مصر پس از 450 کشته در مراسم حج، شرکت هایی را که زائران را به مکه می فرستادند، معلق کرد.


پس از جان باختن صدها زائر در گرمای سوزان صحرا در جریان زیارت سالانه حج به مکه، دولت مصر اکنون علیه شرکت های مسافرتی که سفر به عربستان سعودی را تسهیل می کردند، اقدام می کند. روز شنبه اعلام کرد که مجوز 16 شرکت را لغو کرده است.

حداقل 450 نفر در این سفر زیارتی جان باختند که در طی آن مسافران باید حداکثر دمای بین 42 تا 49 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. با این حال، با دریافت ارقام دقیق فزاینده مرگ توسط دولت ها، احتمالاً تعداد واقعی مرگ و میر بسیار بیشتر خواهد بود.

دولت مصر با اعلام تعطیلی 16 شرکت تور، گفت که این شرکت ها در ارائه خدمات ضروری مانند مراقبت های پزشکی به زائران کوتاهی کرده اند. آنها گفتند که این شرکت‌ها نتوانستند “اسکان مناسب” را برای زائران فراهم کنند، که منجر به خستگی زائران “به دلیل دمای بالا” شد.

آسوشیتدپرس گزارش داد که ممکن است برخی از آژانس های مسافرتی برای جلوگیری از گرانی تورهای مسافرتی، این سفر زیارتی را به طور رسمی ثبت نکرده باشند. به علاوه، آسوشیتدپرس گفت، این شرکت‌ها متهم هستند که به زائران اجازه می‌دهند با ویزای شخصی وارد عربستان سعودی شوند و نه ویزای حج، که به آنها امکان دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و اماکن مقدس را می‌دهد.

محمود قاسم، یکی از نمایندگان پارلمان مصر، گفت که شرکت‌های گردشگری «زائران را رها کرده و تلفن‌های همراهشان را خاموش کرده‌اند» به طوری که نمی‌توانند فریاد کمک مسافران را بشنوند.

همچنین گلایه هایی از نبود ایستگاه های سرمایشی و آب کافی در اختیار زائران به دلیل گرمای شدید هوا بود.

به دلیل تعداد زیاد بازدیدکنندگان ثبت نام نشده و گرمای شدید در بیابان، عربستان سعودی ممکن است برای چنین هجوم جمعیتی آماده نبوده باشد.

دولت تونس گفته است که انتظار می رود با مشخص شدن تعداد افرادی که با ویزای توریستی سفر می کنند، تعداد کشته شدگان در بین زائران این کشور از 49 نفری که در روز جمعه گزارش شده بود، افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید