بر اساس گزارش جدید سازمان ملل، خشونت‌های گروه‌های تبهکار در هائیتی نزدیک به 580000 نفر را آواره کرده است.


پورت او پرینس، هائیتی (AP) – بر اساس گزارش جدید آژانس مهاجرت سازمان ملل، خشونت‌هایی که از ماه مارس در هائیتی در نتیجه درگیری‌ها با باندهای مسلح رخ داده است، نزدیک به 580000 نفر را مجبور به آواره شدن کرده است. این رقم هشیارکننده بر گستردگی بحران در این کشور کارائیب تاکید دارد.

هائیتی مدت‌ها درگیر ناآرامی‌ها بوده است، اما باندها حملات هماهنگ شده‌ای را در اواخر فوریه انجام دادند. افراد مسلح کنترل ایستگاه های پلیس را به دست گرفتند، در فرودگاه اصلی بین المللی که نزدیک به سه ماه بسته بود، تیراندازی کردند و به دو زندان بزرگ هائیتی یورش بردند.

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت منتشر شد، آواره بیش از نیم میلیون نفر عمدتاً به دلیل فرار مردم از پورتو پرنس پایتخت به استان‌های دیگر است که منابع مالی برای حمایت از آنها کمبود دارند.

در ماه مارس، این آژانس بیش از 362000 آواره داخلی در هائیتی را گزارش کرد. از آن زمان تاکنون، خشونت تعداد آوارگان داخلی در منطقه جنوبی – که قبلاً در اثر زلزله در سال 2021 ویران شده بود – بیش از دو برابر از 116000 به 270000 نفر رسیده است.

«تقریباً همه آوارگان داخلی در حال حاضر در جوامعی اسکان داده شده اند که در حال حاضر با خدمات اجتماعی بیش از حد و زیرساخت های ضعیف دست و پنجه نرم می کنند. این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد که ممکن است تنش‌هایی وجود داشته باشد که منجر به خشونت‌های بیشتر شود.»

بیش از 2500 نفر در هائیتی در سه ماه اول سال کشته یا زخمی شدند. پلیس ملی کشور کم کار است و توسط گروه هایی با سلاح های قدرتمند غرق شده است. بنابراین او نتوانست اوضاع را کنترل کند.

ماری ژان، 49 ساله، و دو فرزندش پس از کشته شدن شوهرش توسط یک باند در ماه فوریه، به زور از خانه خود در پورتو پرنس خارج شدند. او اکنون با فرزندانش در مدرسه دولتی زندگی می کند.

ژان به آسوشیتدپرس گفت: «من در خانه‌ای راحت زندگی می‌کردم که شوهرم برای ساختن آن تلاش زیادی کرد. اکنون در شرایطی زندگی می کنم که غیرانسانی است.»

جاست دورویل 39 ساله نیز به همراه دختر 12 ساله و دوست پسرش در یک مدرسه دولتی زندگی می کند زیرا دائماً صدای تیراندازی در منطقه شنیده می شود. او گفت: “ما هر روز امیدواریم که زنده بمانیم.”

این باندها حداقل 80 درصد از پورتو پرنس و همچنین جاده های اصلی به بقیه کشور را کنترل می کنند. بسیاری از آنها در اسکان موقت زندگی می کنند، از جمله در مدارس و مؤسسات آموزشی که اکنون بیش از 60000 نفر را در خود جای داده است.

باندها همچنین از کسانی که می خواهند از بزرگراه ها استفاده کنند یا از رانندگان باج خواهی کنند تا کامیون های دزدیده شده خود را به جاده ها بازگردانند، جایی که حضور پلیس کم است، پول می خواهند.

گری کونیل، نخست وزیر موقت هائیتی، که ماه گذشته همراه با کابینه منصوب شد، در مراسمی سه شنبه که بیش از 400 افسر پلیس از آکادمی پلیس فارغ التحصیل شدند، شرکت کرد، با این انتظار که آنها به مهار خشونت گروهی در هائیتی کمک کنند. وی به فارغ التحصیلان یادآور شد که مردم در مبارزه با ناامنی روی تعهد خود حساب می کنند.

کونیل گفت: “شما باید بدانید که تنها نیستید.” “شما امید مردم در این لحظه حساس تاریخ ما هستید.”

خشونت در خارج از پایتخت هائیتی نیز در حال افزایش است. هفته گذشته، گروه‌های مسلح به خانواده‌ها در Terre-Neuve، روستایی در شمال هائیتی حمله کردند و بیش از 1000 نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود به مناطق امن‌تر کردند.

___

مورفی مارکوس از سن خوان، پورتوریکو گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید