و بعد شخص دیگری بود: مارک روته. رئیس جمهور رومانی از رقابت برای ریاست ناتو کناره گیری کرد


بروکسل (AP) – رئیس جمهور رومانی از رقابت برای منصب دبیرکل بعدی ناتو کناره گیری کرد. این بدان معناست که مارک روته، نخست وزیر مستعفی هلند، تقریباً به طور قطع از اکتبر در راس بزرگترین سازمان نظامی جهان خواهد بود.

دفتر رئیس جمهور کلاوس یوهانیس در بیانیه ای اعلام کرد که شورای امنیت رومانی از پیشنهاد روته حمایت کرده است. همچنین گفته شده که یوهانیس اواخر هفته گذشته ناتو را از قصد خود برای عقب نشینی آگاه کرده است.

عقب نشینی او آخرین مانع واقعی را که هنوز می تواند برای روته وجود داشته باشد، برطرف می کند. زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و همتایانش از 9 تا 11 ژوئیه در واشنگتن گرد هم می آیند تا 75 سالگی ناتو را جشن بگیرند، باید به ناتو اجازه دهد تا اتحاد و همبستگی خود را با اوکراین ویران شده از جنگ نشان دهد.

دبیران کل ناتو مسئولیت ریاست جلسات و هدایت مشاوره های بعضا حساس بین 32 کشور عضو را بر عهده دارند. این برای اطمینان از این است که سازمانی که بر اساس اجماع عمل می کند می تواند به کار خود ادامه دهد.

روز سه‌شنبه، مجارستان پس از اینکه نخست‌وزیر دیرینه هلند تضمین کتبی داد که در صورت منصوب شدن، بوداپست را مجبور به مشارکت در طرح‌های جدید اتحاد نظامی برای حمایت از اوکراین نخواهد کرد، وتوی خود را بر روی نامزدی روته لغو کرد.

ترکیه نیز علیه نامزدی روته صحبت کرده بود، اما اعتراضات خود را در آوریل پس گرفت.

برای ماه‌ها، روته نامزد مورد نظر اکثریت متحدان ناتو، از جمله اعضای اصلی مانند ایالات متحده آمریکا و آلمان بوده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل مستعفی یک دهه است که در سمت خود بوده و دست ثابتی در راس ناتو بوده است. جایگزینی او دشوار است.

قرار بود بایدن و همکارانش در ناتو زمانی که در ژوئیه 2023 در لیتوانی ملاقات کردند، جانشینی را معرفی کنند، اما در مورد جانشین به توافق نرسید.

دیدگاهتان را بنویسید