با شکست دیگری در مذاکرات آتش بس، نگرانی ها در مورد جنگ همه جانبه برای اسرائیل و لبنان تشدید می شود.


بیروت (AP) – چشم انداز یک جنگ همه جانبه بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حزب الله لبنان، مردم را در هر دو طرف مرز می ترساند. اما برخی این را پیامد اجتناب ناپذیر جنگ مداوم اسرائیل علیه حماس در نوار غزه می دانند، به ویژه با توجه به اینکه مذاکرات آتش بس متوقف شده است.

چنین جنگی می تواند ویرانگرترین جنگی باشد که هر دو طرف تجربه کرده اند.

اسرائیل و حزب الله از آخرین جنگ خود در سال 2006 درس گرفته اند، درگیری یک ماهه که با تساوی به پایان رسید. آنها همچنین نزدیک به 9 ماه فرصت داشته اند تا برای جنگی دیگر آماده شوند، زیرا ایالات متحده تلاش می کند از گسترش درگیری جلوگیری کند که می تواند باعث رویارویی با ایران شود و نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر بیندازد.

در اینجا شما یک نمای کلی از آمادگی های دو طرف، چگونگی وقوع جنگ و اقداماتی که برای جلوگیری از آن انجام می شود، خواهید دید.

در سال 2006 چه اتفاقی افتاد؟

جنگ سال 2006، شش سال پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان، پس از آن آغاز شد که حزب الله دو سرباز اسرائیلی را اسیر کرد و چندین نفر دیگر را در یک حمله برون مرزی کشت.

اسرائیل یک حمله هوایی و زمینی تمام عیار را آغاز کرد و محاصره ای را با هدف آزادی گروگان ها و از بین بردن توانایی های نظامی حزب الله اعمال کرد – تلاشی که در نهایت شکست خورد.

بمباران های اسرائیل بخش های وسیعی از جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت را با خاک یکسان کرده است. حزب الله هزاران راکت بدون هدایت را به سوی جوامع شمال اسرائیل شلیک کرد.

حدود 1200 لبنانی، عمدتا غیرنظامی، و 160 اسرائیلی، که اکثرا سرباز بودند، در این درگیری کشته شدند.

قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان و ایجاد منطقه غیرنظامی در سمت لبنانی مرز شد.

با وجود استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، حزب الله به عملیات خود در منطقه مرزی ادامه می دهد. لبنان همچنین می گوید اسرائیل مرتبا حریم هوایی خود را نقض می کند و به اشغال بخشی از خاک لبنان ادامه می دهد.

احتمال وقوع جنگ چقدر است؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته در بحبوحه لفاظی‌های فزاینده و ترس از درگیری هشدار داد که جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند «فاجعه‌ای باشد که بسیار فراتر از مرزها و صادقانه بگویم، فراتر از تصورات».

حزب الله مورد حمایت ایران در ابتدا از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل، متحد منطقه ای غافلگیر شده بود، اما روز بعد حملات موشکی به شمال اسرائیل را آغاز کرد. از آن زمان، حزب‌الله و اسرائیل تقریباً هر روز حملات برون مرزی را مبادله می‌کنند که به تدریج افزایش یافته است. اسرائیل همچنین کشتار هدفمند اعضای حزب الله و حماس در لبنان را انجام داده است.

در طرف لبنانی، بیش از 450 نفر، عمدتاً مبارزان حزب الله و گروه های متحد، و همچنین بیش از 80 غیرنظامی و غیرنظامی در سمت اسرائیل، 16 سرباز و 11 غیرنظامی کشته شدند.

ده ها هزار نفر از هر دو طرف آواره شدند. هیچ چشم اندازی برای بازگشت فوری وجود ندارد.

هفته گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که طرح های حمله به لبنان را «تأیید و تأیید کرده است». اما تصمیم برای راه اندازی چنین عملیاتی باید از سوی رهبری سیاسی کشور گرفته شود.

حزب الله با انتشار ویدئوهای جاسوسی از پهپادها، مکان هایی در اسرائیل را نشان می دهد و می گوید: «هرکس به فکر جنگ علیه ما باشد، پشیمان خواهد شد و رهبر این گروه، حسن نصرالله، هشدار داد که اسرائیل باید این کار را انجام دهد.»

حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، با آتش‌بس در مرز اسرائیل و لبنان موافقت نخواهد کرد – چشم‌اندازی که به طور فزاینده‌ای بعید می‌شود.

چقدر آمادگی دارند؟

هم حزب الله و هم ارتش اسرائیل از سال 2006 توانایی های خود را گسترش داده اند. با این وجود، هر دو کشور نیز شکننده تر شده اند.

در لبنان، بحران اقتصادی بیش از چهار سال است که نهادهای عمومی از جمله ارتش و شبکه برق را فلج کرده و سیستم بهداشت و درمان را ویران کرده است. این کشور خانه بیش از یک میلیون آواره سوری است.

لبنان در پایان ماه اکتبر طرح اضطراری در صورت وقوع جنگ را تصویب کرد. اخراج اجباری یک میلیون لبنانی برای مدت 45 روز پیش بینی شده بود.

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، در حال حاضر بیش از 95000 لبنانی از مناطق مرزی آواره شده اند. دولت اعلام کرده است که غرامت بی خانمان ها را پرداخت خواهد کرد. با این حال، مشخص نیست که این پول از کجا خواهد آمد.

حزب الله به بسیاری از آوارگان کمک های اندکی ارائه کرده است، اما این کمک ها در درجه اول به نفع جوامعی بوده است که از نظر مالی دچار مشکل شده اند.

سازمان های محلی و بین المللی غیردولتی و موسسات خیریه مذهبی بخشی از این شکاف را پر کرده اند، اما منابع آنها نیز کمیاب است.

برخی از آنها ذخایری مانند سوخت یدکی و تجهیزات پزشکی را ذخیره کرده اند تا در صورت وقوع جنگ، خود را برای محاصره و کمبود آماده کنند.

بر اساس گزارش بانک اسرائیل، اسرائیل فشار اقتصادی و اجتماعی ناشی از جنگ غزه را احساس می کند که انتظار می رود تا پایان سال 2024 بیش از 50 میلیارد دلار یا حدود 10 درصد از تولید اقتصاد ملی هزینه داشته باشد. در صورت وقوع جنگ با لبنان، هزینه ها به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

اسرائیل 60000 نفر از ساکنان را از شهرهای نزدیک مرز تخلیه کرده است زیرا به دلیل نزدیکی نیروهای حزب الله هیچ هشداری درباره پرتاب موشک وجود ندارد.

در صورت جنگ با حزب الله، تخلیه بیشتر منطقی نخواهد بود، زیرا موشک ها و پرتابه های این شبه نظامیان می توانند به تمام اسرائیل برسد.

چگونه یک جنگ پایان می یابد؟

یک جنگ تمام عیار احتمالاً در چندین جبهه گسترش می یابد و دخالت نیروهای نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن را عمیق تر می کند – و احتمالاً خود ایران را به آن می کشاند.

علاوه بر این، ایالات متحده، نزدیک ترین متحد اسرائیل، می تواند حتی عمیق تر به این درگیری کشیده شود.

اورنا میزراحی از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت که حزب الله 150000 تا 200000 موشک و پرتابه با بردهای مختلف دارد. او گفت که این زرادخانه حداقل پنج برابر بزرگتر از تسلیحات حماس و بسیار دقیق تر است.

موشک های هدایت شونده شبه نظامیان می توانند تاسیسات آب، برق و ارتباطات و همچنین مناطق مسکونی پرجمعیت را مورد اصابت قرار دهند.

در لبنان، حملات هوایی احتمالاً صدمات ویرانگری به زیرساخت‌ها وارد می‌کند و احتمالاً هزاران نفر را می‌کشد. به گفته وزارت بهداشت نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تهدید کرد که بیروت را به غزه تبدیل خواهد کرد، جایی که حملات هوایی و زمینی اسرائیل باعث ویرانی گسترده و کشته شدن بیش از 37000 فلسطینی شده است.

اسرائیل به مراتب بهتر محافظت می شود و دارای چندین سیستم دفاع هوایی از جمله گنبد آهنین است که موشک هایی را با موفقیت حدود 90 درصد رهگیری می کند. اما در صورت وقوع یک حمله موشکی گسترده، می توان آن را مغلوب کرد.

حدود 40 درصد از جمعیت اسرائیل در خانه های جدیدتر با پناهگاه های خصوصی مجهز به محافظ انفجار برای مقاومت در برابر حملات راکتی زندگی می کنند. اسرائیل همچنین شبکه ای از پناهگاه های بمب گذاری دارد، اما یک گزارش دولتی در سال 2020 می گوید که حدود یک سوم اسرائیلی ها به راحتی به آنها دسترسی ندارند.

چنین شبکه‌ای در لبنان وجود ندارد و پناهگاه‌ها در برابر بمب‌های عظیم «بنکر باستر» که اسرائیل در برخی از مناطق غزه پرتاب کرده است، کاربرد چندانی ندارد. ایالات متحده از ماه می به دلیل نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان، تحویل برخی از این بمب ها را متوقف کرده است.

پدافند هوایی حزب الله محدود و پدافند هوایی ارتش لبنان به دلیل کسری بودجه قدیمی و ناکافی است.

ارتش لبنان از 7 اکتبر عقب نشینی کرده است. این کشور در سال 2006 به صورت محدود در نبرد شرکت کرد، اما مشخص نیست که در صورت وقوع جنگ جدید بین اسرائیل و حزب الله، چه واکنشی نشان خواهد داد.

___

لیدمن از تل آویو اسرائیل گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید