وعده اسرائیل برای محافظت از مسیر کمک رسانی به غزه از بین می رود زیرا بی قانونی توزیع را با مشکل مواجه می کند


اورشلیم (AP) – ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که یک کریدور امن جدید برای ارسال کمک به جنوب غزه ایجاد خواهد کرد. اما چند روز بعد، این “مکث تاکتیکی” خودخوانده برای فلسطینی های ناامید آرامش چندانی به همراه نداشت.

سازمان ملل متحد و سازمان های کمک رسانی بین المللی می گویند که مسیر کمک رسانی به دلیل اختلال در نظم عمومی غیرقابل استفاده شده است.

به گفته یک مقام سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود، به گفته یک مقام سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گروه‌های مسلح مرتباً کاروان‌ها را مسدود می‌کنند، رانندگان را زیر بار اسلحه نگه می‌دارند و محموله‌های آنها را غارت می‌کنند. موضوع.

او گفت که قانون گریزی مانع اصلی توزیع کمک ها در جنوب نوار غزه شده است. تخمین زده می شود که 1.3 میلیون فلسطینی آواره از رفح، یا بیش از نیمی از کل جمعیت غزه، اکنون بدون غذا، آب یا مراقبت های پزشکی کافی در کمپ های چادری و آپارتمان های تنگ در آنجا زندگی می کنند.

در اینجا نگاهی دقیق‌تر به چالش‌های امنیتی پیش روی سازمان ملل و آژانس‌های امدادی داریم.

«مکث تاکتیکی» اسرائیل در حال شکست است

اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که در مسیری از کرم شالوم – تنها گذرگاه عملیاتی امدادرسانی در جنوب غزه – به شهر نزدیک خان یونس، هر روز توقف خواهد داشت. قبل از توقف، گروه‌های امدادی گزارش داده بودند که نیاز به هماهنگی حرکت کامیون‌ها با اسرائیلی‌ها در یک منطقه جنگی فعال، توزیع کمک‌ها را کند می‌کند.

یک مقام سازمان ملل که با کمک های امدادی آشنا است گفت هیچ نشانه ای از فعالیت اسرائیل در طول مسیر وجود ندارد. سازمان ملل روز سه شنبه تلاش کرد کاروانی متشکل از 60 کامیون را برای دریافت تجهیزات امدادی در کرم شالوم به جاده بفرستد. این مقام گفت اما 35 کامیون توسط افراد مسلح توقیف شدند.

این مقام سازمان ملل گفت که در روزهای اخیر، مردان مسلح به گذرگاه مرزی نزدیک‌تر شده‌اند و برای توقف کامیون‌های حامل کمک‌ها موانعی ایجاد کرده‌اند. آن‌ها در پالت‌ها به دنبال سیگارهای قاچاق می‌گشتند، یک کالای لوکس نادر در منطقه‌ای که یک نخ سیگار می‌تواند ۲۵ دلار قیمت داشته باشد.

مخیمر ابوسادا، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه، که در حال حاضر در غزه به سر می‌برد، گفت که افزایش بی‌قانونی نتیجه ناامیدی فزاینده در نوار غزه و خلاء قدرت ناشی از کاهش تسلط حماس بر این سرزمین است. قاهره زنده است

او گفت که با توجه به حضور پلیس این سرزمین در دید اسرائیل، جنایت در نوار غزه بار دیگر به یک مشکل حل نشده تبدیل شده است.

ابوسادا گفت: «بعد از به قدرت رسیدن حماس، یکی از کارهایی که انجام داد کنترل بی قانونی قبایل به اصطلاح بزرگ بود. اکنون فلسطینی ها باید به تنهایی با این موضوع کنار بیایند. و بنابراین یک بار دیگر تیراندازی بین خانواده ها، دزدی، همه این اتفاقات بد رخ می دهد.

آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) قبلاً پلیس محلی فلسطین را برای اسکورت کاروان های کمک رسانی مستقر کرده بود. آژانس امداد رسانی گفت، اما پس از حملات هوایی در رفح که حداقل هشت افسر پلیس را کشتند، بسیاری از آنها از ادامه وظایف خود سرباز زدند.

اسرائیل مدعی است که پلیس هدف مشروعی است زیرا تحت کنترل حماس است.

آیا کمک به غزه می آید؟

این وضعیت عمدتاً توزیع کمک‌ها به جنوب را متوقف کرده است – به‌ویژه از زمانی که گذرگاه مرزی رفح با مصر در نوار غزه بسته شد، زمانی که اسرائیل در اوایل ماه گذشته به این شهر حمله کرد.

این مقام سازمان ملل گفت 25 کامیون حامل آرد روز سه شنبه از این مسیر استفاده کردند. برخی از کامیون های خصوصی نیز وارد شدند – بسیاری از آنها محافظان امنیتی مسلح داشتند تا از گروه هایی که می خواستند محموله آنها را مصادره کنند، بازدارند. یک خبرنگار AP که در امتداد جاده ارسال شده بود، حداقل هشت کامیون حامل محافظان امنیتی مسلح را دید که روز دوشنبه در حال حرکت بودند.

قبل از حمله اسراییل به شهر رفح، صدها کامیون تانک مرتباً وارد این منطقه می شدند.

سازمان ملل اکنون تغییر مسیر برخی کامیون های سوخت را در شمال غزه آغاز کرده است. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت: پنج نفتکش روز چهارشنبه وارد غزه شدند. دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که این اولین محموله سوخت از اوایل ژوئن بوده و ذخایر همچنان محدود است.

سازمان های امدادی بر این باورند که تنها آتش بس و بازگشایی گذرگاه مرزی رفح می تواند به طور قابل توجهی جریان کمک ها را به منطقه افزایش دهد.

COGAT، نهاد نظامی مسئول هماهنگی تلاش‌های امدادی بشردوستانه، به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نگرانی های ایمنی نیز بر کمک به پروژه اسکله ایالات متحده تأثیر می گذارد

ایالات متحده ماه گذشته یک اسکله در سواحل غزه ساخت تا مسیری اضافی برای ارسال کمک به غزه ایجاد کند. اما این پروژه بلندپروازانه با شکست‌های لجستیکی و امنیتی مکرر مواجه شد.

قبرس، یکی از شرکای این پروژه، گفت که این اسکله روز پنجشنبه پس از تعطیل شدن برای دومین بار به دلیل دریای ناآرام، دوباره به بهره برداری رسید. COGAT روز پنجشنبه گفت که “صدها پالت کمکی در انتظار تحویل و توزیع توسط آژانس های کمک رسان سازمان ملل هستند”.

اما حتی در آنجا، نگرانی های امنیتی مانع توزیع کمک ها می شود.

سازمان ملل متحد در 9 ژوئن، یک روز پس از انتشار شایعاتی مبنی بر استفاده ارتش اسرائیل از این منطقه برای عملیات رهایی گروگان که منجر به کشته شدن بیش از 270 فلسطینی شد، همکاری خود را با این اسکله متوقف کرد. عکس های این اقدام یک هلیکوپتر اسرائیلی را در نزدیکی اسکله نشان می دهد.

هم اسرائیل و هم ایالات متحده استفاده از اسکله در این عملیات را تکذیب می کنند. سازمان ملل گفت، اما این فرض که این اسکله برای مقاصد نظامی استفاده شده است، می تواند کارگران بشردوستانه را به خطر بیندازد و اصول بی طرفی گروه های بشردوستانه را تهدید کند.

امدادگران گفتند که با اسرائیلی ها برای یافتن راه حلی کار می کنند، اما بار مشکلات امنیتی مستقیماً بر دوش اسرائیل افتاده است.

نمایندگان سازمان ملل و سایر سازمان های بشردوستانه، از جمله سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، این هفته با فرمانده نظامی اسرائیل و مقامات COGAT برای یافتن راه حل دیدار کردند.

USAID متعاقباً گفت که جلسه با وعده اقدام مشخص به پایان رسید، اما جزئیات ارائه نکرد.

—-

خبرنگاران AP الن نیک مایر در واشنگتن و ادیت ام. لدرر در سازمان ملل در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید