برای ترامپ این MAGA است، اما اوربان مجارستانی به مدت شش ماه مگا در راس اتحادیه اروپا خواهد بود.


بروکسل (AP) – دولت پوپولیست مجارستان روز سه شنبه اعلام کرد که ریاست آتی آن در اتحادیه اروپا با شعار “دوباره اروپا را بزرگ کنیم” خواهد بود، اما هرگونه تشابه با جنبش MAGA دونالد ترامپ در ایالات متحده را نادیده گرفت.

یانوس بوکا، وزیر اتحادیه اروپا مجارستان در حالی که برنامه و جاه طلبی های بوداپست را برای شش ماه در راس بزرگترین بلوک تجاری جهان که از اول ژوئیه آغاز می شود، تشریح کرد، گفت: “این نشانه یک ریاست فعال است.”

او به خبرنگاران گفت: «این در واقع نشان می‌دهد که ما باید با هم قوی‌تر از فردی باشیم، اما همچنین می‌توانیم همان چیزی که هستیم باقی بمانیم».

بوکا در پاسخ به سوالی درباره شباهت‌ها با شعار رئیس‌جمهور سابق آمریکا «دوباره آمریکا را بزرگ کنیم»، تاکید کرد که این شعار به اروپا اشاره دارد و گفت: «نمی‌دانم آیا دونالد ترامپ می‌خواست دوباره اروپا را بزرگ کند یا خیر».

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، که یک دولت شدیداً ملی گرا را رهبری می کند، متحد ترامپ است و نزدیک ترین فرد مورد اعتماد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در میان 27 رهبر اتحادیه اروپا به حساب می آید. او سعی کرد خود را به عنوان یک صلح طلب در جنگ اوکراین نشان دهد.

در ماه فوریه، اوربان با اشاره به انتخابات آمریکا در ماه نوامبر گفت: «ما نمی‌توانیم در انتخابات کشور دیگری مداخله کنیم، اما واقعاً دوست داریم که رئیس جمهور دونالد ترامپ به ریاست جمهوری بازگردد و صلح را در نیمه شرقی اروپا برقرار کند».

حتی در آن زمان، اوربان از یک شعار محبوب ترامپ برای توصیف برنامه‌های خود برای ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا استفاده کرد: «اروپا را دوباره بزرگ کنید!». “MAGA آنجا، مگا اینجا.”

مجارستان در سال‌های اخیر به یک خارجی در اتحادیه اروپا و ناتو تبدیل شده است. کمیسیون اروپا میلیاردها یورو از بودجه بوداپست را مسدود کرد زیرا می ترسید که دولت به صورت دموکراتیک عقب نشینی کند.

اوربان تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را تضعیف کرده و از برنامه های ناتو برای حمایت بیشتر از اوکراین خارج شده است. در آغاز سال، نمایندگان پارلمان اروپا حتی خواستار سلب ریاست دولت وی شدند.

نخست‌وزیر مجارستان روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی شکایت کرد که علی‌رغم پیروزی راست افراطی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در فرانسه و آلمان در اوایل ماه جاری میلادی، به نظر می‌رسد که رهبران اتحادیه اروپا از احزاب مستقر، مشاغل اصلی این اتحادیه را برای خود تضمین می‌کنند.

اوربان در پستی نوشت: «اراده مردم اروپا نادیده گرفته شده است

ریاست اتحادیه اروپا به صورت چرخشی بین کشورهای عضو انجام می شود. در حالی که پست قدرت واقعی کمی دارد، به کشورها این امکان را می دهد که اولویت های ملی خود را در راس برنامه اروپایی قرار دهند. به عنوان مثال، اسپانیا از دوره ریاست خود در سال گذشته استفاده کرد تا به رسمیت شناختن بیشتر زبان کاتالانی و سایر زبان های منطقه ای فشار بیاورد.

بوکا گفت که ریاست مجارستان از جمله بر رقابت و رشد اقتصادی، ارتقای صنعت دفاعی، کنترل های مرزی کارآمدتر، سیاست توسعه اتحادیه اروپا «عملکرد محور» و «سیاست کشاورزی کشاورز محور» تمرکز خواهد کرد.

ریاست جمهوری مجارستان وعده معجزه نمی دهد. نویدبخش شانس پیشرفت در برخی زمینه ها و تغییر در برخی دیگر است. پس بیایید دوباره اروپا را بزرگ کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید