ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سفری نادر به کره شمالی، یک متحد قدیمی، سفر می کند.


سئول، کره جنوبی (AP) – خبرگزاری های روسیه گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بامداد چهارشنبه وارد کره شمالی شد. وی گفت که دو کشور می خواهند برای غلبه بر تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده در بحبوحه تشدید تقابل ها با واشنگتن همکاری نزدیک داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ها، پوتین در فرودگاه پیونگ یانگ مورد استقبال کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار گرفت.

پوتین که برای اولین بار در 24 سال گذشته به کره شمالی سفر کرد، در اظهاراتی که ساعاتی قبل از فرود او در رسانه های دولتی منتشر شد، گفت که از حمایت قاطع این کشور از اقدامات نظامی خود در اوکراین قدردانی می کند. کرملین در سال 2022 تهاجم گسترده ای را به کشور همسایه آغاز کرد.

وی گفت که دو کشور به “مخالفت قاطعانه” جاه طلبی های غرب برای “ممانعت از ایجاد نظم جهانی چند قطبی مبتنی بر عدالت، احترام متقابل به حاکمیت و در نظر گرفتن منافع یکدیگر” ادامه خواهند داد.

سفر پوتین در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد قرارداد تسلیحاتی صورت می گیرد که بر اساس آن پیونگ یانگ مهمات مورد نیاز مسکو را برای جنگ روسیه در اوکراین تامین می کند. در مقابل، کمک های اقتصادی و انتقال فناوری دریافت می کند که تهدید ناشی از برنامه های موشکی و تسلیحات هسته ای کیم را افزایش می دهد.

در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، خیابان ها با پرتره های پوتین و پرچم روسیه تزئین شده است. روی یک بنر روی یک ساختمان نوشته شده بود: “ما به گرمی از رئیس جمهور فدراسیون روسیه استقبال می کنیم.”

پوتین همچنین در اظهارات منتشر شده خود گفت که روسیه و کره شمالی سیستم‌های تجاری و پرداختی را توسعه خواهند داد که تحت کنترل غرب نیستند و به طور مشترک با تحریم‌ها علیه این کشورها که به‌عنوان «محدودیت‌های غیرقانونی و یکجانبه» توصیف می‌شود، مخالفت خواهند کرد.

کره شمالی به دلیل برنامه های تسلیحات هسته ای و موشکی اش از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم های اقتصادی شدیدی دارد و روسیه نیز به دلیل تجاوزاتش به اوکراین با تحریم های آمریکا و شرکای غربی اش مواجه است.

پوتین گفت که این کشورها همچنین همکاری های خود را در زمینه های گردشگری، فرهنگی و آموزشی گسترش خواهند داد.

قبل از رفتن پوتین به کره شمالی، به یاکوتسک، شهری در شرق روسیه سفر کرد. او در آنجا با آیسن نیکولایف فرماندار منطقه ملاقات کرد و در جریان پروژه های فناوری و دفاعی قرار گرفت. او همچنین با متخصصان جوانی که در خاور دور روسیه کار می کردند ملاقات کرد.

به گفته یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، چند تن از سیاستمداران ارشد از جمله دنیس مانتروف، معاون نخست وزیر، آندری بلوسف وزیر دفاع و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، پوتین را همراهی خواهند کرد. او گفت که در این سفر چندین سند از جمله احتمالاً یک توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع امضا خواهد شد.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی می گویند که تبادلات نظامی، اقتصادی و غیره بین کره شمالی و روسیه از زمان دیدار کیم با پوتین در خاور دور روسیه در سپتامبر – اولین دیدار از سال 2019 به شدت افزایش یافته است.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی کره شمالی را متهم می کنند که روسیه را با توپخانه، موشک و سایر تجهیزات نظامی برای استفاده در اوکراین، احتمالاً در ازای دریافت فناوری و کمک های نظامی کلیدی، تامین می کند. هم پیونگ یانگ و هم مسکو اتهامات مربوط به ارسال تسلیحات کره شمالی را که چندین تحریم شورای امنیت سازمان ملل را که روسیه قبلا تایید کرده بود را رد می کنند.

به همراه چین، روسیه همچنین پوشش سیاسی برای تلاش‌های مداوم کیم برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود فراهم کرده و بارها از تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه او به دلیل آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی جلوگیری کرده است.

در ماه مارس، وتوی روسیه در سازمان ملل به نظارت بر تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل برنامه هسته ای این کشور پایان داد. سپس غرب مسکو را متهم کرد که در صورت خرید تسلیحات از پیونگ یانگ برای استفاده در اوکراین، تلاش می‌کند از بررسی دقیق جلوگیری کند. مقامات ایالات متحده و کره جنوبی گفته اند که در حال بررسی گزینه هایی برای مکانیسم جدیدی برای نظارت بر شمال هستند.

در اوایل سال جاری، پوتین یک سدان لوکس Aurus Senat را برای کیم فرستاد که در جلسه سپتامبر به رهبر کره شمالی نشان داده بود. ناظران گفتند که این محموله ناقض قطعنامه سازمان ملل در مورد ممنوعیت ارسال کالاهای لوکس به کره شمالی است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که تعمیق روابط بین مسکو و پیونگ یانگ نگران کننده است “نه تنها به دلیل تاثیری که بر جمعیت اوکراین خواهد گذاشت، زیرا می دانیم که موشک های بالستیک کره شمالی همچنان به کار می روند.” برای حمله به اهداف اوکراینی، اما همچنین به این دلیل که ممکن است تعاملی وجود داشته باشد که بر امنیت شبه جزیره کره تأثیر بگذارد.»

ما هنوز پارامترهای همه اینها را ندیده‌ایم و مطمئناً ندیده‌ایم که چگونه اجرا خواهد شد. اما ما مطمئناً این موضوع را بسیار بسیار نزدیک تماشا خواهیم کرد.»

لیم سوسوک، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که سئول به مسکو تاکید کرده است که هرگونه همکاری بین روسیه و کره شمالی نباید به سمتی برود که “قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کند یا صلح و ثبات در منطقه را تضعیف کند.”

تنش ها در شبه جزیره کره به بالاترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است. هم آزمایش‌های تسلیحاتی کیم و هم تمرین‌های نظامی مشترک بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن در چرخه تمایل متقابل در حال افزایش است. دو کشور کره ای همچنین درگیر جنگ روانی به سبک جنگ سرد هستند، کره شمالی با استفاده از بالون تن ها زباله در جنوب می ریزد و جنوب از طریق بلندگوهای خود تبلیغات ضد کره شمالی را پخش می کند.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که سربازان برای دفع سربازان کره شمالی که ظاهراً سه شنبه برای دومین بار در این ماه به اشتباه موقتاً از مرز زمینی عبور کرده بودند، شلیک کردند.

پوتین به طور مستمر به دنبال ترمیم روابط با پیونگ یانگ در تلاش برای بازگرداندن نفوذ کشورش و اتحادهای دوران شوروی بوده است. روابط مسکو با کره شمالی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 ضعیف شد. کیم جونگ اون برای اولین بار در شهر بندری ولادی وستوک در شرق روسیه در سال 2019 با پوتین ملاقات کرد.

به گفته کرملین، پس از کره شمالی، پوتین به ویتنام نیز سفر خواهد کرد تا مذاکراتی را انجام دهد که احتمالاً بر موضوعات تجاری متمرکز خواهد بود. ایالات متحده که سال ها برای تقویت روابط با ویتنام و سرعت بخشیدن به تجارت با ویتنام تلاش می کند، از سفر برنامه ریزی شده پوتین انتقاد کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا گفت: «از آنجایی که روسیه به دنبال حمایت بین‌المللی برای حفظ جنگ غیرقانونی و وحشیانه خود علیه اوکراین است، ما تکرار می‌کنیم که هیچ کشوری نباید به پوتین بستری برای ترویج جنگ تجاوزکارانه خود بدهد یا به او اجازه دهد تا جنایات خود را عادی کند.» در ویتنام در بیانیه ای گفت.

دیدگاهتان را بنویسید