسط ایالات متحده را علیه اهدافی در روسیه برای دفاع از خود دارد. از آغاز جنگ، ایالات متحده از ترس تشدید بیشتر درگیری ها، سیاست منع اوکراین را از استفاده از سلاح های خود علیه اهدافی در خاک روسیه دنبال کرده بود.

کریمه که روسیه در سال 2014 آن را از اوکراین ضمیمه کرد و اکثر کشورهای جهان آن را غیرقانونی رد کردند، مدت هاست که هدف قانونی اوکراین تلقی می شود.

مقامات روسیه گفتند که کشته شدگان حمله روز یکشنبه شامل دو کودک بودند که با ریزش آوار موشک های اوکراینی شلیک شده بر فراز یک منطقه ساحلی در سواستوپل، یک شهر بندری در کریمه، مورد اصابت قرار گرفتند. در این بیانیه آمده است که از مهمات خوشه‌ای نیز استفاده شده است که به گفته منتقدان به غیرنظامیان بیشتر از جنگجویان آسیب می‌زند.

روسیه گفت این موشک ها موشک های هدایت شونده دوربرد ATACMS آمریکا هستند. لین تریسی سفیر ایالات متحده را به وزارت امور خارجه احضار کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که هدف گیری و “عملیات” چنین حملات موشکی توسط کارشناسان نظامی ایالات متحده انجام می شود. ایالات متحده “مسئولیت این رسوایی” را بر عهده دارد که مقامات اوکراینی.

در این بیانیه همچنین آمده است که “اجازه انجام حملات در عمق خاک روسیه بی پاسخ نخواهد ماند.”

در همین حال، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از حمله به یک “مرکز لجستیکی کلیدی” ارتش اوکراین که حاوی موشک و سایر تسلیحات از غرب است، خبر داد.

بر اساس این گزارش، این حمله با استفاده از جت های جنگنده، پهپادها، موشک های زمینی و توپخانه انجام شده است. این وزارتخانه محل حمله را ذکر نکرده است.

___

پوشش AP از جنگ در اوکراین را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید