با طولانی شدن جنگ، فلسطینی‌های غزه تمایل بیشتری برای سخنرانی علیه حماس پیدا کرده‌اند


اورشلیم – در 7 اکتبر، همزمان با آغاز حمله حماس به اسرائیل، بسیاری از فلسطینی‌ها به خیابان‌های نوار غزه آمدند تا آنچه را به فرار از زندان تشبیه می‌کردند و به عنوان تحقیر ناگهانی توسط یک اشغالگر تلقی می‌کردند، جشن بگیرند.

اما این تنها یک تقویت موقتی برای حماس بود که مدتی است حمایتش در میان فلسطینیان غزه کم بوده است. و با حمله اسرائیل که باعث ویرانی گسترده و ده ها هزار کشته شد، این گروه و رهبران آن تا حد زیادی در منطقه محصور منفور هستند. بیشتر و بیشتر مردم غزه حتی حاضر بودند علیه حماس صحبت کنند و خطر انتقام را بگیرند.

در ماه های اخیر، نزدیک به دوازده نفر در غزه با آنها مصاحبه کرده اند. تعدادی از آنها گفتند که حماس را به خاطر شروع جنگ و ویرانی و مرگ ناشی از آن سرزنش می کنند، حتی همانطور که اسرائیل را در درجه اول به خاطر آن مقصر می دانند.

رائد الکلانی، 47 ساله، ساکن غزه، گفت که حماس همیشه در راستای منافع خود عمل می کند.

الکلانی که به عنوان یک مقام رسمی برای دولت سابق خودگردان فلسطین در غزه کار می کرد، گفت: «این در 7 اکتبر آغاز شد و می خواهد آن را با شرایط خودش به پایان برساند.» کنترل منطقه

وی افزود: «اما زمان رو به اتمام است و امیدی به پایان یافتن آن نیست». الکلانی اکنون غذا آماده می کند و کمک های غذایی را در پناهگاه های فلسطینی های آواره غزه توزیع می کند. او گفت: «حماس همچنان به دنبال قدرت خود است. حماس نمی داند چگونه از درختی که از آن بالا رفته پایین بیاید.

برخی از ساکنان غزه که با نیویورک تایمز صحبت کردند، گفتند حماس می‌دانست که در حال آغاز یک جنگ ویرانگر با اسرائیل است که منجر به تلفات سنگین غیرنظامیان می‌شود، اما مردم را بدون غذا، آب یا سرپناه رها کرد تا به آنها کمک کند تا از جنگ جان سالم به در ببرند. رهبران حماس گفته‌اند که می‌خواهند یک جنگ دائمی با اسرائیل در همه جبهه‌ها برای احیای آرمان فلسطین ایجاد کنند و می‌دانند که واکنش اسرائیل بزرگ خواهد بود.

نشانه‌های مقاومت مکرر در طول جنگ، حتی زمانی که غزه‌ها برای عزیزانی که در حملات اسرائیل کشته شدند، سوگواری می‌کردند. برخی دیگر منتظر ماندند تا منطقه محاصره را ترک کنند تا حماس را محکوم کنند – و حتی در آن زمان نیز گاهی تردید می کردند، اگر این گروه از جنگ جان سالم به در می برد و به حکومت غزه ادامه می داد.

در ماه مارس، معتز عزیزه، عکاس روزنامه‌نگار برجسته غزه، طوفانی از خشم را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت که به طور غیرمستقیم از حماس پس از ترک غزه انتقاد کرد. او یکی از معدود روزنامه نگاران جوان محلی بود که در اوایل جنگ به دلیل مستندسازی مرگ و ویرانی در رسانه های اجتماعی به شهرت بین المللی دست یافت.

او در اشاره ای آشکار به حماس نوشت: «اگر آنها به مرگ و گرسنگی مردم خود اهمیت نمی دهند، پس ما نیز باید به فکر آنها باشیم. لعنت بر همه کسانی که با خون ما معامله کردند، قلب و خانه ما را سوزاندند و زندگی ما را تباه کردند.»

برخی از فلسطینی ها به دلیل اظهاراتش به او حمله کردند و عزیزه مجبور شد علناً از خود دفاع کند. اما بسیاری در نوار غزه موافق بودند که او عقیده‌ای را بیان می‌کرد که در طول جنگ قوی‌تر شده بود.

حتی قبل از شروع جنگ، سنجش افکار عمومی در غزه دشوار بود. از یک سو، حماس که مدتها این منطقه را تحت کنترل داشت، با سیستم حکومتی سرکوبگر خود فرهنگ ترس ایجاد کرد و منتقدان را تلافی کرد.

اکنون برگزاری انتخابات حتی دشوارتر شده است زیرا اکثر 2.2 میلیون فلسطینی در نوار غزه چندین بار به دلیل جنگ از سرزمین خود رانده شده اند، مکرراً نارسایی های ارتباطی وجود دارد و اسرائیل به طور مکرر حملات نظامی را آغاز می کند.

با این حال، برخی از نظرسنجی های اخیر نشان دهنده حمایت ضعیف یا مختلط از حماس و رهبران آن در غزه است. در برخی موارد، نتایج متناقض، دشواری های بررسی یک جمعیت گذرا در طول مه جنگ را برجسته می کند.

در ماه مارس، یک نظرسنجی توسط موسسه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی مستقر در کرانه باختری از مردم غزه پرسید که نظر آنها در مورد رهبران حماس چیست. حدود سه چهارم پاسخ دهندگان مخالف یحیی سینوار، رهبر این گروه در غزه بودند، و نسبت مشابهی نیز مخالف اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش در تبعید بودند.

اوبادا، فلسطینی و مؤسس مؤسسه، می گوید: «اگر بعد از شش یا هفت ماه متوجه شدید که غزه به طور کامل ویران شده است، زندگی شما به عنوان یک ساکن غزه کاملاً نابود شده است، به همین دلیل است که مردم از سنوار یا هنیه حمایت نمی کنند. برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی

نظرسنجی های دیگر تصویر متفاوت تری را ترسیم کردند. یک نظرسنجی توسط مرکز فلسطینی برای تحقیقات سیاست و نظرسنجی در غزه که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که حمایت از رهبران حماس در غزه اندکی بیشتر شده است و از ماه دسامبر، سهم کسانی که از رهبری حماس در این منطقه راضی هستند، افزایش یافته است.

با این حال، همچنین نشان داد که حمایت از حماس، که همچنان بر منطقه حاکم است، در سه ماه گذشته اندکی کاهش یافته است.

باسم نعیم، سخنگوی حماس، گفت که حمایت عمومی از حماس در غزه به 50 درصد می رسد. از جمله اعضای حماس در غزه – که به گفته او بیش از 100000 نفر بودند – و خانواده های آنها.

آیا افرادی در غزه هستند که حماس را مقصر بدانند؟ البته، او به تایمز گفت. وی افزود: ما نمی گوییم که 100 درصد مردم غزه از حامیان حماس هستند یا از آنچه اتفاق افتاده راضی هستند.

او گفت: «در نهایت این یک امر طبیعی در جوامع است که برخی موافق و برخی مخالف آن هستند. و ما از این موضع استقبال می کنیم.»

برخی از نزدیک به ده ها نفر از مردم غزه که روزنامه تایمز در مورد حماس با آنها صحبت کرده است، می گویند که این جنگ بیشتر از هر درگیری قبلی بین اسرائیل و یک جناح مسلح فلسطینی در غزه طول کشیده است، تا حدی به این دلیل که حماس نه تنها زنده مانده است، بلکه می خواهد در قدرت بماند . و حتی اگر موفق شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که جنگ های آینده با اسرائیل، فلسطینیان غزه را دوباره به همان بدبختی فرو نبرد.

حماس می گوید با توافق آتش بس با اسرائیل که تنها منجر به آتش بس موقت می شود، موافقت نخواهد کرد، زیرا می ترسد پس از آزادی گروگان های اسرائیلی، جنگ دوباره شعله ور شود. این گروه می گوید خواهان آتش بس دائمی است.

نعیم گفت که اگر حماس در نتیجه جنگ از محبوبیت پایینی برخوردار است، باید به انتخاباتی سپرده شود که در آن فلسطینیان بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند. اما در دهه های اخیر، فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل فرصت کمی برای ابراز نظر در انتخابات دموکراتیک داشته اند.

این دو منطقه از نظر جغرافیایی از هم جدا هستند و در حالی که حماس بیش از یک دهه است که بر نوار غزه حکومت می کند، تشکیلات خودگردان فلسطینی میانه روتر برخی از بخش های کرانه باختری را اداره می کند.

حزب فتح، رقیب حماس، در انتخابات پارلمانی در سال 2006 از حماس شکست خورد. سال بعد، شبه نظامیان حماس نیروهای فتح را از غزه شکست دادند و به خشونت کنترل این منطقه را به دست گرفتند. شکاف سیاسی بین حماس و فتح تا حد زیادی از برگزاری انتخابات جلوگیری کرده است.

در سال 2021، پس از اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نگرانی‌های خود را در مورد محدودیت‌های احتمالی دولت اسرائیل در رأی‌گیری مطرح کرد، انتخابات پارلمانی فلسطین برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد. با این حال، در آن زمان پیشنهادهایی نیز وجود داشت مبنی بر اینکه عباس ممکن است انتخابات را به تعویق بیاندازد زیرا می ترسید فتح جایگاه خود را از دست بدهد.

نعیم اسرائیل و ایالات متحده را مسئول اخلال در انتخابات قبلی فلسطین دانست.

یکی از ساکنان غزه که در ماه های اخیر به همراه خانواده اش به مصر گریخته است، گفت که مرتباً از دوستان و بستگانش می شنود که آنها نمی خواهند جنگ تا شکست حماس در غزه پایان یابد. او گفت که حماس اهداف خود را بالاتر از رفاه فلسطینی‌هایی قرار داده است که ظاهراً از آن دفاع می‌کند و نماینده آنهاست.

این زن که از ترس تلافی احتمالی در صورت علنی شدن انتقاداتش خواست نامش فاش نشود، گفت: «آنها می‌توانستند مدت‌ها پیش تسلیم شوند و از همه این رنج‌ها در امان بمانند».

حتی فلسطینی‌هایی که بیش از یک دهه تحت سلطه آهنین حماس بر غزه رنج برده‌اند، حداقل در ابتدا در 7 اکتبر احساس کردند که این یک مبارزه آزادی‌بخش علیه اشغالگری اسرائیل است. بیشتر جمعیت غزه یا پناهندگان هستند یا فرزندان پناهندگانی که پس از آواره شدن یا مجبور به فرار در طول جنگ بر سر تأسیس دولت اسرائیل، خانه های خود را در اسرائیل کنونی ترک کردند. آنها هرگز اجازه بازگشت نداشتند.

یک وکیل 26 ساله غزه که همچنین خواست نامش فاش نشود، گفت: زمانی که حماس به اسرائیل حمله کرد، اکثر مردم غزه از این “شکل مقاومت” حمایت کردند.

این وکیل دادگستری گفت: «اما ما از ادامه این جنگ حمایت نمی کنیم، حتی اگر به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته باشند». «این مقاومت نیست. این دیوانه است.»

اهداف اعلام شده حماس از این حمله در درجه اول به آرزوهای گسترده فلسطینی ها در خارج از مرزهای نوار غزه مربوط می شود. و برخی از ساکنان این قلمرو مدت‌هاست که احساس می‌کنند با هر دور جدید جنگ بین حماس و اسرائیل، این گروه به دنبال ارتقای وجهه جهانی خود و حمایت از اهداف گسترده‌تر فلسطینی به هزینه مردم عادی غزه است.

یکی از اهداف حماس آزادی اسرای فلسطینی اسرائیلی بود که برخی از غزه و برخی دیگر از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی بودند. همچنین به دنبال جلوگیری از تشدید کنترل اسرائیل بر مسجد الاقصی در شهر قدیمی اورشلیم – یکی از مقدس ترین اماکن اسلام – و توقف گسترش شهرک های یهودی در کرانه باختری اشغالی بود.

هر چه حماس به جای پایان دادن سریع به جنگ، این اهداف را بیشتر دنبال می‌کرد، مردم غزه بیشتر احساس می‌کردند که دیگر فلسطینی‌ها به قیمت آنها برای آزادی خود می‌جنگند.

امین عابد، یکی از ساکنان جبلیه در شمال غزه در حالی که یکی از زندانیان آزاد شد، گفت: «من نمی خواهم جان، خانه و خانه ام را فدای کسی کنم.

«تو کی هستی که چنین زندگی را به من تحمیل می کنی؟ خانه ام رفته است چون حکم یکی بعد از چهار ماه تمام می شود. چرا؟» “من از آن چه چیزی دریافت می کنم؟”

در حالی که حماس و حتی گروگان‌های اسرائیلی در تونل‌های زیرزمینی بودند، ساکنان غزه در بالای زمین بودند و هیچ حفاظتی در برابر بمب‌های اسرائیلی و آمریکایی که روزانه بالای سرشان می‌ریزید نداشتند. این شکایتی است که اغلب از سوی منتقدان حماس در نوار غزه شنیده شده است.

او گفت: «خشم کنترل نشده ای علیه حماس وجود دارد. مردم فلسطین را به ورطه انداخته است.»

دیدگاهتان را بنویسید