روسیه سربازان آمریکایی را به چهار سال زندان محکوم کرد


دادگاهی در روسیه روز چهارشنبه یک گروهبان ارتش آمریکا را به دلیل دزدی معادل 100 دلار از زنی که با او رابطه عاشقانه داشت و تهدید به کشتن او به حدود چهار سال زندان محکوم کرد.

گروهبان گوردون بلک، 34 ساله، ماه گذشته در بندر ولادی وستوک در اقیانوس آرام دستگیر شد، پس از آن که این زن که هویتش توسط مقامات علنی منتشر نشده است، شکایت جنایی کرد. او پس از انجام ماموریت در کره جنوبی برای دیدار با او به روسیه سفر کرد.

در بیانیه ای که توسط دادگاه ولادی وستوک منتشر شد، آمده است که بلک این پول را دزدیده و در جریان یک اختلاف خانگی او را تهدید به مرگ کرده است. در این بیانیه آمده است که این سرقت “آسیب قابل توجهی” به زن وارد کرده است.

چندین وکیل مدافع جنایی روسی گفتند که این حکم به میزان قابل توجهی سخت‌تر از آن چیزی است که یک شهروند روس برای چنین اتهاماتی انتظار دارد.

پورتال های خبری روسیه گزارش دادند که بلک با این زن در کره جنوبی ملاقات کرد و هر دو مرتباً عکس هایی از دوران مشترک خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

مقامات آمریکایی در آن زمان گفتند که بازگشت بلک به تگزاس در زمان دستگیری وی برنامه ریزی شده بود. گفته می شد که او به مافوق خود از سفر به روسیه اطلاعی نداده بود.

در جلسات قبلی دادگاه، بلک تهدید به مرگ را انکار کرد اما به برخی اتهامات دزدی اعتراف کرد. وکیل وی به خبرنگاران گفت که حکم تجدیدنظرخواهی خواهد شد.

به گفته دادگاه، اگر حکم تایید شود، بلک باید در یک کلونی کیفری با امنیت پایین دوران محکومیت خود را بگذراند.

بلک آخرین آمریکایی است که در سال های اخیر در روسیه دستگیر شده است. به گفته مقامات آمریکایی، این اتهامات اغلب ساختگی هستند. این دستگیری ها که سر و صدای زیادی به پا کرد، روابط پرتنش بین روسیه و ایالات متحده را به ویژه با توجه به تهاجم گسترده روسیه به اوکراین بیش از دو سال پیش، از بین می برد.

محکومیت بلک در حالی صادر می شود که روسیه خود را آماده می کند تا یک آمریکایی دیگر به نام ایوان گرشکویچ را به اتهام جاسوسی محاکمه کند. در 26 ژوئن، دادگاه روسیه اولین جلسه محاکمه گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال را پشت درهای بسته برگزار خواهد کرد.

گرشکویچ 32 ساله بیش از یک سال پیش توسط نیروهای امنیتی در شهر یکاترینبورگ روسیه در حدود 1500 کیلومتری شرق مسکو دستگیر شد. او قبل از دستگیری بیش از پنج سال به عنوان روزنامه نگار در نشریات مختلف در روسیه کار کرده بود.

وال استریت ژورنال و دولت آمریکا اتهامات علیه وی را رد کرده اند. وزارت امور خارجه گرشکویچ را “به ناحق زندانی” دانسته است و بنابراین موظف است برای آزادی امن او تلاش کند.

دیدگاهتان را بنویسید