یک ناو هواپیمابر آمریکایی و خدمه آن ماه هاست که با حملات حوثی ها مبارزه کرده اند. این تا کی می تواند ادامه داشته باشد؟


روی هواپیمای USS DWIGHT D. EISENHOWER در دریای سرخ (AP) – علائم رزمی نقاشی شده بر روی جت جنگنده F/A-18 داستان را بیان می کند: 15 موشک و شش هواپیمای بدون سرنشین که دقیقاً زیر شیشه جلوی کابین خلبان به رنگ مشکی رنگ شده اند.

همانطور که هواپیما بر روی عرشه ناو هواپیمابر USS Dwight D. Eisenhower در دریای سرخ قرار دارد، علائم آن نشان دهنده اهداف دشمن است که در ماه های اخیر منهدم شده است. و آنها بر شدت مبارزه برای محافظت از کشتی های تجاری در برابر حملات مداوم موشکی و پهپادی توسط شورشیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن تأکید می کنند.

اما آنها همچنین نشان دهنده شروع خستگی هستند، زیرا ناو هواپیمابر، گروه نبرد آن و حدود 7000 ملوان اکنون به مدت نه ماه درگیر شدیدترین نبرد دریایی از زمان جنگ جهانی دوم هستند. این سؤالات دشواری را در مورد آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد ایجاد می کند، زیرا رهبران نظامی و دفاعی ایالات متحده در مورد چگونگی تکرار قابلیت رزمی ناو هنگام بازگشت کشتی به نورفولک، ویرجینیا بحث می کنند.

استقرار ناو هواپیمابر قبلاً دو بار تمدید شده است، و ملوانان در حال ارسال مم های غم انگیز در کشتی هستند که به آنها اشاره می کنند که در طول سفر همیشه طولانی خود فقط یک استراحت کوتاه دارند. برخی نگرانند که با طولانی شدن ماموریت حفاظت از تجارت جهانی در کریدور حیاتی دریای سرخ، به آنها دستور داده شود که مدت بیشتری بیرون بمانند.

در پنتاگون، سیاستمداران با بحثی ظریف اما آشنا دست و پنجه نرم می کنند. آیا آنها باید تسلیم فشار نیروی دریایی شوند و آیزنهاور و سه کشتی جنگی دیگر را در گروه نبرد خود به خانه بیاورند یا درخواست فرماندهی مرکزی ایالات متحده را برای نگه داشتن آنها بیشتر در آنجا بپذیرند؟ و وقتی او را به خانه می آورند – چه کسی می تواند جایگزین او شود؟

مقامات ایالات متحده گفتند که در حال بررسی همه گزینه ها هستند و انتظار دارند در چند هفته آینده تصمیم بگیرند.

فرماندهان آمریکایی در خاورمیانه مدت‌هاست که استدلال می‌کنند که به یک ناو هواپیمابر در منطقه بی‌ثبات نیاز دارند. آنها می گویند که این یک عامل بازدارنده موثر برای دور نگه داشتن ایران است و این کشتی به آنها توانایی های حیاتی و منحصر به فردی در مبارزه با حوثی ها می دهد که می گویند هدف حملات آنها شعله ور کردن جنگ بین اسرائیل و حماس است که به نوار غزه پایان می دهد.

این کشتی عظیم یک شرکت هواپیمایی منعطف و شناور است که می‌تواند جت‌های جنگنده را در لحظه به فضا پرتاب کند، بدون محدودیت‌هایی که کشورهای میزبان در خاورمیانه می‌توانند برای هواپیماهای نیروی هوایی که از پایگاه‌هایی در قلمروشان بلند می‌شوند، اعمال کنند. و این جت های حامل حامل می توانند به سرعت بدون عبور از مرزها در محدوده سامانه های تسلیحاتی حوثی ها قرار گیرند.

ژنرال بازنشسته تفنگداران دریایی فرانک مک کنزی که به مدت سه سال تا سال 2022 فرماندهی مرکزی ایالات متحده را رهبری کرد، گفت: “این حامل یک پلت فرم حمله متحرک، چابک و بدون محدودیت دسترسی، استقرار یا پرواز در هوا را ارائه می دهد.” «این یک قلمرو مستقل ایالات متحده است. شما می توانید هر کاری که می خواهید با هواپیماهای این حامل انجام دهید. این به شما انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای می‌دهد که در مورد گزینه‌های پاسخ در سراسر منطقه فکر می‌کنید.»

دریادار عقب مارک میگز، که فرماندهی گروه ضربت حامل دو را برعهده دارد، که شامل آیزنهاور و کشتی های پشتیبانی می شود، موافق است که ناو هواپیمابر برای ارتش آمریکا حیاتی است.

هر بار که بحرانی در جهان رخ می دهد، اولین سوال رئیس جمهور چیست؟ میگوئز در جریان بازدید از ناوشکن آیزنهاور و یو اس اس لابون، یکی از ناوشکن های موشک هدایت شونده همراه او، به آسوشیتدپرس گفت: «ناوهای هواپیمابر ایالات متحده کجا هستند؟»

هر روز، جت‌های جنگنده F/A-18 نیروی دریایی از آیزنهاور غرش می‌کنند و موشک‌ها یا پهپادهای حوثی را که آماده بلند شدن هستند، بیرون می‌آورند. کشتی‌های جنگی آمریکا موشک‌های تاماهاوک را به سمت یمن شلیک کرده‌اند تا انبارهای سلاح، تأسیسات ارتباطی و سایر اهداف را نابود کنند.

رهبری پنتاگون نگران است که بدون آیزنهاور مجبور به اتکا به هواپیماهای جنگنده اضافی نیروی هوایی از کشورهای اطراف از جمله قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شود.

اما بسیاری از کشورهای عربی، به دلیل حساسیت‌های منطقه‌ای، محدودیت‌های پروازی یا دیگر محدودیت‌هایی را بر انواع حملاتی که ایالات متحده می‌تواند از خاک خود انجام دهد، اعمال می‌کنند. برخی دیگر از آغاز جنگی دیگر بین عربستان سعودی و یمن یا افزایش تنش با ایران بیم دارند.

رهبران نظامی ایالات متحده بر این باورند که ایالات متحده می تواند نیروها را در جایی که مورد نیاز است، تطبیق داده و منتقل کند. اما این امر می‌تواند به پروازهای طولانی‌تر جت‌های جنگنده از پایگاه‌های دور نیاز داشته باشد که به نوبه خود ظرفیت سوخت‌گیری و سایر موانع را ایجاد می‌کند.

تمدید بیشتر استقرار موشک آیزنهاور یک گزینه خواهد بود، اما برای بسیاری از آنها کمترین مطلوبیت است.

رهبری نیروی دریایی نگران ملوانانی است که در واقع می‌توانستند موشک‌های حوثی‌های وارده را چند ثانیه قبل از نابودی توسط حملات دفاعی کشتی ببینند. و مقامات پنتاگون در مورد نحوه مراقبت از ملوانان هنگام بازگشت به خانه، از جمله مشاوره و درمان اختلال استرس احتمالی پس از سانحه صحبت می کنند.

میگوئز همچنین به فشار وارده بر خود کشتی ها اشاره می کند.

او گفت: «ما دائماً به وزارت دفاع یادآوری می کنیم که برای شروع دوباره تعمیر و نگهداری نیاز به استراحت داریم. «این کشتی‌ها در آب دریا شناور هستند. آنها از فولاد ساخته شده اند و نیاز به نگهداری زیادی دارند. و اگر آنها را فراتر از خطوط قرمز اجرا کنید، اگر آنها را فراتر از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده اجرا کنید، باید در مقطعی آن را پس بدهید.”

گزینه سوم ارسال کشتی های دیگر – شاید ناو هواپیمابر دیگری – برای جایگزینی آیزنهاور است. اما کشتی های بزرگ نسبتا کمیاب هستند. ایالات متحده یازده یا حدود 40 درصد از کل جهان را اداره می کند. کشورهای دیگر فقط یک یا دو دارند.

ایالات متحده می تواند، حداقل به طور موقت، به فرانسه یا بریتانیای کبیر، که هر دو دارای چنین هواپیما هستند، روی بیاورد. مقامات ایالات متحده تاکید کرده اند که حفاظت از خطوط دریایی یک تلاش چند ملیتی است و آوردن متحد می تواند این پیام را تقویت کند. این امر به ایالات متحده آزادی عمل کافی برای فرستادن یک ناو هواپیمابر آمریکایی دیگر به آنجا می دهد، احتمالاً در سال جاری.

از 11 ناو هواپیمابر ایالات متحده، چهار ناو هواپیمابر در خدمت هستند، سه ناو هواپیمابر در حال آموزش و پیش از استقرار هستند، و چهار ناو هواپیمابر در حال تعمیر و نگهداری معمول هستند که معمولاً حدود یک سال یا بیشتر طول می کشد.

با این حال، USS John C. Stennis در حال انجام تعمیرات اساسی است که می تواند حدود چهار سال طول بکشد و نیاز به جایگزینی و مدرن سازی سیستم پیشران هسته ای کشتی و همچنین سایر رادارها، ارتباطات، الکترونیک و اجزای جنگی کلیدی دارد. طول عمر یک پوشنده تقریباً 50 سال است.

یک ناو همیشه در ژاپن مستقر است و گشت‌زنی‌ها و تمرین‌های منطقه‌ای را انجام می‌دهد، در حالی که دیگری معمولاً در منطقه آسیا و اقیانوسیه مستقر است. این تمرکز بر آسیا نشان دهنده این باور دیرینه است که چین بزرگترین چالش استراتژیک آمریکا را نشان می دهد و 60 درصد از نیروهای دریایی ایالات متحده در اقیانوس آرام مستقر هستند. بقیه در اقیانوس اطلس مستقر هستند.

سومین ناو هواپیمابر در سواحل غربی آمریکای جنوبی عازم ژاپن است و آیزنهاور را به تنها ناو هواپیمابر در خاورمیانه یا اروپا تبدیل می کند.

در صورت عدم وجود ناو، گزینه دیگر استفاده از USS Wasp، یک کشتی تهاجمی آبی خاکی بزرگ در حال حاضر در اروپا است که جت های جنگنده F-35 را حمل می کند. این جت ها می توانند برخاست های کوتاه و فرودهای عمودی را انجام دهند و به آنها امکان انجام ماموریت های حمله از کشتی های کوچکتر را می دهد.

___

بالدور از واشنگتن گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید