اختلاف نظرهای ظاهری بین رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل بر سر جنگ غزه


اورشلیم (AP) – به نظر می رسد سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل هدف اعلام شده از نابودی حماس در نوار غزه در روز چهارشنبه در یک جدال عمومی نادر بین رهبری سیاسی و نظامی این کشور را زیر سوال برد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که اسرائیل به مبارزه با حماس که قدرت را در نوار محاصره شده غزه در دست دارد، تا زمانی که توانایی های نظامی و حکومتی آن در خاک فلسطین از بین برود، ادامه خواهد داد. اما اکنون که جنگ 9 ماه به طول انجامیده است، ناامیدی در حال افزایش است و هیچ پایان روشنی یا طرح پس از جنگ در چشم نیست.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش، به کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت: «این صحبت در مورد نابودی حماس و ناپدید شدن آن است. این در قلب مردم ریشه دارد – هر کسی که فکر می کند ما می توانیم حماس را از بین ببریم اشتباه می کند.

دفتر نتانیاهو پاسخ داد که کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست نخست وزیر، «تخریب توان نظامی و دولتی حماس را یکی از اهداف جنگ تعریف کرده است. ارتش اسرائیل البته به این هدف متعهد است.»

ارتش به سرعت توضیحی صادر کرد: «مصمم بود به اهداف جنگی که توسط کابینه تعریف شده بود دست یابد» و «در طول جنگ شبانه روز کار کرده بود و به این کار ادامه خواهد داد».

بیانیه نظامی ادامه داد: اظهارات هاگاری، “به نابودی حماس به عنوان یک ایدئولوژی و ایده اشاره کرد و او این را بسیار واضح و روشن گفت.” “هر ادعای دیگری همه چیز را از متن خارج می کند.”

در حال حاضر نشانه هایی آشکار از نارضایتی از نحوه مدیریت جنگ توسط دولت نتانیاهو وجود دارد. این ائتلاف همچنین شامل تندروهای راستگرای می شود که هر نوع توافق با حماس را رد می کنند. ماه‌ها مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری بین‌المللی، از جمله پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهور این ماه ارائه کرد، متوقف شده است.

بنی گانتز، رئیس سابق ارتش و سیاستمدار میانه رو، اوایل این ماه از کابینه جنگ نتانیاهو خارج شد و دلیل آن نارضایتی از رفتار نخست وزیر در جنگ بود.

و اوایل این هفته، نتانیاهو از تصمیم ارتش برای اعمال “مکث تاکتیکی” در شهر رفح در جنوب غزه برای رساندن کمک های بشردوستانه به منطقه محاصره شده ابراز ناخرسندی کرد. یکی از مشاوران گفت که نتانیاهو با این اعلامیه غافلگیر شده است و شبکه های تلویزیونی اسرائیل به نقل از او گفته اند: «ما کشوری داریم که ارتش دارد، نه ارتشی با کشور».

اسرائیل در پاسخ به حمله فرامرزی حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر که حدود 1200 کشته و 250 گروگان گرفت، به غزه حمله کرد.

تلاش‌های جنگی اسرائیل در ابتدا از حمایت عمومی گسترده برخوردار بود، اما در ماه‌های اخیر اختلافات عمیقی ظاهر شده است. در حالی که نتانیاهو وعده “پیروزی کامل” را داده است، تعداد فزاینده ای از منتقدان و معترضان از آتش بسی حمایت می کنند که تقریباً 120 گروگان را که هنوز در نوار غزه هستند به خانه بازگرداند. ارتش اسرائیل تاکنون بیش از 40 نفر از آنها را کشته اند و مقامات دولتی بیم آن دارند که هر چه بیشتر گروگان ها نگهداری شوند، این تعداد افزایش یابد.

به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از 37100 فلسطینی در نتیجه جنگ جان خود را از دست داده اند، که تفاوتی بین جنگجویان و غیرنظامیان قائل نیست. جنگ تا حد زیادی تامین دارو، غذا و سایر کمک‌ها به فلسطینی‌ها را مختل کرده است. فلسطینی ها از گرسنگی گسترده رنج می برند.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که امدادگران بشردوستانه این سازمان بار دیگر قادر به تحویل محموله های کمک از اسرائیل در گذرگاه مرزی کرم شالوم به دلیل نبود امنیت و نظم نبودند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: در حالی که هیچ درگیری در مسیری که اسرائیل در آن توقف روزانه درگیری ها را اعلام کرده است، رخ نداده است، بی قانونی در منطقه مانع از دریافت کمک های کارکنان سازمان ملل شده است. این بدان معناست که از زمانی که اسرائیل توقف روزانه درگیری ها را در روز یکشنبه اعلام کرد، حتی یک کامیون نتوانسته است از مسیر جدید استفاده کند.

در هفته‌های اخیر، ارتش اسرائیل حملات خود را بر شهر نزدیک رفح در مرز با مصر متمرکز کرده است، جایی که گمان می‌رود آخرین بقایای حماس در آن قرار دارند.

بیش از نیمی از 2.3 میلیون نفر ساکن غزه قبلاً در رفح پناه گرفته بودند تا از جنگ در مناطق دیگر غزه اجتناب کنند. اکنون شهر تقریباً خالی است زیرا ارتش اسرائیل حملات هوایی و عملیات زمینی را انجام می دهد.

ارتش اسرائیل می گوید بیش از 500 شبه نظامی را کشته و خسارات سنگینی به نیروهای حماس وارد کرده است، اما مقامات انتظار دارند این عملیات حداقل برای چند هفته ادامه یابد.

اسرائیل همچنین یک کریدور 13 کیلومتری در امتداد مرز غزه و مصر از جمله گذرگاه رفح را تصرف کرده است. فیلمی که در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود نشان می‌دهد این گذرگاه سیاه‌شده و تخریب شده است و تنها ترمینال مسافربری سابق هنوز دست نخورده است. قبل از حمله اسرائیل به این منطقه، از این گذرگاه برای ارسال کمک های بشردوستانه و اجازه دادن به فلسطینیان برای خروج از منطقه استفاده می شد.

احمد الصوفی، شهردار رفح، روز چهارشنبه گفت که حملات اسرائیل بیش از 70 درصد تأسیسات و زیرساخت ها را تخریب کرده است. وی نیروهای اسرائیلی را به حمله سیستماتیک به اردوگاه های رفح متهم کرد و افزود که کل مناطق مسکونی در یک محله ویران شده است. الصوفی بلافاصله به درخواست اطلاعات بیشتر پاسخ نداد.

در یک حادثه دیگر، 11 نفر در حمله هوایی اسرائیل در رفح کشته شدند. صالح الحماس از بیمارستان اروپایی مجاور. جزییات بیشتری در دست نیست و ارتش اسرائیل نیز اظهارنظر فوری نداشته است.

___

Becatoros از آتن، یونان گزارش داد. روزنامه نگاران آسوشیتدپرس وفا شرفه در دیرالبلاح، نوار غزه؛ ناتالی ملزر در ناهاریا، اسرائیل؛ و Edith M. Lederer از سازمان ملل متحد در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید