دو مسافر عظیم الجثه با یک کامیون از اوکراین به امن آورده شدند


کیو، اوکراین – تخلیه بزرگی بود. دقیق تر، دو.

در یک عملیات نجات که به گفته کارشناسان یکی از پیچیده ترین نجات های پستانداران دریایی تاکنون بوده است، این دو نهنگ بلوگا صبح چهارشنبه از آکواریومی در شهر ویران شده خارکف در شرق اوکراین آزاد شدند و به بزرگترین آکواریوم اروپا در والنسیا اسپانیا منتقل شدند.

کارشناسان پستانداران دریایی گفتند که با توجه به شدت فزاینده حملات هوایی روسیه به خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، تخلیه پلمبیر پسر 15 ساله و میراندا 14 ساله به موقع انجام شد.

دانیل گارسیا-پاراگا، مدیر بخش فنی و جانورشناسی Oceanogràfic de Valencia که عملیات نجات را رهبری می کرد، گفت: «اگر آنها در خارکف ادامه می دادند، شانس زنده ماندن آنها بسیار کم بود.

بلوگاها که زیستگاه طبیعی آنها قطب شمال است، برای زنده ماندن به آب سرد نیاز دارند. به دلیل تخریب شبکه برق در خارکف، آکواریوم آنجا مجبور به تکیه بر نیروی ژنراتور بود که خنک کردن آب را دشوار می کرد.

گارسیا-پاراگا گفت در عین حال، رژیم نهنگ ها اخیراً به دلیل کمبود 60 کیلوگرم ماهی مرکب، شاه ماهی، ماهی خال مخالی و دیگر ماهی های تازه مورد نیاز روزانه نهنگ ها به نصف کاهش یافته است. مراقبان اوکراینی حتی در نظر داشتند از ماهی های دور ریخته شده از رستوران ها و بازارها استفاده کنند.

و در هفته‌های اخیر، بمب‌ها آنقدر نزدیک منفجر شده‌اند که آب در خانه آنها، دلفیناریوم NEMO، امواجی را ایجاد کرده است. از آنجایی که وضعیت به طور فزاینده ای متزلزل شد، اوکراینی ها تصمیم گرفتند نهنگ ها را تخلیه کنند.

حمل و نقل پستانداران دریایی حتی در بهترین شرایط می تواند خطرناک باشد. حمل و نقل حیوانات بیمار یا تحت استرس به این مشکل می افزاید.

مایکل والش، دامپزشکی که برنامه نجات حیات وحش دریایی در دانشگاه فلوریدا را مدیریت می‌کند، اما در این عملیات نقشی نداشت، گفت: «شما می‌خواهید مطمئن شوید که همه افرادی که حمل می‌شوند تا حد امکان سالم هستند.

در مواقع اضطراری، او گفت: “شاید شما آنقدرها انتخاب نداشته باشید.”

دن اشه، رئیس انجمن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها و رئیس سابق خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده، گفت که «نخبه‌ترین تیم کارشناسان پستانداران دریایی جهان» نیاز داشت تا «احتمالاً پیچیده‌ترین نجات پستانداران دریایی را انجام دهند».

متخصصان Oceanogràfic de Valencia، آکواریوم جورجیا در آتلانتا و SeaWorld به اوکراینی‌ها در این عملیات کمک کردند، یک سفر 36 ساعته که بیش از 3000 کیلومتر را پوشش می‌دهد که از عصر دوشنبه آغاز شد و درست قبل از طلوع آفتاب در چهارشنبه پایان یافت.

خارکف مکانی بعید برای بلوگا به نظر می رسد. لوری مارینو، کارشناس هوش نهنگ و حفاظت از حیوانات در اسارت، می گوید، اما بیش از 3500 سبوس در سراسر جهان – گروهی از حیوانات که شامل نهنگ ها، دلفین ها و گراز دریایی می شود – در اسارت زندگی می کنند. او در ایمیلی نوشت: «پیدا کردن نهنگ‌ها در جایی در اسارت برای من تعجب آور نیست.

مارینو، که همچنین رئیس پروژه پناهگاه نهنگ است، گفت نهنگ ها را نباید در اسارت نگه داشت.

او گفت: «اما اگر چنین باشد، ما وظیفه اخلاقی داریم که از آنها در برابر آسیب محافظت کنیم.

دلفیناریوم‌های NEMO که در چندین مکان در اوکراین فعالیت می‌کنند، بارها به آزار و اذیت حیوانات متهم شده‌اند. UAnimals، یک گروه حقوق حیوانات که از زمان تهاجم روسیه هزاران حیوان را تخلیه کرده است، امسال گزارشی اهانت آمیز درباره دلفیناریوم ها منتشر کرد.

اولگا چوگانیک، رئیس بخش بین‌المللی این گروه، گفت که دلفیناریوم‌ها باید فوراً در اوکراین ممنوع شوند.

ناتالیا گوزاک، افسر نجات حیات وحش در صندوق بین‌المللی رفاه حیوانات که در اوکراین کار می‌کند، گفت که با وجود استقبال از این نجات، نهنگ‌ها هرگز اجازه ورود به خارکف را نداشتند. او اشاره کرد که نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد NEMO برخی از حیوانات را به طور غیرقانونی از طبیعت گرفته است.

