یک مقام اسرائیلی تلاش مخفیانه دولت برای تحکیم کنترل کرانه باختری را توصیف می کند


یکی از اعضای بانفوذ ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به شهرک نشینان در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل گفت که دولت به طور مخفیانه در تلاش است تا شیوه اداره این سرزمین را به طور غیرقابل برگشت تغییر دهد و کنترل اسرائیل بر آن را تحکیم کند، بدون اینکه متهم به الحاق رسمی آن شود.

در یک ضبط صوتی از سخنرانی خود، سیاستمدار بزالل اسموتریچ شنیده می شود که در یک رویداد خصوصی در اوایل این ماه پیشنهاد می کند که هدف جلوگیری از تبدیل شدن کرانه باختری به بخشی از یک کشور فلسطینی است.

اسموتریچ به شهرک نشینان گفت: «به شما می گویم، این فوق العاده دراماتیک است. چنین تغییراتی DNA یک سیستم را تغییر می دهد.

در حالی که مخالفت اسموتریچ با کنار گذاشتن کنترل کرانه باختری مخفی نیست، موضع رسمی دولت اسرائیل این است که وضعیت کرانه باختری همچنان منوط به مذاکرات بین رهبران اسرائیل و فلسطین است. دادگاه عالی اسرائیل حکم داده است که حکومت اسرائیل بر این سرزمین به منزله یک اشغال نظامی موقت تحت نظارت ژنرال های ارتش است، نه یک الحاق دائمی غیرنظامی که توسط مقامات اسرائیلی اداره می شود.

سخنرانی اسموتریچ در 9 ژوئن در گردهمایی در کرانه باختری می تواند حفظ این موضع را دشوار کند. در آن، او یک برنامه به دقت سازماندهی شده برای خارج کردن قدرت بر کرانه باختری از دست ارتش اسرائیل و واگذاری آن به غیرنظامیانی که برای اسموتریچ در وزارت دفاع کار می کنند، ترسیم کرد. بخش‌هایی از این طرح به تدریج در 18 ماه گذشته اجرا شده است و برخی از اختیارات قبلاً به غیرنظامیان واگذار شده است.

اسموتریچ گفت: «ما یک سیستم مدنی جداگانه ایجاد کردیم. او گفت که برای جلوگیری از نظارت بین المللی، دولت به وزارت دفاع اجازه داده است که در این روند مشارکت داشته باشد و به نظر می رسد که ارتش هنوز در قلب دولت کرانه باختری قرار دارد.

اسموتریچ گفت: «در زمینه بین‌المللی و حقوقی، بلعیدن آن آسان‌تر خواهد بود. به طوری که آنها ادعا نکنند که ما در اینجا الحاقات را انجام می دهیم.»

خبرنگاران نیویورک تایمز به صدای ضبط شده ای از سخنرانی تقریباً نیم ساعته یکی از شرکت کنندگان، پژوهشگر گروه صلح اکنون، یک گروه کمپین ضد اشغالگری گوش دادند. یکی از سخنگویان اسموتریچ، ایتان فولد، تایید کرد که او این سخنرانی را انجام داد و گفت که این رویداد یک راز نیست.

اسموتریچ، یک قانونگذار راست افراطی، گفت که نتانیاهو از جزئیات این طرح آگاه است. بسیاری از این موارد قبلاً در توافقنامه ائتلافی بین احزاب آنها اشاره شده است که به نخست وزیر اجازه می دهد در قدرت بماند. اسموتریچ در سخنرانی خود گفت: نتانیاهو “کاملاً پشت سر ماست”.

اگر دولت سقوط کند، ائتلاف آینده می تواند تغییرات را معکوس کند. با این حال، در گذشته، اقدامات دولت در کرانه باختری معمولاً تحت حکومت های متوالی باقی مانده است.

بسیاری از فلسطینی‌ها احتمالاً کمتر از خود سخنرانی تعجب می‌کنند تا اینکه اسموتریچ آن کلمات را با صدای بلند گفت.

ابراهیم دلالشا، مدیر مرکز افق، یک گروه تحلیل سیاسی در رام‌الله، کرانه باختری، گفت: «شنیدن اسموتریچ که بسیاری از مواردی را که در مورد دستور کارش به آن شک داشتیم، با صدای خودش تأیید می‌کند، جالب است.

دلالشا می گوید، با این وجود، این رویکرد جدید نیست.

فلسطینی‌ها سال‌ها گفته‌اند که رهبران اسرائیل در تلاش هستند تا با ساختن شهرک‌ها در مکان‌های استراتژیک، کرانه باختری را عملاً ضمیمه کنند تا از کنترل کامل فلسطین بر کل منطقه جلوگیری کنند. دلالشا گفت: «این از سال 1967 ادامه دارد. او افزود: “خیلی قبل از اینکه اسموتریچ به صحنه بیاید.”

اسرائیل در سال 1967 در جریان جنگ با سه کشور عربی این منطقه را از اردن تصرف کرد. از زمان اشغال، اسرائیل بیش از 500000 غیرنظامی اسرائیلی مشمول قانون مدنی اسرائیل را در کنار حدود 3 میلیون فلسطینی مشمول قوانین نظامی اسرائیل اسکان داده است. حدود 40 درصد از خاک توسط تشکیلات خودگردان فلسطین اداره می شود، یک نهاد نیمه خودمختار تحت رهبری فلسطینی ها که عمدتاً به همکاری با اسرائیل متکی است.

دادگاه عالی اسرائیل برای چندین دهه حکومت اسرائیل بر این سرزمین را به عنوان یک اشغال نظامی تحت نظارت یک ژنرال عالی رتبه و مطابق با قوانین بین المللی قابل اجرا در سرزمین های اشغالی توصیف کرده است. ائتلاف حاکم کنونی واژه «اشغال» را به چالش می کشد، اما علناً ضمیمه شدن دائمی کرانه باختری و تحت کنترل حاکمیت مقامات مدنی اسرائیل را رد می کند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری در واکنش به سخنرانی اسموتریچ آمده است: «وضعیت نهایی این مناطق توسط طرفین از طریق مذاکرات مستقیم تعیین خواهد شد». این بیانیه ادامه داد: این سیاست تغییر نکرده است.

سخنرانی اسموتریچ چیز دیگری را نشان می داد.

وی به ویژه به تغییری اشاره کرد که در آن افسران نظامی دیگر بر روند توسعه شهرک‌های اسرائیلی، مصادره زمین و ساخت جاده‌ها در کرانه باختری نظارت نمی‌کنند. او گفت که این نقش ها اکنون توسط “یک غیرنظامی که به وزارت دفاع گزارش می دهد” نظارت خواهد شد و نه برای فرماندهان نظامی بلکه در یک اداره جدید که به اسموتریچ گزارش می دهد کار می کند.

حتی با افزایش فشار بین المللی برای اعلام یک کشور فلسطینی که شامل کرانه باختری و نوار غزه می شود، اظهارات اسموتریچ نشان می دهد که اسرائیل بی سر و صدا در حال تلاش برای تحکیم کنترل خود بر کرانه باختری و دشوارتر کردن فرار برای حل و فصل کنترل اسرائیل است.

دیپلمات ها در تلاش هستند تا به یک “توافق بزرگ” برای خاورمیانه برسند که هم به جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه پایان دهد و هم روابط اسرائیل با سایر کشورهای منطقه را بهبود بخشد. به عنوان مثال، عربستان سعودی می خواهد اسرائیل را به رسمیت بشناسد – اما تنها در صورتی که اسرائیل در ازای آن اجازه تشکیل کشور فلسطینی بدهد.

سخنرانی اسموتریچ نشان می‌دهد که این چشم‌انداز تا چه حد ممکن است دور باشد زیرا او به دنبال ادغام دولت کرانه باختری اشغالی با دولت اسرائیل است.

تالیا ساسون، یکی از مقامات ارشد سابق وزارت دادگستری اسرائیل که در سال 2005 تحقیقات دولتی با نفوذ را در مورد حمایت دولت از شهرک‌های غیرقانونی هدایت شده رهبری کرد، گفت: سخنرانی اسموتریچ «به طور اساسی استدلال دیرینه دولت اسرائیل مبنی بر قانونی بودن شهرک‌ها به دلیل موقتی بودن آنها را تضعیف می‌کند».

این سخنرانی به وضوح نشان داد که جنبش شهرک نشینان اسرائیلی که زمانی حاشیه‌ای بود، چقدر قدرتمند شده است.

اسموتریچ یک فعال قدیمی شهرک نشین است که زمانی در خارج از تشکیلات اسرائیل برای ایجاد اردوگاه های شهرک سازی کار می کرد که حتی بر اساس قوانین اسرائیل غیرقانونی تلقی می شوند. او که یک تندرو مذهبی است، معتقد است که کرانه باختری – که اسرائیلی ها آن را با نام های کتاب مقدس یهودیه و سامره می نامند – توسط خدا به یهودیان داده شده است.

اسموتریچ در طول مدتی که در دهه گذشته نماینده بود، مرتباً به خاطر اظهار نظرهای افراطی توجه را جلب می کرد. اینها شامل درخواست وی برای تخریب یک شهر فلسطینی، حمایت او از جدایی اعراب و یهودیان در زایشگاه ها، و حمایت او از مالکان یهودی بود که نمی خواستند اموال خود را به اعراب بفروشند.

از پایان سال 2022، اسموتریچ تأثیر فوق العاده ای بر سیاست دولت داشته است. در آن زمان، حزب او به ائتلاف نتانیاهو پیوست و به آن کمک کرد تا اکثریت محدودی را در پارلمان کسب کند.

اسموتریچ از این نفوذ استفاده کرد تا نتانیاهو را متقاعد کند که هم پست‌های دفاعی و هم پست خزانه‌داری را به او بدهد – نقشی که اسموتریچ از آن برای جلوگیری از کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین استفاده کرد.

اسموتریچ در این سخنرانی ضبط شده گفت: “هدف من – و من به همه اینجا فکر می کنم – قبل از هر چیز جلوگیری از ایجاد یک دولت تروریستی در قلب سرزمین اسرائیل است.”

اسموتریچ گفت بزرگترین دستاورد او این بود که بسیاری از وظایف ارتش در کرانه باختری را تحت کنترل غیرنظامیان قرار داد. در حالی که ارتش اغلب گسترش شهرک‌سازی را نادیده می‌گیرد و حتی از شهرک‌های غیرمجاز در برابر حملات فلسطینی‌ها محافظت می‌کند، سربازان نیز گاهی اردوگاه‌های شهرک‌نشینان را که بدون مجوز دولت ایجاد شده بودند، ویران می‌کنند و شبه‌نظامیان اسرائیلی را از ورود به کرانه باختری منع می‌کنند.

اسموتریچ گفت برای مقابله با این نفوذ، دولت:

● غیرنظامیان کنترل بیشتری بر طرح های ساخت شهرک ها و نظارت بیشتر بر وکلایی که تصمیمات قانونی در شهرک ها اتخاذ می کنند، خواهند داشت.

● اختیارات فرمانده ارشد ارتش در کرانه باختری برای جلوگیری از طرح های شهرک سازی سلب شده است.

● تأمین نزدیک به 270 میلیون دلار از بودجه دفاعی اسرائیل برای حفاظت از شهرک‌ها در سال‌های 2024-25.

● ایجاد یک نیروی امنیتی جدید که بتواند با سرعت بیشتری ساختمان های فلسطینی در کرانه باختری را که بدون اجازه اسرائیل ساخته شده اند، تخریب کند، نزدیک تر است.

از برخی جهات، به نظر می‌رسد که اظهارات اسموتریچ تلاشی برای خنثی کردن انتقاد پایگاه خودش از دوران ریاستش بود. فعالان شهرک نشین می گویند که ارتش هنوز هم اغلب آنها را از ایجاد پایگاه های شهرک سازی جدید باز می دارد و اسموتریچ به اندازه کافی برای مداخله انجام نداده است.

اسموتریچ در سخنرانی خود به شهرک نشینان گفت: “پانزده سال پیش، من یکی از کسانی بودم که قدم می زدم و در کوه ها چادر می زدم.” اکنون او گفت که کار او در پشت صحنه تأثیر بسیار بیشتری نسبت به ساخت یک کمپ مسکونی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید