محاکمه یک خبرنگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه قرار است در 26 ژوئن آغاز شود


مسکو (AP) – دادگاهی که روز دوشنبه به این پرونده رسیدگی خواهد کرد، گفت: محاکمه جاسوسی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در روسیه از 26 ژوئن آغاز می شود و پشت درهای بسته برگزار می شود.

گرشکویچ، شهروند آمریکایی، از زمان بازداشتش در مارس 2023 در پشت میله های زندان به سر می برد و در صورت محکومیت با 20 سال زندان مواجه است.

این محاکمه قرار است در دادگاه منطقه ای Sverdlovsk در یکاترینبورگ، چهارمین شهر بزرگ روسیه، جایی که او دستگیر شد، برگزار شود. گرشکویچ از آن زمان در زندان لفورتوو مسکو در حدود 1400 کیلومتری غرب نگهداری می شود.

دادگاه اعلام کرد که دادگاه طبق معمول در پرونده های جاسوسی پشت درهای بسته برگزار می شود.

دفتر دادستان کل هفته گذشته در اولین جزئیات اتهامات علیه او گفت گرشکویچ، 32 ساله، متهم به جمع آوری “اطلاعات محرمانه” از طرف سیا در مورد Uralvagonzavod، کارخانه تولید و تعمیر تجهیزات نظامی است.

گزارشگر، کارفرمای او و دولت آمریکا این اتهامات را رد کردند و واشنگتن گفت که او به ناحق زندانی شده است.

اطلاعات داخلی روسیه مدعی شد که گرشکویچ به نمایندگی از ایالات متحده اقدام کرده و اسرار دولتی را جمع آوری کرده است، اما هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها ارائه نکرد.

ایوان هیچ اشتباهی نکرد. او هرگز نباید از ابتدا دستگیر می شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته گفت روزنامه نگاری جرم نیست. «اتهامات علیه او دروغ است. و دولت روسیه می داند که آنها اشتباه می کنند. او باید فورا آزاد شود.»

دولت بایدن تلاش کرده تا درباره آزادی گرشکویچ مذاکره کند، اما وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو تنها پس از صدور حکم، تبادل زندانیان را در نظر خواهد گرفت.

Uralvagonzavod، یک کارخانه دولتی تانک و واگن در شهر نیژنی تاگیل، در حدود 100 کیلومتری شمال یکاترینبورگ، در سال 2011 و 2012 به عنوان ستون اصلی حمایت از رئیس جمهور ولادیمیر پوتین ظاهر شد.

در دسامبر 2011، ایگور خلمانسکی، سرکار کارخانه در نمایش تلفنی سالانه پوتین حاضر شد و اعتراضات گسترده در آن زمان در مسکو را به عنوان تهدیدی برای “ثبات” محکوم کرد. او به او و همکارانش پیشنهاد کرد برای کمک به سرکوب ناآرامی ها به پایتخت روسیه سفر کنند. یک هفته بعد، پوتین خلمانسکی را به عنوان نماینده خود در منطقه منصوب کرد.

پوتین گفت که معتقد است می توان برای آزادی گرشکویچ به توافق رسید و نشان داد که مایل است او را با یک شهروند روسی زندانی در آلمان مبادله کند. ظاهراً این وادیم کراسیکوف است که در حال گذراندن حبس ابد برای قتل یک شهروند گرجستانی چچنی تبار در برلین در سال 2019 است.

پوتین در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس در مورد گرشکویچ گفت که ایالات متحده برای آزادی وی “گام های جدی” برخواهد داشت. در یک مجمع تجاری در سن پترزبورگ در اوایل ژوئن، او به خبرگزاری های بین المللی گفت که چنین انتشاراتی “نه از طریق رسانه های جمعی” بلکه از طریق “رویکردی محتاطانه، آرام و حرفه ای” تصمیم گیری خواهد شد.

او با اشاره به تبادل احتمالی زندانیان افزود: «و قطعاً باید فقط بر اساس متقابل تصمیم گیری شود».

گرشکویچ اولین روزنامه نگار آمریکایی بود که پس از نیکلاس دانیلوف در سال 1986، در اوج جنگ سرد، به اتهام جاسوسی زندانی شد. دستگیری گرشکویچ روزنامه‌نگاران خارجی در روسیه را شوکه کرد، حتی اگر این کشور پس از اعزام نیرو به اوکراین قوانین سرکوب‌گر آزادی بیان را تصویب کرده بود.

آلسو کورماشوا، خبرنگار ایستگاه رادیویی رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد که دارای تابعیت آمریکایی و روسی است، از ماه اکتبر در بازداشت به سر می برد. او متهم است که در هنگام جمع آوری اطلاعات در مورد ارتش روسیه، به عنوان یک عامل خارجی ثبت نام نکرده است.

گرشکویچ، پسر مهاجران شوروی که در نیوجرسی مستقر شدند، به زبان روسی مسلط است و در سال 2017 به این کشور نقل مکان کرد تا در روزنامه مسکو تایمز کار کند و سپس در سال 2022 توسط ژورنال استخدام شد.

لین تریسی، سفیر ایالات متحده، که به طور مرتب در زندان به ملاقات گرشکویچ می رفت و در جلسات دادگاه او شرکت می کرد، اتهامات علیه وی را “ساختگی” خواند و گفت روسیه از شهروندان آمریکایی به عنوان مهره برای دستیابی به اهداف سیاسی استفاده می کند.

به طور جداگانه، گوردون بلک، سرباز آمریکایی به دلیل دزدی و تهدید به قتل در اختلاف با یک زن روسی در ولادی وستوک محاکمه می شود. به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، بلک که در کره جنوبی مستقر بود اما از شهر ساحلی اقیانوس آرام بازدید کرد، روز دوشنبه در دادگاه گفت که اتهام تهدید به مرگ را رد کرده اما “تا حدی” به سرقت اعتراف کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید