مقامات اسرائیلی می گویند نتانیاهو کابینه جنگ را پس از خروج یکی از شرکای اصلی خود از دولت منحل کرد


تل آویو، اسرائیل (AP) – مقامات اسرائیلی روز دوشنبه گفتند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کابینه جنگی با نفوذی را که وظیفه مدیریت جنگ در نوار غزه را بر عهده داشت، منحل کرد. این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که یکی از اعضای کلیدی این هیئت به دلیل ناامیدی از رفتار رئیس جمهور اسرائیل در جنگ از دولت استعفا داد.

این اقدام پس از خروج بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش میانه رو در اوایل ماه جاری، به طور گسترده انتظار می رفت. غیبت گانتز در دولت، نتانیاهو را بیش از پیش به متحدان ملی‌گرای افراطی خود برای حکومت وابسته می‌کند و انحلال کابینه جنگ نیز بر این تغییر تأکید می‌کند که جنگ هشت ماهه در غزه ادامه دارد.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند زیرا نتانیاهو صلاحیت گفتگو در مورد این تغییر را با رسانه ها نداشتند، گفتند که نتانیاهو جلسات کوچکتری در آینده با برخی از اعضای دولت خود در مورد مسائل حساس پیرامون جنگ برگزار خواهد کرد. این شامل کابینه امنیتی او نیز می شود که شامل اعضای شرکای دولت راستگرای افراطی است که توافقات آتش بس را رد کرده و به نفع اشغال مجدد نوار غزه صحبت کرده اند.

کابینه جنگ در روزهای اولیه جنگ زمانی تشکیل شد که گانتز، رهبر وقت مخالفان و رقیب نتانیاهو، پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر به عنوان نمایش وحدت به ائتلاف پیوست. او خواستار تشکیل یک نهاد تصمیم گیری کوچک برای هدایت جنگ به منظور حذف اعضای راست افراطی دولت نتانیاهو شده بود.

این سازمان متشکل از سه عضو – گانتز، نتانیاهو و وزیر دفاع یوآو گالانت – بود و آنها با هم تصمیمات مهمی را با پیشرفت جنگ گرفتند.

اقدام برای انحلال کابینه جنگ در زمانی صورت می گیرد که اسرائیل با تصمیمات مهم تری مواجه است.

اسرائیل و حماس در حال بررسی آخرین پیشنهاد برای آتش بس در ازای آزادی گروگان هایی هستند که توسط حماس در جریان حمله اش گرفته شده بود. سربازان اسرائیلی هنوز در غزه گیر افتاده اند و با حماس در جنوب شهر رفح و جاهایی که حماس دوباره ظهور کرده است می جنگند. و خشونت بین اسرائیل و گروه ستیزه جوی حزب الله لبنان همچنان ادامه دارد – فرستاده دولت بایدن در منطقه است تا از جنگ بزرگتر در جبهه دوم جلوگیری کند.

در طول جنگ، نتانیاهو یک اقدام متعادل کننده بین فشار ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، و مخالفت فزاینده جهانی با جنگ و شرکای حاکم خود، به ویژه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی انجام داد.

هر دو تهدید کرده اند که در صورت امضای توافق آتش بس، دولت را سرنگون خواهند کرد. آخرین پیشنهاد که در حال حاضر در دست بررسی است، بخشی از متمرکزترین تلاش دولت بایدن برای پایان دادن به جنگ است. با این حال، به نظر می رسد در حال حاضر هیچ پیشرفتی در مورد توافق وجود ندارد.

منتقدان ادعا می کنند که تصمیمات نتانیاهو در طول جنگ تحت تأثیر ملی گرایان افراطی در دولت او و تمایل او برای باقی ماندن در قدرت بوده است. نتانیاهو این اتهامات را رد می کند و می گوید که بهترین منافع کشور را در دل دارد.

در حالی که خروج گانتز تهدیدی مستقیم برای حکومت نتانیاهو نبود، اما در برهه‌ای حساس، سیاست اسرائیل را متزلزل کرد. فرمانده سابق ارتش محبوب به عنوان یک دولتمرد تلقی می شد که اعتبار اسرائیل را نزد شرکای بین المللی خود در زمانی که اسرائیل بیشتر احساس انزوا می کند، تقویت کرد. گانتز اکنون رهبر اپوزیسیون در پارلمان است.

دولت نتانیاهو مذهبی ترین و ملی گرایانه ترین دولت اسرائیل است که تا به حال داشته است. در سیستم پارلمانی ناهموار اسرائیل، نتانیاهو به گروهی از احزاب کوچک برای کمک به حفظ دولت خود متکی است. بدون حمایت حزب گانتس، نتانیاهو احتمالاً بیشتر از متحدان راست افراطی خود متکی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید