گشت و گذارهای تماشای نهنگ در سواحل ریودوژانیرو گردشگران را به وجد می آورد


ریودوژانیرو (AP) – ریودوژانیرو که به خاطر سواحل و مهمانی‌های پر جنب و جوش در تابستان نیمکره جنوبی شهرت دارد، اکنون یک جاذبه زمستانی نیز دارد: نهنگ‌های گوژپشت.

مقامات گردشگری نیتروی، خواهرخوانده ریو در سراسر خلیج گوانابارا، روز پنجشنبه برنامه تماشای نهنگ را راه اندازی کردند که به گردشگران اجازه می دهد پستانداران غول پیکر را از نزدیک ببینند.

بین ماه های ژوئن و نوامبر، نهنگ های گوژپشت برای تولید مثل به آب های برزیل مهاجرت می کنند. حدود 25000 نهنگ گوژپشت 4000 کیلومتر از محل تغذیه خود در قطب جنوب تا شمال شرقی برزیل را طی می کنند. بیشتر آنها در منطقه آبرولهوس، منطقه ای از صخره های مرجانی در سواحل ایالت های باهیا و اسپریتو سانتو، که به داشتن بیشترین تنوع زیستی در اقیانوس اطلس جنوبی معروف است، متمرکز شده اند.

برنامه تماشای نهنگ ابتکاری مشترک بین شهرداری نیتروی و محققان ابتکار حفاظت از Amigos da Jubarte (دوستان نهنگ عنبر) است که در طول تورها نیز تحقیقات علمی انجام می دهد.

آندره بنتو، رئیس هیئت گردشگری نیتروی، در جریان سفر پنجشنبه خود به آسوشیتدپرس گفت: «گردشگری می تواند ابزاری برای حفاظت از حیات وحش باشد. «فکر نمی‌کنم همه کسانی که سوار این قایق می‌شوند، بیایند، درست است؟»

رومینا گومز، دکتر 49 ساله اهل ریو، که با دیدن پنج نهنگ و چهار دلفین به وجد آمده بود، مطمئناً همینطور است.

او گفت: «فریبنده، پرشور، مسحورکننده. من نمی توانستم چنین شگفتی ها، چنین زیبایی را پیش بینی کنم. اندازه، لطف یک حیوان 40 تنی که به راحتی در حال حرکت و رقصیدن است.»

و دلفین ها به طرز ماهرانه ای در کنار قایق خود شنا کردند و در پی آن بازی کردند.

تیاگو فراری، مدیر آمیگوس دا جوبارته گفت که اکسپدیشن از باشگاه قایق بادبانی Niteroi حرکت کرد و با توسعه گردشگری تماشای نهنگ، می توان از لنگرگاه های جدید استفاده کرد. او گفت که محققان به طور متوسط ​​در هر سفر دریایی پنج نهنگ را مشاهده کردند.

فراری افزود: “ما همچنین گونه های مختلفی از دلفین ها، لاک پشت ها و گونه های متعددی از پرندگان دریایی را مشاهده کردیم.” و گفت موفقیت به شرایط باد و دریا بستگی دارد.

هر سفر حدود 6 ساعت طول می کشد و 550 ریال برزیل (100 دلار) در طول هفته و 600 رئال در آخر هفته هزینه دارد. راهنماها از مقررات زیست محیطی فدرال پیروی می کنند که طبق آن قایق ها باید حداقل 100 متر (328 فوت) از نهنگ ها به مدت حداکثر 30 دقیقه باقی بمانند. در صورت حضور گوساله این محدودیت زمانی نصف می شود.

لوان آمارال، محقق 27 ساله در این پروژه می گوید: «این دوره حساس است و این استانداردها نه تنها برای حیوانات، بلکه برای ما و امنیت ما نیز مهم است.

___

گابریلا سا پسوا از سائوپائولو گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید