روسیه و کره شمالی احتمالا قوی ترین توافقنامه مشارکت از زمان جنگ سرد را امضا کردند


سئول، کره جنوبی (AP) – ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز چهارشنبه توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن قول داده‌اند در صورت مواجهه هر یک از کشورها با «تجاوز» به یکدیگر کمک کنند. این پیمان راهبردی در حالی صورت می گیرد که هر دو کشور با تشدید تنش ها با غرب مواجه هستند.

جزئیات این توافق هنوز مشخص نیست، اما می تواند قوی ترین پیوند بین مسکو و پیونگ یانگ از زمان پایان جنگ سرد باشد. هر دو رهبر آن را ارتقاء چشمگیر روابط خود در زمینه های امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی و کمک های بشردوستانه توصیف کردند.

این نشست در حالی برگزار شد که پوتین برای اولین بار در 24 سال گذشته به کره شمالی سفر کرد. ایالات متحده و متحدانش همچنین نگرانی فزاینده‌ای را در مورد قرارداد احتمالی تسلیحاتی که بر اساس آن پیونگ یانگ مهمات مورد نیاز فوری برای جنگ در اوکراین را به مسکو می‌دهد، ابراز کردند. در مقابل، پیونگ یانگ کمک های اقتصادی و انتقال فناوری دریافت می کند که می تواند تهدید ناشی از برنامه های موشکی و تسلیحات هسته ای کیم را افزایش دهد.

کیم گفت که دو کشور “دوستی آتشین” دارند و این توافق “قوی ترین معاهده تا کنون” آنها است که روابط را در سطح یک اتحاد قرار می دهد. او قول داد از جنگ روسیه در اوکراین به طور کامل حمایت کند.

پوتین آن را سندی پیشگامانه خواند که نشان دهنده تمایل مشترک برای ارتقای روابط به سطح بالاتر است.

کره شمالی و اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1961 معاهده ای را امضا کردند که به گفته کارشناسان، در صورت حمله به شمال، مستلزم مداخله نظامی مسکو بود. این معاهده پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی لغو شد و در سال 2000 با معاهده جدیدی جایگزین شد که تضمین های امنیتی ضعیف تری را ارائه می کرد. بلافاصله مشخص نبود که آیا معاهده جدید سطح حفاظتی مشابه با معاهده 1961 را فراهم می کند یا خیر.

کیم با پوتین در فرودگاه ملاقات کرد، جایی که آن دو با یکدیگر دست دادند، دو بار در آغوش گرفتند و با هم سوار یک لیموزین شدند. این کاروان عظیم در خیابان‌های روشن پایتخت می‌چرخید، جایی که ساختمان‌ها با پرچم‌های غول پیکر روسیه و پرتره‌های پوتین تزئین شده بودند.

پوتین پس از گذراندن شب در مهمانسرای دولتی، صبح چهارشنبه با برگزاری مراسمی در میدان اصلی شهر مورد استقبال قرار گرفت. ده ها هزار تماشاگر از جمله کودکان با بادکنک و افرادی با تی شرت های هماهنگ به رنگ های قرمز، سفید و آبی ملی هر دو کشور در آنجا حضور داشتند. جمعیت در کنار خیابان ها شعار «خوش آمدید پوتین» سر می دادند و گل و پرچم را به اهتزاز در می آوردند.

پوتین و کیم به گارد افتخار سلام کردند و روی فرش قرمز رفتند. کیم اعضای اصلی رهبری خود از جمله چو سون هوی، وزیر امور خارجه، مشاور ارشد و دبیر حزب حزب حاکم، جو یونگ وون و خواهر قدرتمند حاکم، کیم یو جونگ را معرفی کرد.

پوتین در جریان گفتگوهای خود از کیم برای حمایت کره شمالی در اوکراین تشکر کرد. وی این حمایت را از جمله “مبارزه با سیاست هژمونیک امپریالیستی آمریکا و کشورهای اقماری آن در قبال فدراسیون روسیه” توصیف کرد.

پوتین این روابط را ستایش کرد که به نبرد ارتش شوروی علیه ارتش ژاپن در شبه جزیره کره در پایان جنگ جهانی دوم و همچنین حمایت مسکو از پیونگ یانگ در طول جنگ کره اشاره کرد.

چه نوع حمایتی در این توافقنامه وعده داده شده بود به تفصیل توضیح داده نشد. کیم قبلاً از زبان مشابهی استفاده کرده بود: او بارها گفت که کره شمالی از آنچه او اقدامی عادلانه برای محافظت از منافع روسیه خواند حمایت می‌کند و علت بحران را «سیاست‌های هژمونیک» غرب می‌دانست.

کره شمالی به دلیل برنامه تسلیحاتی اش در معرض تحریم های شدید شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و روسیه نیز به دلیل حمله به اوکراین با تحریم های آمریکا و شرکای غربی اش مواجه است.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی کره شمالی را متهم می کنند که روسیه را با توپخانه، موشک و سایر تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین، احتمالاً در ازای دریافت فناوری و کمک های نظامی کلیدی، تامین می کند. روز سه‌شنبه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن در ماه‌های اخیر مشاهده کرده است که کره شمالی «به‌طور غیرقانونی ده‌ها موشک بالستیک و بیش از 11000 کانتینر مهمات را برای حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه منتقل کرده است».

هم پیونگ یانگ و هم مسکو اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات را که تحریم های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را که روسیه قبلاً با آنها موافقت کرده بود، نقض می کند، رد می کنند.

به همراه چین، روسیه همچنین پوشش سیاسی برای تلاش‌های کیم برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود فراهم کرده و مکررا از تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه او به دلیل آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی جلوگیری کرده است.

در ماه مارس، وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل به نظارت بر تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل برنامه هسته ای این کشور پایان داد. سپس غرب مسکو را متهم کرد که با خرید تسلیحات از پیونگ یانگ سعی در جلوگیری از بررسی دقیق دارد.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین به خبرنگاران در پیونگ یانگ گفت که دو رهبر پس از گفتگو هدایایی را مبادله کردند. پوتین یک لیموزین Aurus ساخت روسیه و هدایایی دیگر از جمله چای و خنجر یک افسر نیروی دریایی به کیم هدیه داد. اوشاکوف گفت که هدایای کیم به پوتین شامل تصویر رهبر روسیه است.

بعدا پوتین و کیم در کنسرتی با سربازان راهپیمایی، پرتاب اسلحه، رقص و آهنگ های میهنی شرکت کردند. پوتین کف زد و از طریق مترجم با کیم صحبت کرد و چیزی گفت که هر دو را به خنده انداخت.

در یک شام قبل از عزیمت برنامه ریزی شده پوتین به ویتنام، او این جمله را نقل کرد که “یک همسایه نزدیک بهتر از یک خویشاوند دور است” در حالی که کیم به “جاودانگی رابطه شکست ناپذیر بین کره شمالی و روسیه که مورد غبطه کره شمالی است” اشاره کرد. تمام دنیا.” “، برشته شد.

پوتین پیشتر گفته بود که این مشارکت علاوه بر امنیت، شامل همکاری در زمینه های سیاسی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی و کمک های بشردوستانه نیز می شود. وی افزود: روسیه همکاری نظامی-فنی با کره شمالی را رد نمی کند.

وب‌سایت کرملین می‌گوید که آنها همچنین توافقنامه‌ای برای ساخت یک پل جاده‌ای در سراسر مرز خود و همچنین یک پل دیگر برای همکاری در مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی و علم امضا کرده‌اند.

در واشنگتن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که سفر پوتین به کره شمالی نشان داد که چگونه روسیه “به شدت به دنبال ایجاد و تقویت روابط با کشورهایی است که می توانند آنچه را که برای ادامه جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین به راه انداخته است، به او ارائه دهند.” آغاز شده است”.

کو بیونگسام، سخنگوی وزارت اتحاد کره جنوبی که بر امور بین دو کره نظارت دارد، گفت که دولت سئول همچنان در حال تفسیر نتایج نشست است. این همچنین شامل این سوال است که در صورت حمله به شمال، روسیه چگونه می تواند واکنش نشان دهد.

چین بزرگترین متحد و شاهرگ اقتصادی کره شمالی است. چین بیشترین تجارت این کشور را به خود اختصاص داده است. لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که مبادلات در سطح بالا بین مسکو و پیونگ یانگ “توافقات دوجانبه بین دو کشور مستقل” بود، اما ارزیابی خاصی از این توافقنامه ارائه نکرد.

سام گرین از مرکز تحلیل سیاست اروپا گفت که سفر پوتین به پیونگ یانگ نشانه تعهد وی به دیگر کشورها از زمان حمله به اوکراین بود. تا به حال، «کره شمالی ها همیشه به روسیه آمده اند. برعکس نبود.» او گفت.

گرین افزود، این سفر با نشان دادن این که مسکو منافع و نفوذی فراتر از اوکراین دارد، راه خوبی برای «عصبی کردن غرب» بود.

موسسه استراتژی امنیت ملی، یک اندیشکده اطلاعاتی کره جنوبی، می گوید که شمال ممکن است به دنبال افزایش صادرات نیروی کار به روسیه و سایر فعالیت های کسب درآمد ارز خارجی برای دور زدن تحریم های سازمان ملل باشد. به گفته این موسسه، احتمالاً در مورد گسترش همکاری در کشاورزی، ماهیگیری و معدن و همچنین ترویج بیشتر گردشگری روسیه در کره شمالی گفتگوهایی صورت خواهد گرفت.

تنش ها در شبه جزیره کره به بالاترین حد خود در سال های اخیر رسیده است. هم آزمایش‌های تسلیحاتی کیم و هم تمرین‌های نظامی مشترک بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در چرخه توهین‌های متقابل در حال افزایش است.

دو کره همچنین جنگ روانی به سبک جنگ سرد به راه انداختند. در نتیجه، کره شمالی تن ها زباله را با بالن به سمت جنوب پرتاب کرد و جنوبی ها تبلیغات ضد کره شمالی را از طریق بلندگو پخش کردند.

دیدگاهتان را بنویسید