او گفت: “آنها پستانداران دریایی را می گیرند و از آنها استفاده می کنند – آنها را آموزش می دهند و از آنها برای سرگرمی استفاده می کنند.” “این قطعاً خوب نیست.”

اپراتورهای سیستم NEMO اتهامات مربوط به خشونت علیه حیوانات را رد می کنند.

در حالی که برخی از فوک ها، دلفین ها و شیرهای دریایی از این مرکز تخلیه شده اند، دلفیناریوم خارکف هنوز باز است. اگرچه بیش از 16 ساعت در روز هشدار حمله هوایی وجود دارد، اما نمایش های دلفین ها در آنجا برگزار می شود.

اما با شدیدتر شدن گلوله باران شهر، مراقبت از نهنگ‌های بلوگا بسیار چالش برانگیز شد.

دنیس کریستن، مدیر ارشد رفاه و رفتار حیوانات در آکواریوم جورجیا، که پس از عبور نهنگ ها از اوکراین به مولداوی با نهنگ ها ملاقات کرد، در مصاحبه ای گفت که “پیچیدگی این تخلیه بسیار زیاد بود” و امدادگران در حال کار بر روی آماده سازی برای هفته ها خواهد بود.

کریستن و گارسیا-پاراگا هر دو گفتند که اگر یکی از کارشناسان برجسته نهنگ بلوگا در خارکف زندگی نمی کرد، نجات غیرممکن بود.

کارشناس، اولگا شپاک، در روز تهاجم روسیه، تحقیقات خود را رها کرد و برای کمک به جنگ به خارکف رفت. او با موسسه خیریه Assist Ukraine که از سربازان و غیرنظامیان در خط مقدم حمایت می کند، کار می کرد.

هنگامی که شپاک در شرق اوکراین رانندگی می کرد، از طریق تلفن تماس گرفت. او گفت که در زمان شروع جنگ از وضعیت اسفبار نهنگ ها در خارکف اطلاع داشت، اما به دلیل فشار نیروهای روسی به شهر، تخلیه آن ممکن نشد.

پس از بیرون راندن روس ها از منطقه در پاییز 2022 و تثبیت وضعیت، نگرانی ها در مورد حیوانات کمرنگ شد.

با بدتر شدن وضعیت در ماه های اخیر و شکل گیری برنامه های تخلیه، گارسیا-پاراگا با شپاک تماس گرفت. این دو اولین بار در سال 2007 در یک کنفرانس در مورد نهنگ های بلوگا در والنسیا ملاقات کردند، اما پس از حمله ارتباط خود را از دست دادند. پس از از سرگیری تماس، Shpak به مرکز تماس بین اوکراینی ها و کارشناسان بین المللی تبدیل شد.

کریستن گفت روز و شب او را با هزاران سوال بمباران کردند و او به همه آنها پاسخ داد.

مشکلات از جعبه های حمل و نقل اوکراین شروع شد. این ها برای نهنگ های بلوگا طراحی نشده بودند و خیلی کوچک بودند. اوکراینی‌ها تصمیم گرفتند که هر بار که جعبه‌ای حاوی یک نهنگ بلند می‌شود، به جای خطر شکستن آن، آب را تخلیه کنند.

گارسیا-پاراگا گفت: «تیم اوکراین در انتقال حیوانات از خارکف به اودسا کار بزرگی انجام داد.

یکی از اعضای تیم Oceanogràfic با کامیون با جعبه ها در اودسا ملاقات کرد، جایی که یک بازرسی بحرانی انجام شد.

هنگامی که کامیون از مرز به مولداوی عبور کرد، دیگر راه برگشتی وجود نداشت. بنابراین اگر مشکلی در جعبه ها یا سلامت نهنگ ها وجود داشت، آنها باید آن را در اودسا کشف می کردند. تیم چراغ سبز نشان داد و نهنگ ها توانستند به جاده برگردند.

در مولداوی، گارسیا-پاراگا و کریستن برای رفتن به فرودگاه روی کامیون پریدند. از آنجایی که فرودگاه مولداوی جرثقیل های سنگین مورد نیاز برای انتقال نهنگ ها را نداشت، امدادگران یک هواپیمای باری ویژه مجهز به جرثقیل داخلی اجاره کردند.

کاغذبازی و ترانزیت همزمان نخست وزیر ایتالیا از فرودگاه، ساعات ارزشمندی را به سفر اضافه کرد. با تیک تاک ساعت، تیم مجبور شد دائماً نهنگ ها را زیر نظر بگیرد و دمای آب در مخازن را بین 22 تا 24 درجه سانتیگراد حفظ کند.

آنها سرانجام قبل از سپیده دم به والنسیا رسیدند و تا ساعت 6:30 صبح در خانه جدید خود بودند.

گارسیا-پاراگا گفت: «ما کاملاً روی حیوانات تمرکز کردیم. اما او به همان اندازه تحت تأثیر مراقبت اوکراینی هایی قرار گرفت که به تخلیه کمک کردند.

او گفت، با وجود اینکه آنها خودشان با آسیب های از دست دادن دوستان و عزیزانشان دست و پنجه نرم می کنند، هنوز هم دلسوزی عمیقی برای حیوانات نشان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید