رهبری هائیتی رئیس پلیس را برکنار و رئیس پلیس جدید را پس از خشونت گروهی که منجر به کشته شدن بسیاری از افسران پلیس شد، منصوب کرد


پورت-او-پرینس، هائیتی (AP) – رهبران هائیتی فرانتس البه، مدیر پلیس ملی هائیتی را برکنار کردند. او قبلاً برای ماه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود که به اندازه کافی برای محافظت از افسران پلیس هدف قرار گرفته‌اند.

یک مقام دولتی که مجاز به صحبت با رسانه ها نیست، روز شنبه به آسوشیتدپرس گفت که نورمیل رامو، رئیس پلیس سابق هائیتی، بار دیگر سکان اداره یک اداره فاقد بودجه و تجهیزات ضعیف را به دست خواهد گرفت که بر اساس گزارش سازمان ملل، در کشوری با … با بیش از 11 میلیون نفر جمعیت، تنها حدود 4000 افسر همزمان در حال انجام وظیفه هستند. رامو تقریبا چهار سال پیش در دولت دیگری از سمت خود برکنار شد.

بیش از 2500 نفر در هائیتی در سه ماه اول سال با ادامه افزایش خشونت های گروهی کشته یا زخمی شده اند.

در میان کشته شدگان نزدیک به دوجین افسر پلیس هستند که توسط باندهایی که 80 درصد از پورتو پرنس را کنترل می کنند، غرق شدند. آنها مجهزتر هستند و سلاح های قوی تری دارند. قتل های اخیر سه افسر پلیس یک واحد ضد باند تاکتیکی تازه تاسیس را هدف قرار دادند که در یک خودروی زرهی در حال گشت زنی بودند. چهارمی هنوز مفقود است.

انتصاب رامو در حالی انجام می شود که نخست وزیر تازه منتخب و کابینه ای با شورای موقت ریاست جمهوری در کنار آنها زمام دولت هائیتی را بر عهده می گیرند.

رامو پیش از این مدیرکل پلیس تحت ریاست جمهوری ترور جوونل مویس بود که او را در آگوست 2019 منصوب کرد. او پیش از آن ریاست بخش جنایی را بر عهده داشت. او در نوامبر 2020 پس از آنکه نخست وزیر جوزف جوته او را به بی کفایتی و عدم دستیابی به نتیجه متهم کرد، از سمت رئیس پلیس برکنار شد، زیرا باندها کنترل مناطق بیشتری را به دست گرفتند.

نه رامو و نه البه فوراً به پیام هایی که به دنبال نظر بودند پاسخ ندادند.

اتحادیه های پلیس هائیتی بارها خواستار استعفا و دستگیری البه شده اند. آنها خاطرنشان می کنند که باندها در ماه های اخیر دست کم 30 ایستگاه پلیس و پست را به آتش کشیده اند. این حملات در 29 فوریه آغاز شد و زیرساخت های حیاتی ایالت را هدف قرار داد. آنها در نهایت منجر به استعفای آریل هنری، نخست وزیر سابق شدند.

روز چهارشنبه، اتحادیه پلیس به نام SPNH-17 یک کنفرانس خبری برای محکوم کردن وضعیت این اداره و ابراز تاسف از مرگ افسران برگزار کرد.

گری ژان باتیست، سخنگوی، با اشاره به ردیف هایی از تصاویر پشت سر خود که افسران پلیس را در حین انجام وظیفه کشته شده اند، گفت: «به این مردان جوان نگاه کنید که تا حد مرگ هک شده اند.

این اتحادیه همچنین در روزی که هائیتی تأسیس اداره پلیس خود را جشن گرفت، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «پلیس ملی هائیتی 29 ساله است، اما هنوز نمی تواند اداره شود… رشد نکرده است، زیرا اسیر فساد و بی کفایتی است.

در همین حال، یکی دیگر از اتحادیه های پلیس به نام SYNAPOHA این هفته از گری کونیل، نخست وزیر تازه نصب شده، خواست تا تقویت بخش را در اولویت قرار دهد.

کونیل در 2 ژوئن یک گشت پلیس را همراهی کرد و هنگام سوار شدن به یک خودروی زرهی، ژاکت و کلاه ایمنی به سر کرد. SNPH-17 در آن زمان گفت که نخست وزیر در طول گشت زنی اظهار داشت که کشور رهبری ندارد و جنایتکاران کنترل بیش از حدی دارند.

اتحادیه گفت: «نخست وزیر باید نیاز به داشتن تیم دیگری در راس را تشخیص دهد.

البه در اکتبر 2021 به عنوان رئیس پلیس ملی هائیتی منصوب شد و جایگزین لئون چارلز شد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سال گذشته در دوره البه، حداقل 36 افسر پلیس در خشونت‌های گروهی بین ژانویه تا اواسط اوت کشته شدند.

جامعه بین المللی در حال ارائه آموزش و سایر منابع برای تقویت پلیس ملی هائیتی است. این همچنین در انتظار استقرار یک نیروی پلیس از کنیا با حمایت سازمان ملل است.

___

Dánica Coto از سان خوان، پورتوریکو گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید