چگونه احزاب رقیب آفریقای جنوبی به توافق نهایی برای نجات یک رئیس جمهور دست یافتند


کیپ تاون، آفریقای جنوبی (AP) – رقبای اصلی سیاسی آفریقای جنوبی اکنون پس از توافق با توافقنامه ائتلافی در آخرین لحظه، شرکای دولت هستند. این امر باعث شد تا رئیس جمهور سیریل رامافوسا با حمایت همه احزاب یک بار دیگر انتخاب شود و به کشور بحران زده رونق بخشد.

این توافق تنها در حاشیه یک جلسه ماراتن پارلمان در روز جمعه امضا شد و به رامافوسا اجازه داد تا چند ساعت بعد با کمک نمایندگان مخالف که زمانی سرسخت‌ترین منتقدان او بودند، دوباره برای دور دوم انتخاب شود.

به لطف ائتلاف بین کنگره ملی آفریقا در رامافوسا و اتحاد دموکراتیک – تنها حزب اصلی آفریقای جنوبی با رهبر سفیدپوستان – صنعتی ترین کشور آفریقا اکنون می تواند پس از یک بن بست سیاسی که ثبات اقتصادی آن را تهدید می کند، دولت تشکیل دهد.

علاوه بر این، به ملتی که از فقر، بیکاری، فساد، جرم و جنایت و خدمات عمومی ضعیف رنج می برد، انگیزه جدیدی داده است. مردم آفریقای جنوبی بارقه امیدی را در اتحاد دو حزب با ایدئولوژی های بسیار متفاوت می بینند که گفته اند برای خیر مردم با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این می تواند وحدت جدیدی را برای ملتی به ارمغان بیاورد که هنوز با میراث سیستم آپارتاید وحشیانه جداسازی نژادی دست و پنجه نرم می کند که در سال 1994 پایان یافت.

در اینجا آمده است که این توافق نامحتمل چگونه به وجود آمد و چه معنایی برای آفریقای جنوبی، صدای مهمی برای جهان در حال توسعه دارد:

بن بست سیاسی

این بن‌بست بی‌سابقه پس از آن رخ داد که کنگره ملی آفریقا اکثریت پارلمانی 30 ساله خود را در انتخابات 29 مه از دست داد. این انتخابات ناامیدی میلیون‌ها سیاه‌پوست فقیر آفریقای جنوبی را که دهه‌ها پس از پایان حکومت اقلیت سفیدپوست همچنان در جستجوی زندگی بهتر هستند، آشکار کرد. بسیاری از ANC که کشور را از آپارتاید آزاد کرده بود و از آن زمان حزب حاکم بود، ترک کردند. بنابراین او تنها 40 درصد آرا را کسب کرد.

اگرچه ANC که زمانی غالب بود بزرگترین حزب باقی ماند، اما برای اولین بار نتوانست به تنهایی دولت تشکیل دهد یا رامافوسا را ​​دوباره به پارلمان انتخاب کند. بنابراین، دو هفته گفتگوهای پر جنب و جوش با DA، دومین حزب بزرگ و انتخاب غافلگیرکننده به عنوان شریک ائتلافی، برای یافتن نقاط مشترک، با نزدیک تر شدن ضرب الاجل آغاز شد.

طبق قانون اساسی آفریقای جنوبی، پارلمان جدید باید ظرف 14 روز پس از اعلام نتایج انتخابات تشکیل جلسه داده و رئیس جمهور را انتخاب کند. ANC و DA در رقابتی با زمان برای مذاکره بر سر مهم ترین توافق سیاسی کشور در سه دهه گذشته بودند.

پیشرفت

کنگره ملی آفریقا عصر پنجشنبه اعلام کرد که به توافق اصولی رسیده است، اما بحث در مورد جزئیات ادامه داشت. مقامات گفتند که آنها حوالی ساعت 2 بامداد جمعه شکست خوردند و زمانی که مجلس جدید در همان روز افتتاح شد و نمایندگان سوگند یاد کردند، توافقی صورت نگرفت.

با پخش مستقیم جلسات بدون اطلاع از اینکه آیا رئیس جمهور انتخاب خواهد شد، کشور متحیر شد. رئیس تیم مذاکره کننده DA سپس گفت که دو طرف “همدیگر را پیدا کرده اند”، اما همچنان انتظار سختی برای امضای یک سند رسمی با تیک تاک ساعت وجود دارد.

این در خلال تعطیلات پارلمان اتفاق افتاد و جان استین هویسن، رهبر DA در یک سخنرانی برای ملت اعلام کرد که حزبش به مخالفت طولانی مدت خود با کنگره ملی آفریقا پایان خواهد داد و رامافوزا را به عنوان رئیس جمهور انتخاب خواهد کرد. رامافوسا در پایان جلسه 14 ساعته، با آرای نمایندگان DA به او کمک کرد تا به موفقیت دست یابد، دوباره انتخاب شد.

رامافوسای 71 ساله که از نزدیک در مبارزه با آپارتاید شرکت داشت و استین هویزن 48 ساله که در زمان پایان آپارتاید یک نوجوان بود، لبخند زدند و دست دادند. رامافوزا از “دوران جدید امید” برای آفریقای جنوبی صحبت کرد.

مخالفت با ائتلاف

این توافق شامل حداقل دو حزب کوچکتر دیگر می شود و رامافوسا از همه احزاب نماینده در پارلمان خواسته است تا به ائتلاف گسترده تری تحت عنوان دولت وحدت ملی بپیوندند.

برخی از آنها، از جمله حزب جدید MK رئیس جمهور سابق جاکوب زوما و چپ افراطی مبارزان آزادی اقتصادی، این کار را رد کرده اند. آنها سومین و چهارمین حزب بزرگ هستند و اکنون احتمالاً در نقش اپوزیسیون باقی خواهند ماند.

برو جلو

در حالی که تلاش‌های ANC و DA برای یافتن زمینه‌های مشترک گسترده مورد استقبال قرار می‌گیرد، هیچ‌کس شک ندارد که تشکیل یک دولت بلندمدت با هم برای آنها دشوار خواهد بود.

آنها در مورد بسیاری از مسائل، مانند ملی شدن در مقابل خصوصی سازی بخش های کلیدی اقتصادی، تامین مالی مراقبت های بهداشتی، حقوق کارگران و سیاست خارجی، با هم اختلاف نظر دارند. در این زمینه، DA از موضع آشکارا طرفدار روسیه و فلسطینی ANC انتقاد می کند.

تحلیلگران می گویند که باید به سرعت راهی موثر برای همکاری با یکدیگر پیدا کنند، زیرا آفریقای جنوبی دارای مشکلات مبرمی است که شامل بیکاری، نابرابری و جنایات خشونت آمیز است که از جمله بالاترین مشکلات در جهان است. این مشکلات لکه‌ای بر شهرت کشوری است که خود را پیشگام برای قاره‌اش و جهان در حال توسعه می‌داند.

___

اخبار AP آفریقا: https://apnews.com/hub/africa

دیدگاهتان را بنویسید