پوتین کره شمالی را با تسلیحات تهدید کرد و باعث افزایش تنش با آمریکا شد


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ایالات متحده و متحدانش هشدار داده است که اگر کره شمالی به ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین که قبلاً به خاک روسیه حمله کرده است، ادامه دهد، آماده تسلیح کردن کره شمالی است. این خطر را برای قدرت های غربی که از اوکراین حمایت می کنند افزایش می دهد.

پوتین این تهدید را روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگارانی که او را در ویتنام همراهی می کردند، پیش از پرواز به روسیه پس از سفر به روسیه و کره شمالی مطرح کرد. او یک روز قبل در پیونگ یانگ، کره شمالی، تهدید مشابهی را مطرح کرده بود، جایی که او پیمان دفاع متقابل دوران جنگ سرد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را احیا کرد. این پیمان هر دو کشور را موظف می‌کند که در صورت حمله، «با استفاده از تمام ابزارهای در اختیار» از دیگری حمایت نظامی کنند.

پوتین تهدید خود مبنی بر تسلیح کره شمالی به تسلیحات را که نقض تحریم های سازمان ملل است، پاسخی به تصمیمات ایالات متحده و متحدانش در ماه های اخیر برای اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات خاصی به خاک روسیه با سلاح های خود توصیف کرد. کاخ سفید ماه گذشته این تصمیم را گرفت اما ممنوعیت حملات با تسلیحات آمریکایی در عمق کشور را حفظ کرد.

پوتین گفت: «کسانی که این تسلیحات را تامین می کنند، معتقدند که با ما در جنگ نیستند. خب، همانطور که گفتم، ما حتی در پیونگ یانگ نیز این حق را برای خود محفوظ می داریم که به سایر مناطق جهان تسلیحات ارسال کنیم.

پوتین در مورد این تسلیحات پرسید: «و بعداً کجا خواهند رفت؟» گفت: کره شمالی می‌تواند تسلیحات روسی را به سایر اشرار متخاصم با ایالات متحده و متحدانش بفروشد.

سفر رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ تاکید کرد که جنگ در اوکراین به اصل راهنمای سیاست خارجی او تبدیل شده است. ایالات متحده و کره جنوبی می گویند که کره شمالی ده ها موشک بالستیک و بیش از 11000 کانتینر مهمات را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه فرستاده است و به پوتین برای غلبه بر کمبود مهمات کمک می کند. روسیه و کره شمالی هر دو مبادله تسلیحاتی را که تحریم های سازمان ملل را نقض می کند رد کرده اند.

روسیه سال‌ها در تلاش‌های سازمان ملل برای محدود کردن برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای کیم، با تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت با هدف محدود کردن دسترسی رژیم وی به تسلیحات، فناوری و منابع شرکت کرده است.

اما اکنون پوتین تغییر مسیر داده است و خواستار پایان دادن به تحریم هایی است که خودش تایید کرده است. پس زمینه این امر تمایل او به افزایش هزینه های ایالات متحده برای حمایت از اوکراین است. روسیه همچنین می خواهد اطمینان حاصل کند که کره شمالی ذخایر عظیم مهمات و سلاح های متعارف خود را برای استفاده در میدان جنگ حفظ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید