داغستان در جنوب روسیه همواره با خشونت همراه بوده است. چرا خشونت همچنان ادامه دارد؟


جمهوری داغستان در جنوب روسیه، واقع در قفقاز شمالی، سال‌ها است که با خشونت افراط‌گرایان دست به گریبان بوده است. در آخر هفته خونریزی بیشتری رخ داد.

مقامات گفتند که پنج مرد مسلح به سمت کلیساهای ارتدکس و دو کنیسه و همچنین یک پست پلیس در ماخاچکالا پایتخت منطقه و شهر دربنت تیراندازی کردند و حداقل 20 نفر را کشتند قبل از اینکه توسط مقامات مورد ضرب و شتم قرار گیرند.

این حمله گسترده و هماهنگ، سؤالات دشواری را برای مقامات روسی در مورد کمبودهای امنیتی مداوم ایجاد می کند، به ویژه پس از حمله به یک سالن کنسرت در منطقه مسکو در ماه مارس توسط یکی از اعضای گروه دولت اسلامی که مسئولیت آن را بر عهده گرفت و منجر به کشته شدن 145 نفر شد.

نگاهی به منطقه بی ثبات:

داغستان کجاست؟

داغستان در قفقاز شمالی بین چچن و دریای خزر قرار دارد و یکی از متنوع ترین و در عین حال بی ثبات ترین مناطق روسیه به شمار می رود.

بیش از 30 گروه قومی به رسمیت شناخته شده و 13 زبان محلی وجود دارد که در کنار روسی به آنها جایگاه ویژه ای داده شده است.

جمعیت این منطقه در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است و در سال 2024 به 3.2 میلیون نفر خواهد رسید.

طبق آمار دولت روسیه، حدود 95 درصد از جمعیت آن مسلمان هستند، اما جوامع باستانی مسیحی و یهودی نیز در این منطقه وجود دارند. قدمت جامعه یهودیان به قرن پنجم باز می گردد.

تاریخچه خشونت

این منطقه از اوایل دهه 2000 درگیر خشونت بوده است. در آن زمان، شورشیان ستیزه جوی که در جنگ های جدایی طلبانه در همسایه چچن شرکت داشتند، تحت فشار نیروهای امنیتی روسیه و رمضان قدیروف، رهبر چچنی مشت آهنین به منطقه رانده شدند.

بمب گذاری، حمله به پلیس و آدم ربایی – که همگی به افراط گرایان متهم می شوند – بیش از یک دهه پیش در منطقه امری عادی بود.

با اعمال تدابیر امنیتی شدیدتر در آستانه بازی‌های المپیک زمستانی 2014 در سوچی، خونریزی کاهش یافت و گمان می‌رود هزاران شبه‌نظامی به سوریه و عراق رفته‌اند تا در کنار افراط‌گرایان دولت اسلامی بجنگند.

هارولد چمبرز، تحلیلگر سیاسی و امنیتی متخصص در قفقاز شمالی گفت: «همه‌گیری کووید-19 و حمله روسیه به اوکراین نیز خشونت را مهار کرده است.

اما منطقه همچنان ناآرام است.

فعالان در روسیه می‌گویند که اقلیت‌های قومی در اوکراین به تعداد نامتناسبی خدمت می‌کنند و ویدئوهایی از اعتراضات در داغستان در اکتبر 2022 به دلیل شکایت‌هایی مبنی بر اینکه جمعیت این کشور نسبت به جاهای دیگر استخدام می‌کند، پخش شد.

نشانه این که احساسات افراطی هنوز بالاست، شورش‌های فرودگاه ماخاچکالا در ماه اکتبر بود که به پروازی از اسرائیل حمله کرد. صدها مرد که برخی از آنها بنرهایی با شعارهای ضد یهودی حمل می کردند، به آسفالت هجوم بردند، مسافران را تعقیب کردند و به سمت افسران پلیس سنگ پرتاب کردند. بیش از 20 نفر زخمی شدند که هیچ کدام اسرائیلی نبودند.

آخر این هفته چه گذشت؟

این حملات عصر یکشنبه در شهر دربند و پایتخت منطقه ماخاچکالا رخ داد. وزارت کشور گفت که گروهی از مردان مسلح به کنیسه و کلیسای ارتدکس در دربنت حمله کردند.

کنگره یهودیان روسیه اعلام کرد که مهاجمان کمتر از یک ساعت قبل از نماز مغرب به آتش گشودند و ساختمان را با کوکتل مولوتف به آتش کشیدند. بسیاری از قربانیان، نگهبانان امنیتی خصوصی و افسران پلیس بودند که پس از حادثه در فرودگاه ماخاچکالا، امنیت بیشتری را برای مومنان در پرواز از اسرائیل فراهم کرده بودند.

به گفته شمیل خادولایف، معاون یک آژانس محلی نظارت عمومی، مهاجمان در داخل کلیسا گلوی کشیش ارتدوکس 66 ساله روسی نیکلای کوتلنیکوف را قبل از آتش زدن کلیسا بریدند. این حمله در روزی رخ داد که ایمانداران ارتدکس پنطیکاست را جشن گرفتند که به عنوان یکشنبه تثلیث نیز شناخته می شود.

تقریباً همزمان، گزارش‌هایی مبنی بر حمله به یک کلیسا، کنیسه و یک پست پلیس راهنمایی و رانندگی در ماخاچکالا، در حدود 120 کیلومتری شمال، منتشر شد.

کمیته ضد تروریسم روسیه اعلام کرد که حداقل پنج مرد مسلح کشته شدند.

چرا الان این اتفاق می افتد؟

چمبرز گفت عوامل متعددی به ناآرامی در داغستان کمک می کند، از جمله هواداران آرمان اوکراین و “سرکوب مداوم و تشدید شده روسیه – به ویژه پس از اعتراضات ضد بسیج در سپتامبر 2022”.

او همچنین می‌گوید که «روند بلندمدت افراط‌گرایی جوانان به آنچه در ماخاچکالا و دربنت دیدیم کمک کرده است».

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

کانال های تلگرامی گروه دولت اسلامی که قتل عام سالن کنسرت مسکو را انجام داد، حمله روز یکشنبه توسط “برادران ما از قفقاز” را ستایش کردند اما هیچ اشاره ای به دخالت خود نکردند.

سرگئی ملیکوف، فرماندار داغستان، “گروه های خفته اسلامی” تحت کنترل خارجی را مسئول این حمله دانست، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. او در یک بیانیه ویدئویی گفت که هدف مهاجمان “گسترش وحشت و ترس” بوده و سعی کردند این حمله را به اقدام نظامی مسکو در اوکراین مرتبط کنند – اما هیچ مدرکی نیز ارائه نکردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مجدداً بدون مدرک و علی‌رغم اینکه گروه وابسته به داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، سعی کرد اوکراین را مسئول حمله به تالار شهر کروکوس در ماه مارس معرفی کند. کیف به شدت هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده است.

واکنش مسئولان چگونه بود؟

مارک یانگمن، بنیانگذار Threatologist، که مخاطرات امنیتی اوراسیا را تجزیه و تحلیل می کند و در قفقاز شمالی متخصص است، می گوید که تاریخ خشونت آمیز داغستان به معنای حضور پررنگ نیروهای امنیتی در منطقه است. با این حال، واکنش کند بود و مقامات مختلف ایالتی گزارش‌های متناقضی از چگونگی وقوع رویدادها ارائه کردند.

یانگمن با اشاره به اینکه مقامات روسی حداقل 15 کشته نیروهای امنیتی را گزارش کرده اند، گفت: «از منظر امنیتی، باید نگران بود زیرا تعداد زیادی تلفات نیروهای امنیتی وجود دارد.

او گفت: “من فکر می کنم می توانید از پاسخ رسمی نتیجه بگیرید که نگرانی هایی در مورد توانایی سرویس های امنیتی برای محافظت از خود وجود دارد، چه رسد به دیگران.”

خبرگزاری دولتی روسیه تاس به نقل از منابع مجری قانون گزارش داد که یک مقام داغستانی به اتهام دست داشتن پسرانش در این حمله دستگیر شده است.

نگرانی ها از این که دستگاه امنیتی روسیه از حمله به کنسرت در تالار شهر کروکوس مسکو درس نگرفته است، همچنان ادامه دارد.

چمبرز گفت که مقامات از حمله روز یکشنبه “متعجب” شدند.

او معتقد است که بین تلاش‌های ضد تروریسم روسیه و توانایی‌های مهاجمان داخلی ناهماهنگی وجود دارد.

چمبرز گفت، هیچ نشانه ای وجود ندارد که “استراتژی گسترده تر ضد تروریسم روسیه پس از حمله به تالار شهر کروکوس تغییر کند.”

راه حل همچنان تبعید و سرکوب است. این راهبرد ضد تروریسم روسیه برای دهه‌ها بوده است و به حملاتی مانند امروز ادامه داده است.»

دیدگاهتان را بنویسید