یک ضربه بزرگ که ماه را ایجاد کرد می تواند قاره های متحرک را نیز ایجاد کند


حدود 4.5 میلیارد سال پیش، بسیاری از دانشمندان می گویند، زمین با Theia، یک جرم سیاره ای دیگر به اندازه مریخ روبرو شد. هنگامی که دو جهان با یک انفجار قدرتمند برخورد کردند، اعتقاد بر این است که زباله ها به فضا پرتاب شده اند، در مدار زمین جوان گیر کرده و آسیب دیده اند و منجر به شکل گیری ماه ما شده اند.

اما بر اساس مطالعه ای که ماه گذشته در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، برخورد با Theia ممکن است کارهای بیشتری انجام داده باشد.. این برخورد ممکن است باعث چیز دیگری شده باشد: تکتونیک صفحه، موتوری که حرکت صفحات وسیع قاره ای و اقیانوسی زمین را هدایت می کند، باعث زمین لرزه، فوران های آتشفشانی و در نهایت، تغییر شکل سطح سیاره ما تقریباً هر 200 میلیون سال یکبار.

زمین‌شناسان مدت‌هاست درباره منشأ تکتونیک صفحه‌ای مطالعه و بحث کرده‌اند و نظریه‌های دیگری نیز ارائه شده‌اند. کیان یوان، محقق فوق دکترا در مؤسسه فناوری کالیفرنیا و نویسنده مقاله جدید، و همکارانش استدلال می‌کنند که برخورد Theia علت تکتونیک صفحه است. آن‌ها از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای به این نتیجه می‌رسند که این رویداد گرمای لازم را در روزهای اولیه زمین برای شروع این فرآیند تولید کرد.

تکتونیک با فواره‌های ماگمایی فوق‌گرم که از هسته زمین بالا می‌آیند و در زیر صفحات زمین قرار می‌گیرند، آغاز می‌شود. فواره ها می توانند پوسته زمین را ضعیف کنند و گدازه می تواند فوران کند و صفحات پوشاننده را کنار بزند.

صفحاتی که توسط گدازه های فوران می کنند، از کنار یکدیگر عبور می کنند و با یکدیگر برخورد می کنند. آنها همچنین می توانند در زیر صفحات دیگر و به داخل سیاره در فرآیندی به نام فرورانش فرو روند.

در تحقیقات قبلی، یوان «حباب‌هایی» به اندازه یک قاره را توصیف کرد که در حدود 3000 کیلومتری زیر سطح زمین در نزدیکی هسته زمین شناور هستند. او و تیمش بر این باورند که این حباب‌ها بقایای تیا هستند که وقتی به شدت منفجر می‌شوند، گرمای لازم برای تشکیل اولین فواره‌های تکتونیکی را ایجاد می‌کنند. تصور می‌شود که حباب‌های غول‌پیکر با فواره‌های ماگمایی مرتبط هستند، به این معنی که حباب‌ها می‌توانند باعث ایجاد تکتونیک صفحه‌ای شوند.

یوان گفت: «شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که برخورد غول‌پیکر فاجعه‌بار و ماه‌ساز، موتوری را که تکتونیک صفحه را به حرکت در می‌آورد، مشتعل کرد.

سرنخ دیگری را می توان در استرالیای غربی یافت. در آنجا، در مکانی به نام جک هیلز، سنگ ها حاوی کریستال هایی هستند که حدود 4.4 میلیارد سال پیش شکل گرفته اند – از نظر زمین شناسی، مدت زیادی پس از برخورد تیا به زمین.

این بلورها در استرالیا که زیرکون نامیده می شوند، تنها در جایی تشکیل می شوند که فرورانش صفحه رخ می دهد و فرورانش تنها در سیاره ای با تکتونیک صفحه فعال رخ می دهد.

وقتی یوان متوجه شد که زیرکون‌ها نسبتاً زود پس از برخورد Theia شکل گرفته‌اند، متقاعد شد که این برخورد ارتباطی با آغاز تکتونیک صفحه‌ای دارد.

برادفورد فولی، ژئوفیزیکدان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، معتقد است که این ایده که تکتونیک صفحات توسط یک برخورد سیاره ای ایجاد شده است، قابل قبول است. او می گوید، با این حال، این تنها راهی نیست که می تواند تکتونیک به وجود بیاید.

او گفت: «تصادف عظیم راهی است که در ابتدا هسته زمین را بسیار داغ می کند. “این یک ایده جالب است و من خوشحالم که منتشر شده است تا جامعه علمی بتواند در مورد آن بحث کند. با این حال، به راحتی می توان آن را اغراق کرد و بیش از حد برای عموم مردم نمایش داد.»

او می‌گوید یک توضیح جایگزین، که توسط این مطالعه رد نمی‌شود، این است که ممکن است هسته سیاره در زمان شکل‌گیری به اندازه کافی داغ بوده باشد تا اجازه دهد فعالیت‌های زمین ساختی آغاز شود.

یوان توضیح داد که چالش این است که به طور دقیق وضعیت فیزیکی سیاره خود را بیش از چهار میلیارد سال پیش نشان دهیم.

“ما به مدل خود اعتماد داریم، اما آیا واقعاً کل زمین را نشان می دهد؟” این سوالی است که باید در آزمایش‌های آینده روشن شود.»

دیدگاهتان را بنویسید