سوئد یک مرد ایرانی را که به اعدام دسته جمعی در سال 1988 محکوم شده بود در ازای دو مرد در ایران آزاد می کند.


دبی، امارات متحده عربی (AP) – ایران و سوئد روز شنبه مبادله زندانیان را انجام دادند و تهران یک دیپلمات اتحادیه اروپا و یک مرد دیگر را آزاد کرد. او در ازای دریافت یک ایرانی، در استکهلم به دلیل مشارکت در اعدام های دسته جمعی در جمهوری اسلامی در سال 1988 به جنایات جنگی محکوم شد.

محرک دستگیری این دو سوئدی شاید دستگیری حمید نوری توسط سوئد در سال 2019 بود که به عنوان توریست به این کشور سفر کرد. این بخشی از استراتژی ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 است که از افراد دارای ارتباط با خارج به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات با غرب استفاده کند.

در حالی که تلویزیون دولتی ایران بدون مدرک مدعی شد که نوری “به طور غیرقانونی بازداشت شده است”، نخست وزیر سوئد، اولف کریسترسون گفت، دیپلمات یوهان فلودروس و شهروند دوم سوئدی، سعید عزیزی، با “جهنم روی زمین” روبرو هستند.

کریسترسون روز شنبه گفت: «ایران این سوئدی‌ها را در یک بازی مذاکره بدبینانه با هدف آزادی شهروند ایرانی حمید نوری از سوئد تبدیل کرده است». از همان ابتدا مشخص بود که این عملیات به تصمیمات دشواری نیاز دارد. اکنون دولت این تصمیمات را گرفته است.»

تلویزیون دولتی تصاویری از نوری در حال لنگان لنگان از هواپیما در فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران و در آغوش گرفتن خانواده اش پخش کرد.

من حمید نوری هستم. من در ایران هستم.» “خداوند مرا آزاد می کند.”

او اشاره کرد که بارها به مجاهدین خلق مراجعه کرده و با آزادی خود آنها را به سخره می گیرد. این گروه مخالف ایرانی در بیانیه‌ای از این مبادله انتقاد کرد و گفت: «این فاشیسم مذهبی را برای افزایش تروریسم، گروگان‌گیری و اخاذی تشویق می‌کند».

خبرگزاری دولتی عمان گزارش داد که عمان، یک پادشاهی در لبه شرقی شبه جزیره عربستان، میانجی‌گری این آزادی را برعهده داشت. عمان مدتهاست به عنوان واسطه بین ایران و غرب عمل کرده است. این تبادل در حالی انجام شد که جهان اسلام جشن قربانی را جشن می گیرد، که نشان دهنده پایان مراسم حج و زمانی است که زندانیان معمولاً آزاد می شوند.

در سال 2022، دادگاه ناحیه استکهلم نوری را به حبس ابد محکوم کرد. وی را به عنوان دستیار معاون دادستان در زندان گوهردشت در خارج از شهر کرج شناسایی کرد.

اعدام های دسته جمعی سال 1988 در پایان جنگ طولانی ایران و عراق رخ داد. پس از آن که روح الله خمینی، رهبر وقت ایران آتش بس با میانجیگری سازمان ملل را پذیرفت، اعضای گروه مخالف ایرانی مجاهدین خلق که به شدت توسط صدام حسین مسلح شده بودند، در یک حمله غافلگیرانه به مرز ایران هجوم بردند.

ایران در نهایت حمله را دفع کرد، اما این حمله زمینه را برای از سرگیری ساختگی محاکمه زندانیان سیاسی، ستیزه جویان و دیگران فراهم کرد که به «کمیسیون مرگ» معروف شدند.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر بر این باورند که بیش از 5000 نفر اعدام شدند. ایران هرگز به طور کامل اعدام هایی را که ظاهراً به دستور خمینی انجام شده است، اعتراف نکرده است. با این حال، برخی استدلال می کنند که دیگر مقامات ارشد در ماه های قبل از مرگ او در سال 1989 مسئولیت را بر عهده داشتند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران نیز که در ماه مه در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باخت، در این اعدام های دسته جمعی دست داشت.

خانواده فلودروس گفتند که او در آوریل 2022 در فرودگاه تهران هنگام بازگشت از تعطیلات با دوستانش دستگیر شد. فلودروس ماه ها قبل از اینکه خانواده و دیگران بازداشت او را علنی کنند در بازداشت بود.

پرونده عزیزی کمتر شناخته شده بود، اما در ماه فوریه گروه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که این شهروند ایرانی-سوئدی توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال زندان محکوم شده است. وی به «اجتماع و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم است. این گروه گفتند عزیزی سرطان دارد.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، آزادی این دو مرد را ستود.

او در پلتفرم اجتماعی X نوشت: «سایر شهروندان اتحادیه اروپا همچنان خودسرانه در ایران بازداشت می‌شوند. ما به مبارزه برای آزادی آنها همراه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.»

علیرغم چندین سال و چندین بار مبادله زندانیان با ایالات متحده و سایر کشورها که خلاف آن را ثابت می کند، ایران مدت ها اصرار دارد که زندانیان را برای مذاکره نگه نمی دارد.

با این حال، این مبادله منجر به آزادی احمدرضا جلالی، کارشناس سوئدی-ایرانی پزشکی سوئدی-ایرانی که از زمان دستگیری‌اش در سال 2016 به‌طور خودسرانه توسط تهران بازداشت شده است، به‌عنوان مدت‌هاست که هیئت‌های سازمان ملل متحد توصیف کرده‌اند، منجر نشد. جلالی پس از اینکه در دادگاه انقلاب 2017 به اتهام «افساد فی الارض» مجرم شناخته شد، توسط عفو بین الملل به عنوان «بسیار ناعادلانه» توصیف شده بود، با اعدام روبرو می شود.

کمپینی که خواستار آزادی او شد، می‌گوید: «خانواده احمدرضا جلالی نه مطلع شدند و نه به هیچ وجه هشدار داده شد که این یک معامله جاری است و احمدرضا جلالی قرار است پشت سر بماند، حتی اگر او شهروند سوئدی است که طولانی‌ترین گروگان گرفته شده است.» شما هم مثل بقیه اخبار امروز را می خوانید.

___

امیر وحدت، نویسندگان آسوشیتدپرس در تهران، ایران و جاری تانر در هلسینکی در این گزارش مشارکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید